کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کدام استان ها خون بیشتری مصرف می کنند

12 ارديبهشت 1400 ساعت 12:05


گروه جامعه: معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران، فلسفه تشکیل شبکه ملی خون‌رسانی را توزیع عادلانه خون و فرآورده های آن با هدف تامین همیشگی نیاز مراکز درمانی مصرف کننده خون در کشور دانست. سعید محمدی، سازمان انتقال خون ایران را زیرمجموعه وزارت بهداشت، و تنها متولی تأمین خون و فرآورده‌های خونی در کشور برشمرد و اظهار کرد: پایداری ذخایر خون در ۳۱ استان و تأمین مستمر نیاز مراکز درمانی مبتنی بر کارکرد شبکه ملی خون‌رسانی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ایران هفدهمین کشور جهان از نظر مساحت و جمعیت است، افزود: در این عرصه پهناور استان‌ها از نظر پراکندگی جمعیت، شیوع بیماری‌های مستلزم تزریق خون و فرآورده‌های آن، تعداد مراکز استانی انتقال خون و شمار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متفاوت با یکدیگر هستند و شبکه ملی خون رسانی ارائه خدمت متوازن به بیماران نیازمند به خون را در جای جای ایران دنبال می‌کند.

محمدی ادامه داد: در برخی استان‌ها بیماران نیازمند به خون کم شمارتر هستند و از این رو نیاز کمتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند و این در حالی است که می‌توانند خون و فرآورده‌های خونی مازاد بر مصرف استان را متناسب با زیرساخت‌های موجود خود تولید کنند و به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون دارند یاری برسانند.
وی اظهار داشت: استان‌هایی با جمعیت بیشتر به دلیل وجود مراکز جراحی و بیمارستان‌های فوق تخصصی پرتعداد و در نتیجه پذیرش بیمار از دیگر استان‌ها به خون بیشتری نیاز دارند.

محمدی به شیوع برخی بیماری‌ها در استان‌های شمالی و جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: در استان‌های جنوبی و شمالی کشور بیماری‌هایی مانند تالاسمی ماژور و فاویسم شیوع بیشتری دارد و وجود ذخایر خون کمتر از ۱۰ روز برای درمان و حفظ کیفیت زندگی این بیماران در این استان‌ها ضروری است.وی، استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان را دریافت کننده خون از دیگر استان‌ها برشمرد و گفت: ۲۲ استان کشور متناسب با میزان توان و آمار اهدای خون سالیانه خود متعهد به یاری رساندن به ادارات کل انتقال خون در این ۴ استان هستند.

محمدی یادآور شد: استان‌ها به فراخور شرایط مختلف مانند شرایط اورژانسی یاری رسان یکدیگر در تأمین خون و فرآورده‌های خونی هستند.وی افزود: در شبکه ملی خون رسانی استان‌های گلستان، گیلان و هرمزگان ارسال کننده خون به هیچ یک از استان‌های دیگر نیستند چرا که آمار بیماران مصرف کننده مستمر خون در این استان‌ها بالا است و تولید مازاد بر مصرف استان وجود ندارد.

محمدی تصریح کرد: اگرچه موج چهارم شیوع کرونا در شرایط کنونی گسترده‌تر از مدت زمان مشابه سال گذشته است اما مردم به خوبی آگاه شده‌اند که اهدای خون و ابتلاء به کرونا ارتباطی با یکدیگر ندارد و مراکز اهدای خون از هر نظر ایمن هستند و خوشبختانه اقبال خوبی نسبت به اهدای خون نشان می‌دهند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، در پایان عملکرد مطلوب شبکه خون رسانی را مدیون حمایت مردم و همراهی همیشگی آنان برشمرد و خاطرنشان ساخت: این شبکه با همدلی مردم و تلاش شبانه روزی کارکنان در روزهایی که بسیاری از ادارات و سازمان‌ها در پاندمی کووید ۱۹ تعطیل بود با قدرت به کار پایش و تأمین ذخایر خون ادارات کل انتقال خون و مراکز درمانی کشور ادامه داد و نجات بخش بسیاری از بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن بود.


کد مطلب: 269620

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269620/کدام-استان-خون-بیشتری-مصرف-می-کنند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir