به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۲۶۹۶۰۶

چگونه بی حوصلگی را شکست دهیم؟

چگونه بی حوصلگی را شکست دهیم؟
گروه جامعه: بدون شک همه ما در برهه‌هایی از زندگی بی حوصلگی را تجربه کرده‌ایم. گاهی این حس گذرا و گاهی نیز طولانی است تا جایی که زندگی را به فرآیندی کسالت ‌بار تبدیل کرده است.برای رهایی از بی حوصلگی باید علل مختلف آن از جمله بیماری‌های جسمی و روحی، نداشتن تفریح یا استراحت کافی و … را بررسی نمود و سپس به درمان و رفع آن اقدام کرد.

بی حوصلگی را با این راهکارهای فوق العاده شکست دهید
احتمالاً همه شما بارها و بارها بی حوصلگی را تجربه کرده‌اید. گاهی پیش می‌آید که به اصطلاح حتی حوصله خودتان را هم ندارید، از انجام هر کاری، حتی کارهای مورد علاقه خود لذت نمی‌برید، دل‌تان نمی‌خواهد کسی را ببینید یا با کسی حرف بزنید و … این حس وقتی ادامه‌دار و طولانی می‌شود، زندگی را به چرخه‌ای خسته کننده و کسالت ‌بار تبدیل می‌کند. اما واقعاً این بی حوصلگی از چیست و چطور می‌توان از شر آن خلاص شد؟ در این مطلب قرار است به همین سؤالات پاسخ دهیم و روش‌هایی را برای بازگشت به روزهای پر انرژی و شاد پیدا کنیم.

بی حوصلگی نشانه چیست؟
پیش از پرداختن به راه حل‌های مناسب جهت رهایی از این حس ناخوشایند، باید دلیل وجود آن را بدانیم. گاهی از بین بردن دلیل اصلی، بهترین راه برای حل مشکل به وجود آمده است.

در ادامه برخی از این دلایل بیان خواهند شد:
گاهی علت بی حوصله بودن تنها این است که شما مدت‌هاست تفریح کردن را فراموش کرده‌اید. پس لازم نیست به دنبال یک علت پیچیده و عجیب باشید. کافیست تغییری کوچک در سبک زندگی خود ایجاد کنید. یکی دیگر از دلایل بی حوصلگی و خستگی، وجود بیماری یا یک نقص در سلامتی است. برای مثال ممکن است با کمبود مواد مغذی در بدن یا کمبود خواب کافی روبرو باشید، کارکرد غده تیروئید در بدن شما دچار بی‌نظمی و اختلال شده باشد، مبتلا به دیابت باشید، کمبود ویتامین D داشته باشید و … گاهی حتی دردهای مزمن و طولانی مدت و مسکن‌هایی که برای مقابله با این دردها استفاده می‌شوند نیز یکی از علل بی حوصله بودن به شمار می‌روند.

اگر یک خانم هستید، احتمالاً میزان بی حوصله بودن در شما، در روزهای پیش از قاعدگی چند برابر می‌شود. کافیست بدانید این بی حوصلگی کاملاً امری عادی و به دلیل به هم ریختگی تعادل هورمون‌ها در بدن است که به آن سندروم پیش از قاعدگی نیز گفته می‌شود. وقتی حس کسالت، خستگی و بی حوصله بودن طولانی مدت و جدی می‌شود، باید احتمال وجود مشکلات مرتبط با سلامتی روان را نیز در نظر گرفت؛ برای مثال افسردگی، اضطراب پس از سانحه، اختلال شخصیت دوقطبی و … در چنین مواقعی برای درمان بی حوصلگی حتماً باید از یک متخصص کمک بگیرید که در این باره در بخش‌های بعد بیشتر توضیح داده خواهد شد. گاهی حس می‌کنید هیچ کنترلی روی زندگی خود ندارید و برنامه‌های روزانه شما، روتینی از پیش تعیین شده است که نمی‌توانید در آن دخالتی داشته باشید. در این صورت نیز ممکن است بی حوصله و کسل شوید، احساس پوچی کنید و از زمین و زمان خسته باشید.

حال که متوجه شدیم علت بی حوصلگی چیست، باید به دنبال راه‌هایی برای درمان و رفع آن باشیم. در این مسیر می‌توان روش‌های متنوعی را امتحان کرد که شاید تمام این روش‌ها برای شخص شما کاربردی نباشد. اما بدون شک یک یا چند روش مؤثر برای هر یک از افرادی که با این مشکل روبرو هستند، وجود دارد.

با بی حوصلگی چه کنیم؟
حال به سراغ سؤال اصلی و پیدا کردن پاسخ‌های مناسب برای آن می‌رویم. قطعاً زندگی کردن با چنین حس و حالی، برای هیچ ‌کس خوشایند نیست و حتی ممکن است در ادامه باعث تیره و تار شدن روابط فرد با نزدیکانش شود. پس اگر علت اصلی بی حوصله بودن خود را پیدا کرده‌اید، حال با به کار بردن روش‌های زیر می‌توانید انرژی و سرزندگی را به خود باز گردانید.

به اندازه کافی استراحت کنید
درمان بی حوصلگی گاهی از آنچه فکر می‌کنید ساده‌تر است. خستگی باعث می‌شود مغز شما قادر به تمرکز کردن نباشد و بین افکار مختلف سرگردان بماند. به این ترتیب می‌بینید که با کوچک‌ترین چیزی به هم می‌ریزید و بی حوصله می‌شوید. پس حتی اگر از لحاظ کاری یا تحصیلی برنامه فشرده‌ای دارید، حتماً زمانی کافی را به استراحت جسم و ذهن خود اختصاص دهید.

اهداف خود را مشخص کنید
وقتی نمی‌دانید دقیقاً می‌خواهید چکار کنید، مغز شما نیز گیج و سردرگم می‌شود. پس بی حوصلگی، خستگی و عدم تمرکز به سراغ‌تان می‌آید. زمانی را در نظر بگیرید و با خود خلوت کنید. اهداف کوچک و بزرگ‌تان را مشخص نمایید و چه بهتر که آن‌ها را بنویسید. بدون شک حال بهتری خواهید داشت.

تمرکز داشته باشید
در اصل زمانی بی حوصله می‌شوید که انرژی ذهنی شما سرگردان می‌ماند. اگر بتوانید به این انرژی سمت و سویی مشخص بدهید و روی یک مورد تمرکز کنید، می‌بینید از بی حوصلگی خبری نخواهد بود.

تغییری در محیط اطراف خود ایجاد کنید
این یک شگرد ساده اما بسیار مؤثر برای رهایی از کسالت و خستگی است. از جای خود بلند شوید و به هر شکلی که شده محیط اطراف خود را تغییر دهید. گاهی تنها جا به جا کردن چند وسیله کوچک یا اضافه کردن یک تابلو نقاشی به دیوار اتاق می‌تواند تا مدت‌ها شما را از بی حوصلگی نجات دهد.

افکار خود را تغییر دهید
مهم‌تر از تغییر دادن محیط بیرون، تغییر دادن افکار درونی است. شاید این جمله را شنیده باشید که زندگی انعکاسی از افکار شماست. پس اگر می‌خواهید روی زندگی کنترل داشته باشید، باید کنترل افکارتان را به دست بگیرید. سعی کنید افکار خود را در جهت‌های مثبت و سازنده پیش ببرید. به این ترتیب بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دیدگاه کلی شما نسبت به زندگی نیز تغییر کرده است. این می‌تواند یک راه حل عالی برای رهایی از بی حوصلگی باشد.

ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید
اگر بدن خود را فعال نگه دارید، ذهن‌تان نیز فعال و سرزنده می‌شود و احتمالاً کم‌تر بی حوصله می‌شوید. پس سعی کنید فعالیت بدنی و ورزش را تبدیل به قسمتی مهم از زندگی خود نمایید. لازم نیست حتماً به سراغ ورزش‌های سخت یا پرجنب و جوش بروید. حتی یک پیاده‌ روی ساده و هر روزه می‌تواند به سادگی بی حوصلگی شما را رفع کند.

انگیزه‌هایی برای خودتان پیدا کنید
این کار اصلاً سخت نیست. تنها کافیست وقتی بی حوصله و خسته می‌شوید، در ذهن خود به آینده سفر کنید. اهداف و آرزوهایی را که در نظر دارید به یاد بیاورید، به این فکر کنید که دوست دارید ده سال بعد کجا ایستاده باشید و شکل و شمایل زندگی‌تان چگونه باشد. بدون شک این پرش به آینده می‌تواند برای شما انگیزه‌ بخش باشد و بی حوصلگی را از اکنون زندگی‌تان حذف کند. تنها به یاد داشته باشید که نباید تمام طول روز را به این کار اختصاص دهید و لازم است سریعاً بعد از زمانی کوتاه به لحظه حال برگردید.

یوگا را امتحان کنید
یوگا در کنار این که یک فعالیت بدنی محسوب می‌شود، به ذهن‌تان نیز سر و سامان می‌بخشد و این دقیقاً همان چیزی است که برای بی حوصله نبودن به آن نیاز دارید. تمرینات یوگا کمک می‌کند بتوانید در لحظه بمانید و نسبت به هر آنچه در اطراف و درون شما در آن لحظه اتفاق می‌افتد آگاه باشید. این آگاهی بی حوصلگی را از شما دور خواهد کرد. برای شروع یوگا حتی می‌توانید از اپلیکیشن‌های آنلاین کمک بگیرید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید
از آخرین باری که با دوستان خود به گردش رفته‌اید چقدر می‌گذرد؟ درست است که بی حوصله و کسل بودن باعث می‌شود علاقه خود را به معاشرت از دست بدهید، ولی مطمئن باشید برقراری ارتباط با دیگران حال شما را بهتر می‌کند. با دوستان صمیمی خود یک قرار چای در کافه بگذارید، در کنار هم فیلم ببینید، یک بازی آنلاین چند نفره را با یکدیگر شروع کنید و … معاشرت با کسانی که دوست‌شان دارید، یک راه عالی برای رهایی از حس بی حوصلگی است.

یک مهارت جدید بیاموزید
اگر احساس می‌کنید روند زندگی‌تان تکراری و کسالت ‌بار شده است، شاید لازم است به سراغ یاد گرفتن مهارت‌های جدید بروید. ایجاد یک سرگرمی جدید باعث می‌شود ذهن‌تان بی‌کار نباشد. این سرگرمی یا مهارت جدید می‌تواند نقاشی، موسیقی، باغبانی، مجسمه ‌سازی، سبک‌های جدید آشپزی و … باشد. با توجه به علایق خود انتخاب کنید و از سرگرمی جدید خود لذت ببرید. بدون شک بی حوصلگی‌تان نیز رفع می‌شود.

از فضای مجازی دور شوید
گاهی لازم است برای مدتی از تمام یا لااقل اکثر برنامه‌های مجازی دور شوید و یا حتی اینترنت و تلویزیون را نیز کنار بگذارید. بدون شک این کار به نظر آسان نمی‌رسد ولی مطمئن باشید به شما برای متمرکز شدن و بازگشتن به دوران سرزندگی کمک می‌کند. از اخبار بد، فضاهای مجازی شلوغ و … فاصله بگیرید تا بی حوصلگی نیز از شما فاصله بگیرد.

از زندگی مرخصی بگیرید
بله، درست خوانده‌اید. گاهی لازم است از همه چیز دست بکشید، خود را در لحظه حال رها کنید و اجازه دهید مغز شما در پایین‌ترین سطح انرژی خود کار کند. از کارهای انجام نشده و اهدافی که هنوز به آن‌ها دست نیافته‌اید، نترسید. گاهی یک مرخصی کوتاه و تمام و کمال از زندگی به شما کمک می‌کند با انرژی بیشتری شروع کنید.

بی حوصلگی را بپذیرید
وقتی با یک حس می‌جنگید در واقع آن را وادار می‌کنید که با شما بجنگد. پس کافیست بپذیرید که بی حوصله هستید و اجازه دهید این روند به آرامی و با سرعت خود طی شود. از جنگیدن با آن دست بردارید تا آن هم از پافشاری برای ماندن دست بردارد. بعد از مدتی کم‌کم این حس کسالت و خستگی از وجود شما خارج می‌شود.

برای درمان تخصصی پیگیری کنید
همانطور که قبلاً نیز گفته شد، گاهی علت بی حوصلگی مواردی مانند بیماری و مشکلات جسمی و روانی است. در این مواقع حتماً نیاز است از یک پزشک و متخصص کمک بگیرید. اگر دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید شده‌اید باید دارو مصرف کنید، اگر بدن شما با کمبود برخی از مواد مغذی مواجه است باید سیستم تغذیه‌ای خود را تغییر دهید و شاید مکمل مصرف کنید، اگر دچار اضطراب یا هر اختلال روحی دیگری هستید باید با روانشناس یا مشاور صحبت کنید. فراموش نکنید که درمان بی حوصلگی نیاز به این دارد که آن را جدی بگیرید.

در پایان
درست است که مردم جامعه در یکی دو سال اخیر به دلیل مسائلی که ویروس کویید-19 ایجاد کرده است در سکون و لختی فرو رفته‌اند اما می‌توانید با یکسری فعالیت‌هایی که نیاز به جمع زیادی افراد ندارد یا ورزش‌های خانگی این بی حوصلگی و رخوت را از خود دور کنید. همچنین می‌توانید با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی تعداد محدودی از فعالیت‌های گذشته را خود از سر بگیرید. حتما در نظر داشته باشید که ابتدا پروتکل‌ها را رعایت کنید و سپس با رعایت احتیاط یکسری فعالیت‌ها را مجدد شروع کنید.
برچسب ها: بی حوصلگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها