به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۲۶۹۶۵۱

اهمیت سلامت روان در همه گیری کرونا

اهمیت سلامت روان در همه گیری کرونا
گروه جامعه: رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: با همه گیری کرونا نه تنها باید به حفظ سلامت جسمی اهمیت داد بلکه باید مراقب سلامت روان هم بود.محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ با مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، تاسیس شد و از آن سال تا کنون، این سازمان شاهد تحولات و پیشرفت‌های زیادی در بعد کمی و کیفی بوده است.
 
حاتمی افزود: اولین تغییرات صورت گرفته در این سالها این بوده که رشته‌های روانشناسی و مشاوره، سامان دهی شد؛ به طوریکه تاکنون ۳۰۰ هزار دانشجوی رشته روانشناسی و مشاوره داریم.او ادامه داد: از نظر کیفی هم سازمان نظام روانشناسی، استاندارد‌هایی را تعریف کرده تا افرادی که قصد دارند فعالیت روانشناسی و مشاوره داشته باشند، ابتدا باید از سازمان پروانه دریافت کنند، سازمان با وسواس خاصی افرادی که قصد انجام فعالیت‌های حرفه‌ای دارند را رصد و ارزیابی می‌کند و سپس به آن‌ها پروانه می‌دهد. تا کنون ۶ هزار نفر موفق به اخذ پروانه روانشناسی و مشاوره در سراسر کشور شده اند و حدود ۳۵ هزار نفر نیز عضو سازمان هستند و در نوبت دریافت پروانه منتظرهستند تا به زودی فعالیت خود را آغاز کنند.

او افزود: علاوه بر این تغییرات، نگاه مردم نیز در طی این سال‌ها به روانشناسی و مشاوره تغییر کرد. تا قبل از این هرگاه اسم روانشناس یا مشاور مطرح می‌شد، افراد فکر می‌کردند، باید حتما یک مشکل حاد و جدی داشته باشد تا به روانشناس مراجعه کنند، ولی در حال حاضر روانشناسی جزیی از زندگی مردم شده است و هدفش ارتقای سلامت روان و پیشگیری از اختلالات روانی و جسمانی است.

حاتمی تصریح کرد: آموزش مهارت‌های زندگی مثل مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های کنترل خشم و ... نیز جزو وظایف این رشته هاست. در حال حاضر در ۱۶ کمیسیون برای صدور پروانه مشغول فعالیت هستند، هدف اولیه این است که از ابتلا افراد به اختلال و مشکل روانی پیشگیری شود. در همین راستا از طریق مدارس، انجمن‌های اولیا مربیان و آموزش‌های عمومی، مردم را نسبت به مسائلی که قبلا کمتر به آن می‌پرداختند، آگاه می‌کنیم.رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیان کرد: از دیگری تغییراتی که در این سال‌ها شاهد آن بوده ایم، تغییر دید رسانه‌ها نسبت به روانشناسی و مشاوره است.

حاتمی افزود: در دیدار حضوری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان تاکید کردند که مردم برای رفع مشکلات و مسائل خودشان به روانشناس و مشاور مراجعه کنند؛ همچنین به ما هم توصیه کردند که مشاوران و روانشناسان شما هم باید ویژگی‌هایی داشته باشند تا بتوانند به مشکلات و مسائل مردم توجه کنند و بهترین راهکار‌ها را ادامه دهند.رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مطرح کرد: مسئله سلامت روان به ویژه در دوران کرونا دغدغه اصلی ماست، زیرا کرونا مردم را تحت فشار شرایط ایجاد شده ناشی از پاندمی ویروس، قرنطینه و ... قرار داده و بیم این می‌رود که اختلالات روانی در مردم افزایش  و نرخ آسیب‌های اجتماعی روانی در مردم افزایش پیدا کند؛ به همین دلیل ما برنامه ریزی‌های مدونی در راستای این موضوع خواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها