به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۶۹۶۲۲

ارتباط نوع گروه خونی با بروز سنگ کلیه

ارتباط نوع گروه خونی با بروز سنگ کلیه
گروه علمی: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد برخی انواع گروه های خونی موجب افزایش ریسک ابتلا به برخی مشکلات سلامت می شود.محققان مؤسسه پژوهشی کارولینسکا سوئد عنوان می‌کنند این تحقیق برخی یافته‌های قبلی را تأیید کرده و ارتباطات جدیدی را بین گروه‌های خونی و بیماری‌ها نشان می‌دهد.«تورستن داهلن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «هنوز اطلاعات بسیار کمی در مورد اینکه آیا افراد با گروه‌های خونی RhD مثبت یا RhD منفی ممکن است در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های خاص باشند یا چه بیماری‌هایی ممکن است با گروه خونی مرتبط باشد وجود دارد.»
 
بدین منظور محققان، ارتباط بین گروه‌های خونی، وضعیت RhD و بیش از ۱۰۰۰ بیماری را بررسی کردند. (شخصی که RhD مثبت دارد، در سلول‌های قرمز خون خود پروتئینی به نام آنتی ژن D دارد؛ RhD منفی به معنای عدم وجود این پروتئین است.)تجزیه و تحلیل داده‌های بهداشتی بیش از ۵ میلیون نفر در سوئد، ۴۹ بیماری مرتبط با گروه‌های خونی و یک بیماری مرتبط با گروه RhD را شناسایی کرد.

یافته‌ها نشان داد که احتمال ابتلاء به لخته خون در افراد با گروه خونی نوع A بیشتر است. کسانی که گروه خونی شان نوع O است بیشتر دچار اختلال خونریزی می‌شوند. و زنان با گروه خونی از نوع O بیشتر در معرض فشارخون بالا ناشی از بارداری بودند.محققان همچنین به رابطه جدید بین گروه خونی B و ریسک کمتر سنگ کلیه پی بردند و اذعان دارند که زنان دارای RhD مثبت بیشتر با احتمال فشارخون بارداری مواجه هستند.محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها