کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رسوایی همکاری مرزبانی اروپا با لیبی

12 ارديبهشت 1400 ساعت 8:30


گروه بین الملل: اخباری درباره همکاری آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا (فرونتکس) با گارد ساحلی لیبی برای مهار موج پناهجویان به اروپا منتشر شده است. گفته می‌شود این آژانس عملا گارد ساحلی لیبی را تبدیل به "شکارچی" انسان کرده است.
بسیاری از سیاستمداران اروپا خواستار برکناری یا استعفای فابریس لجری، رئیس فرونتکس، یا آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا شده‌اند.لجری در ماه مارس سال جاری با حضور در برابر نمایندگان پارلمان اروپا خبر مربوط به همکاری با گارد ساحلی لیبی در زمینه مهار پناهجویان را تکذیب کرده بود. فشار بر فابریس لجری، رئيس فرونتکس افزایش یافته است. کمیسیون اتحادیه اروپا نیز خواستار توضیح مسئولان این آژانس مرزبانی شده است.نمایندگان برخی از احزاب حاضر در پارلمان اروپا و از آن جمله سبزها، چپ‌ها و سوسیال‌دموکرات‌ها خواستار برکناری یا استعفای لجری شده‌اند.بر اساس این گزارش‌ها همکاری آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا گسترده‌تر از آن چیزی بوده است که پیش‌تر در رسانه‌ها بازتاب یافته بود.اکنون گفته می‌شود که فرونتکس در امر مانع شدن از ورود پناهجویان و مهاجران به خاک اروپا عملا هدایت سیستماتیک عملیات گارد ساحلی لیبی را برعهده داشته است.همین گزارش حکایت از آن دارد که هواپیماهای فرونتکس از ژانویه سال جاری تا کنون دست‌کم ۲۰ مورد پرواز بر فراز قایق‌های حامل پناهجویان داشته است. پس از آن، گفته می‌شود گارد ساحلی لیبی این قایق‌ها را مجددا به سواحل آن کشور بازگردانده است.
گزارش‌هایی درباره زندانی‌شدن، شکنجه و حتی مرگ مهاجرین در خاک لیبی منتشر شده است. از سرنوشت ۹۱ پناهجو در جریان دستگیری توسط گارد ساحلی لیبی اطلاعی در دست نیست. ناظران احتمال اینکه این افراد کشته شده باشند را نیز منتفی نمی‌دانند.بسیاری از پناهجویان که قایق‌هایشان در آب‌های بین سواحل لیبی و سواحل اروپا دچار سانحه شده، توسط کشتی‌های تجاری و یا کشتی امدادگرایان خصوصی نجات یافته‌اند.
در این گزارش آمده است که به‌رغم پرواز هوپیماهای فرونتکس بر فراز این منطقه، اطلاع‌رسانی درباره این سوانح صورت نگرفته و کشتی‌های نجات آژانس‌مرزبانی و گارد ساحلی اروپا نیز به محل اعزام نشده‌اند.اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ به طور کامل به مشارکت خود در نجات پناهجویان پایان داده است. اکنون گفته می‌شود که مسئولان فرونتکس از طریق اپلیکیشن واتس‌اپ با گارد ساحلی لیبی در تماس بوده‌اند.نورا مارکارد، یکی از کنشگران امور حقوقی گفته است: «مسئولان فرونتکس به خوبی می‌دانند که گارد ساحلی لیبی پس از انتقال پناهجویان به خاک آن کشور، اقدام به شکنجه و آزار آنان می‌کنند.» فرونتکس مدعی است که در ارتباط با سوانح و مشکلاتی که برای قایق‌های حامل پناهجویان در آب‌ها این منطقه روی می‌دهد، وظیفه دارد به مراکز امدادرسانی و از جمله به مسئولان لیبی اطلاع‌رسانی کند.


کد مطلب: 269525

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269525/رسوایی-همکاری-مرزبانی-اروپا-لیبی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir