به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۲۶۹۵۲۸

راغفر: انفجار قیمت دلار از انفجار نطنز بدتر بود

راغفر: انفجار قیمت دلار از انفجار نطنز بدتر بود
گروه اقتصادی: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری در شبکه مجازی «کلاب هاوس» شرایط اقتصادی کشور و اینکه مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد را مورد بررسی قرار داد.جهانگیری در خصوص جایگزین کردن بعضی افراد در جلسات به‌‎جای نمایندگان را توهین به نمایندگان مجلس قلمداد کرد که برخی را به جای آنها به جلسات می‌فرستند. او معتقد بود اگر بخواهیم بودجه ۱۴۰۰ را بر زندگی مردم تشریح کنیم چندین ساعت زمان‌لازم‌دارد.

معاون اول رییس جمهور در خصوص دلیل پایین نیامدن قیمت ارز اضافه می‌کند: «این مجلس رای داد که نرخ ارز ۲ درصد بیشتر نباید کاهش یابد. این فقط متوجه مجلس نیست، مجمع تشخیص مصلحت هم اینگونه است. چندین مصوبه در این مجمع مانده است و هیچ پاسخی هم نمی‌دهند.»

حسین راغفر، اقتصاددان در مورد اینکه وظیفه دولت و مجلس شورای اسلامی در قبال نرخ ارز چه خواهد بود می‌گوید: «هم مجلس هم دولت منافع مردم را نمایندگی نمی‌کنند بلکه به‌دنبال منافع صاحبان سرمایه هستند خصوصا سرمایه‌های مالی را حمایت می‌کنند و اگر ملاحظه کنید بانک مرکزی در این مورد مقاومت می‌کند زیرا به‌دنبال منافع سرمایه‎گذار است و در این حال مجلس تصورش این است که شاید رییس مجلس (محمد باقر قالیباف) رییس جمهور شود به همین دلیل به دنبال این هستند که قیمت‌ها پایین نیاید.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که اگر قیمت‌ها پایین نیاید چه اتفاقی رخ خواهد داد، ادامه می‎‌دهد: «اگر قیمت‌ها پایین نیاید ما با یک رُکود عمیق‌تری مواجه خواهیم شد وبا فروپاشی اقتصادی به طور کامل روبه‌رو می‌شویم و تولید در آن دوره منطقی نخواهد بود و افزایش قیمت‌ها را در پیش خواهیم داشت. مجلس نمی‌تواند در خصوص قیمت ارز نظر بدهد مگر این که یک تفاهمی بین سران 2 قوه در جلساتی که می‌گذارند در بده بستان با یکدیگر با هم تصمیماتی را اتخاذ کرده باشند.»

او در خصوص این موضوع که مجلس نمی‌خواهد ارز پایین بیاید و شاید یک بازی سیاسی باشد اضافه می‌کند:« این تصمیمات حتما یک بازی سیاسی است اگر غیر از این باشد چرا اجازه نمی‌دهند قیمت ارز پایین بیاد زیرا در صورت پایین آمدن قیمت ارز قیمت دیگر کالاها هم می‌تواند تثبیت شوند و در واقع این‌ها یک بده بستان پشت پرده است و برای تامین کنندگان مالی انتخابات و بنابراین آنها به سرمایه‌گذارن انتخاب امتیاز می‌دهند و حافظ منافع مردم نیستد حافظ منافع سرمایه‌داران هستند. در حال حاظر امثال صنف پوشاک و لبنیات حاضر نیستند قیمت‌ها پایین بیاورند و اگر قیمت ارز پایین بیاید بعضی از کالاها مانند خودرو خیلی از اغلام دیگر باید پایین بیاید.»

این اقتصادان با اشاره به مقاومت کردن در مقابل پایین آمدن نرخ ارز می‌گوید: «اگر می‌بینید در برابر پایین آمدن قیمت ارز مقاومت می‌کنند به این دلیل است که عملا همه قیمت‌ها به ارز وابسته است و آنها هم باید پایین بیاید اگر پایین نیاید امکان سرمایه گذاری وجود ندارد. با دلار 25000 تومان سرمایه گذاری در اقتصاد کلان وجود ندارد و این یک انفجاری است مانند انفجاری که در نطنز رخ داد. صدای انفجار نطنز را همه متوجه شدند ولی صدای انفجار پایین نیامدن ارز را تنها مردم پایین دست و کارگران متوجه می‌شوند و در ادامه مانند سال‌های گذشته اعتراضات تشدید می‌شود.»
مرجع : مجله اینترنتی فراز
برچسب ها: حسین راغفر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها