به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۲۶۹۵۸۲

طرحی‌که سبب‌اشتغال دانشجویان‌مهندسی می‌شود

طرحی‌که سبب‌اشتغال دانشجویان‌مهندسی می‌شود
گروه علمی: معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اجرایی شدن طرح "کوآپ" علی رغم شرایط کرونایی برای دانشجویان این دانشگاه خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.دکتر سید محمد حسین کریمیان اظهار کرد: ما از ابتدای سال ۱۳۹۹ به دنبال این بودیم که دوره کارشناسی رشته‌های مهندسی‌ را مهارت‌افزا کنیم تا هنگامی که دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند، هم اینکه بتوانند وارد بازار کار شوند تا درس‌های آنها فقط استفاده تئوری نداشته باشد و هم مهارت داشته باشند تا جذب صنایع گوناگون شوند.
 
وی ادامه داد: ما برای رسیدن به این هدف، دوره‌ای به نام دوره "کوآپ" یا "کارورزی" را تشکیل داده‌ایم تا بین دانشگاه و صنعت همکاری ایجاد شود. بر این اساس،‌دانشجویی که ۴ سال درس می‌خواند، می‌تواند تا ۵ سال در دانشگاه بماند و این یک سال اضافی را با شرکت‌ها همکاری کند. حضور در دوره "کوآپ" به انتخاب دانشجو، در یک سال از این ۵ سال اتفاق می‌افتد. به نحوی‌که دانشجو ۴ سال را درس می‌خواند و یک سال در دوره کوآپ شرکت می‌کند . شرکت در این دوره نیز صرفا در سال آخر نیست و دانشجو می‌تواند در سال دوم یا سایر سنوات آموزشی در این دوره شرکت کند.

دکتر کریمیان تاکید کرد: این دوره با کارآموزی متفاوت است. چرا که دوره کارآموزی غالبا در تابستان بوده و حالت اجباری دارد. ولی دوره "کوآپ" انتخابی و اختیاری است و دانشجوی دوره مهندسی در یکی از سال‌های تحصیل خود تصمیم می‌گیرد در این دوره شرکت کند و هیچ اجباری برای حضور در آن وجود ندارد. به این ترتیب این دوره با تعدادی محدود برگزار می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دانشجویانی که در دروه کوآپ شرکت کرده‌اند، وارد شرکت‌ها و صنایع می‌شوند و در این شرکت‌ها کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند. البته یک سال حضور در این دوره دو بخش است و به صورت دو بازه زمانی ۶ ماهه و دو تابستان سپری می‌شود.دکتر کریمیان با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر دوره "کوآپ" را ابتدای بهمن ۹۹ راه‌اندازی کرده است، گفت: تاکنون تعداد خیلی کمی از دانشجویان در این دوره شرکت کرده‌اند و ما هم اصرار نداریم که تعداد آنها زیاد باشد. برای ما این مهم است که این دوره تداوم داشته باشد و منجر به این شود که دانشجوی فارغ‌التحصیل مهندسی توانایی کار کردن داشته باشد و یک مهندس تمام عیار شود.

وی با اشاره به شرایط پذیرش در دوره‌های "کوآپ" دانشگاه امیرکبیر برای دانشجویان این دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشجویانی که متقاضی شرکت در این دوره‌ها هستند، باید یک سری دروس پایه مانند ریاضی و فیزیک را گذرانده باشند و پایه دوره کارشناسی را سپری کرده باشند. معدل این دانشجویان نیز باید از یک حداقلی بالاتر باشد و ما مطمئن باشیم که دانشجویی است که حداقل مطالعه برای درس‌های خود را دارد.

دکتر کریمیان در این رابطه تصریح کرد: دانشگاه‌، این شرکت‌ها را انتخاب می‌کند و دانشجو نیز باید این پتانسیل و ظرفیت را داشته باشد که او را قبول کنند.معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: علی رغم شرایط کرونایی، استقبال دانشجویان از دوره "کوآپ" خوب بوده است. در حال حاضر دو دانشکده مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع این دوره را عملا آغاز کرده‌ و دانشجویان را پذیرش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه معمولا شرکت‌هایی که دانشجویان در آن دوره"کوآپ" خود را می گذرانند، دانشجویان را برای کار جذب می‌کنند،‌ گفت: یکی از شرایط ما این است که دانشجو حتما باید ترم آخر را در دانشگاه باشد و دوره "کوآپ" را در بازه زمانی بین ترم اول تا آخر سپری کند. چراکه اگر دانشجو ترم آخر را سرکار باشد،‌از درس‌های خود غافل می‌شود و دچار افت تحصیل می‌شود. از طرفی دیگر، شرکت‌های مجری دوره نیز خواستار جذب این دانشجویان هستند. بنابراین این شرکت‌ها(هم دولتی و هم خصوصی)، خواستار این هستند که دانشجو را به نحوی پذیرش کنند که پس از اتمام دروسش، جذب شرکت شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها