به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۲۶۹۶۷۱

سرنوشت مبهم انتخابات ۱۴۰۰ با تعدد نامزد‌ها

سرنوشت مبهم انتخابات ۱۴۰۰ با تعدد نامزد‌ها
گروه سیاسی: روزنامه ابتکار نوشت: ۲۱ اردیبهشت زمان آغاز ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ است. اصلاح‌طلبان و‌ اصولگرایان هنوز به اجماع نرسیده‌اند و فعلا رفتارهای انتخاباتی فردی است، نه حزبی. رویداد‌۲۴ در این گزارش آخرین اقدامات هر کدام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده است.
اصلاح‌طلبان قرار است تا ۲۱ اردیبهشت نامزد نهایی خود را معرفی کنند. در حالی که نامزدهای اولیه این جریان هنوز مشخص نیستند و احزاب تلاش دارند آخرین رایزنی‌های خود را انجام دهند. آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره مکانیزم اصلاح‌طلبان برای رسیدن به گزینه نهایی ریاست جمهوری گفته «قرار شد تا ۱۱ اردیبهشت اعضا پیشنهادهای خود را در رابطه با کاندیدای مورد حمایت خود به دبیرخانه جبهه اصلاحات ارائه کنند.
قرار شد در جلسه ۱۲ اردیبهشت از میان کاندیدایی که نامشان به دبیرخانه رسیده، افرادی که از سوی حداقل ۱۰ نفر از اعضای مجمع ملی پیشنهاد شدند، مورد رای‌گیری قرار گیرند و کسانی که حائز یک سوم آرا باشند در جلسات بعدی مجمع ملی که در فاصله روز‌های دوشنبه ۱۳ اردیبهشت تا ۱۸ اردیبهشت برگزار می‌شود، رای‌گیری صورت گرفته شود.»
منصوری همچنین گفته «کسانی که درنهایت حائز دو سوم آرای اعضای مجمع ملی شدند، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه به عنوان نامزد‌های نهایی معرفی جبهه اصلاحات معرفی می‌شوند.» در مقابل تحرکات انتخاباتی اصولگرایان همچنان تحت تاثیر احتمال حضور ابراهیم رئیسی است. با این وجود اصولگرایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را متوقف نکرده‌اند. در هفته گذشته چند نامزد اصولگرا کاندیداتوری رسمی خود را اعلام کرده و عده دیگری از آنها راهی سیستان و بلوچستان شدند تا با مولوی عبدالحمید دیدار کنند. در این گزارش آخرین اخبار و تحولات انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان را می‌خوانید:
جهانگیری نامزد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟
از اسحاق جهانگیری به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شود، وی یکی از سه نامزد نهایی نهاد اجماع‌ساز است. آمدن یا نیامدن اسحاق جهانگیری هنوز مشخص نیست اما او شب گذشته با حضور در شبکه اجتماعی کلاب هاوس سیگنال‌های مثبتی در این زمینه ارسال کرد که احتمال کاندیداتوری وی را تقویت کرد.
جهانگیری درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اینطور به خبرنگاران پاسخ داد: «من نظرم بر کاندیدا شدن «نه» است اما هیچ وقت نگفتم نمی‌شوم و تابع نظر جمعی هستم. برخی فقط می‌گویند می‌خواهیم کاندیدا شویم اما شرایط بسیار سختی است و نیازمند برنامه و تیم قوی در کشور هستیم.»
لاریجانی اولویت دوم اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در نشست مجازی جمهوری‌۱۴۰۰ درباره گزینه این حزب برای انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: هنوز به قطعیت نرسیدیم. چون هنوز کسی اعلام قطعی نکرده است. در این فصل از انتخابات هم اصولگرا‌ها کاندیدای بسیاری دارند. هم کاندیدا‌های اصلاح‌طلب پیدا خواهند شد. حزب کارگزاران تمام تلاشش این است که از مجموعه اصلاح‌طلبان جدا نشود و همراه است، حالا باید پیش برود ببینیم چه می‌شود.
او در پاسخ به برخی صحبت‌ها مبنی بر حمایت حزب کارگزاران سازندگی از لاریجانی گفته «لاریجانی از شخصیت‌های ارزشمند کشور است ما برای رشد و توسعه کشور هیچ وقت نباید کسانی که توانایی‌هایی سیاسی اجتماعی و... دارند را نادیده بگیریم. اولاً آقای لاریجانی تاکنون کوچکترین اثری برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ نداشته است. بعد اینکه باید یک جمعی بخواهند تا از کاندیدایی حمایت شود. در حزب بار‌ها روی این مباحث صحبت شده است. چون حزب جزو جبهه اصلاحات است، ما تلاشمان این است که در مجموعه اصلاحات کاندیدای واحد مطرح شود.
نعیمی پور: اصولگرایان آشفته‌اند
محمد نعیمی پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره تعدد کاندیدا در جریان اصولگرا گفته «مشخص است که در جبهه اصولگرا تشتت زیاد و رقابت‌های شدید و مخرب وجود دارد به همین دلیل هر کسی اولا به طور عجیبی احساس می‌کند که می‌تواند رئیس‌ جمهوری باشد، یعنی رئیس جمهوری را یک شغل می‌بیند و نه یک موقعیت برجسته اجرایی که نیاز به توانایی ویژه دارد بنابراین هر فردی این جرات را به خودش می‌دهد که بگوید من کاندیدای رئیس جمهوری هستم.»
او افزود: همچنین برخی از آن‌ها ممکن است تحلیل‌هایی داشته باشند که وضعیت مملکت آشفته بازار است پس در این آشفته بازار شاید مثلا به یک وضعیتی برسند، این هم می‌تواند دلیلی باشد که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به صف شوند.
ورود رستم قاسمی به انتخابات با جعل لوگوی رسانه‌ها
رستم قاسمی در نشست خبری خود که در محل موسسه شهدای هفتم تیر برگزار شد، رسماً اعلام کرد که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. رستم قاسمی از سرداران سپاه بوده که سابقه فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا(ع) و وزارت نفت دولت احمدی نژاد را دارد. در بیانیه رستم قاسمی آمده است «آماده‌ام تا سال‌ها تجربه خدمتِ به مردم در حوزه‌های اقتصاد، عمران فرهنگ و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی که در کنار سردار بزرگ ایران حاج قاسم سلیمانی آموخته ‌ام را با همکاری جوانان و همفکری بزرگانِ صاحبِ تجربه به کار گیرم تا بتوانیم ایرانی بسازیم در تراز ایران.» حضور رستم قاسمی اما با حاشیه‌های فراوانی آغاز شد.
او در بد ورود کارش را با جعل لوگوی رسانه‌ها آغاز کرد. رستم قاسمی برای کنفرانس خبری خود از خبرگزاری‌های متعددی دعوت کرد اما وقتی استقبالی از آقای کاندیدا نشد، تیم روابط عمومی او با جعل آرم و لوگوی خبرگزاری‌های مختلف سعی کرد کنفرانس خبری خود را به شکل جعلی، با اهمیت‌تر از آنچه واقعا بود جلوه دهد. خبرگزاری‌های تسنیم و دانشجو نشست خبری، رستم قاسمی را به صورت گزارش تصویری منتشر کرده‌اند اما مدیران خبرگزاری‌های مهر، میزان و راه دانا در صفحات توئیتر خود نوشته‌اند که لوگوی خبرگزاری‌های آنان توسط تیم تبلیغاتی رستم قاسمی جعل شده است.
قالیباف می‌آید!
محمدباقر قالیباف هنوز به طور رسمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری نکرده و این فرضیه که اگر رئیسی بیاید او نمی‌آید و در غیر این صورت قالیباف وارد انتخابات می‌شود همچنان به قوت خود باقی است. اما قالیباف اخیرا یک پست اینستاگرامی با عکس خودش و غلامرضا تختی منتشر کرده که رسانه‌ها از آن به عنوان اعلام آمادگی تلویحی قالیباف برای ورود به انتخابات نام ‌برده‌‎اند. وی در این پست اینستاگرامی نوشته «گاهی اخلاق و منش یک پهلوان، یک کشتی‌گیر روحیات نسلی از نوجوانان و جوانان را تغییر می‌دهد و از آن‌ها انسان‌هایی خودساخته و بامعرفت و مردم‌دار می‌سازد. روز گذشته در مراسم افتتاح خانه کشتی شهید صدرزاده که با همت مسئولان فدراسیون کشتی بازسازی شده است حاضر شدم.
با امکانات فراهم شده و با روحیه و پشتکاری که در مربیان و ورزشکاران کشتی سراغ دارم، مطمئنم شیربچه‌های ایرانی در مسابقات المپیک هم کشورمان را مثل همیشه سربلند خواهند کرد. ⁣قهرمان و پهلوان شدن فقط به بازو‌های در هم پیچیده نیست؛ اگر برای خدا کار کنیم و بتوانیم گرهی از مشکلات مردم باز کنیم، خدا هم به کارمان برکت می‌دهد. همه مردم ما در این شرایط سخت و دشواری‌های معیشتی قهرمان هستند؛ در این شب‌ها دعا کنید تا بتوانیم باری از روی دوش مردم برداریم و آن‌ها را در میانه مشکلات تنها نگذاریم. ⁣ یا علی مددی...
سعید جلیلی با دولت با برنامه می‌آید؟
سعید جلیلی اخیرا در یک نشست انتخاباتی بر بستر وب گفته اگر ندانیم مسائل اصلی ۴ سال آینده کشور چیست طبیعتاً به‌ دنبال راه‌ حل آن نیز نمی‌رویم. نباید توان خود را مصروف موضوعات موهوم و کاذب و فرعی کنیم. بسیار مهم است که در این عرصه مسئله را درست تشخیص دهیم و پاسخ‌های درست و معتبری هم داشته باشیم. جلیلی با اشاره به اینکه عرصه انتخابات باید عرصه‌ای برای این‌گونه مباحثات باشد، گفته «افراد باید بگویند که چه‌چیزی را مسئله اصلی کشور می‌دانند و پاسخ خود را نیز به این مسئله‌ها بگویند؛ اینجاست که می‌توان پاسخ‌های غلط را از پاسخ‌های درست تشخیص داد. وقتی از حضور پرشور صحبت می‌کنیم یعنی می‌بایست فضا را سالم نگه داریم و پرسش‌ها و پاسخ‌ها درست تعیین شود؛ عرصه انتخابات نباید عرصه جنجال‌های بی‌خود و اغوای مردم باشد. خبرگزاری های اصولگرا نام پلتفرمی که جلیلی در آن گفتگو کرده را منتشر نکرده‌اند.
مشاور قالیباف سخنگو شد
در جلسه شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب روز یکشنبه ۵ اردیبهشت، «امیر ابراهیم رسولی» به عنوان سخنگوی شورای ائتلاف انتخاب شد. رسولی از چهره‌های نزدیک به حداد عادل است که پس از آغاز به کار مجلس یازدهم به عنوان مشاور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و مدیرکل هیئت رئیسه مجلس منصوب شد.
ابراهیم رئیسی بیاید خیلی‌ها می‌روند
غلامحسین رضوانی عضو جبهه پایداری، درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری سیزدهم گفت: همانطور که مشخص است آقای رئیسی مشتاقان بسیاری دارد و بسیاری از افراد، جریان‌ها و احزاب اعلام کرده‌اند که اگر او نامزد انتخابات شود اجماع خوبی بر روی او صورت خواهد گرفت و بسیاری از نامزد‌ها انصراف خواهند داد. او ادامه داد: اینکه او واقعا به این عرصه پا خواهد گذاشت یا خیر نیاز به زمان دارد، برخی صحبت‌ها را بیان کرده‌اند که از محتوای آن اینگونه برداشت می‌شود که او به عرصه انتخابات پا نخواهد گذاشت اما طبیعتا آمدن و یا نیامدن او به عرصه انتخابات بستگی به شرایطی دارد که به تدریج ایجاد و کامل می‌شود؛ اما معتقدم که حتی با فرض اجماع بر روی یک نامزد بهتر است که از جریان انقلاب افرادی برای حمایت از نامزد اصلح هم نامزد شوند، در انتخابات فرصت رقابت فراهم می‌شود و مسلما دیگران به صورت مجموعه‌ای هماهنگ شرکت می‌کنند و این طبیعی است که نیرو‌های انقلاب هم به صورت یک مجموعه هدفمند برای تقویت گفتمان انقلاب اسلامی و تضعیف گفتمان غرب وارد صحنه شوند، اما نه به گونه‌ای که باعث تشتت آرا در جبهه انقلاب شوند.
دیدار اصولگرایان با مولوی عبدالحمید
اصولگرایان رایزنی با «مولوی عبدالحمید» را در دستور کار گذاشته‌اند تا شاید از این طریق برگ برنده اهل سنت ایران را نصیب خود کنند. یکی از نزدیکان «مولوی عبدالحمید» درباره رایزنی‌های صورت‌گرفته میان یکی از رهبران اهل سنت ایران با اصولگرایان گفت: «بسیاری از کاندیدا‌ها با مولانا دیدار داشته یا با واسطه‌هایی با او ارتباط گرفته و درباره انتخابات رایزنی کرده‌اند.» حسین دهقان و رستم قاسمی که هر دو از جمله کاندیدا‌های دارای پیشینه نظامی در انتخابات ۲۸ خرداد هستند، اخیرا به زاهدان رفته و با مولوی عبدالحمید دیدار و رایزنی کرده‌اند. یک منبع مطلع گفته «هر دوی این افراد با مولانا عبدالحمید دیدار داشته و صحبت‌هایی را با او انجام داده‌اند.»
این منبع نزدیک به مولوی عبدالحمید درباره زمان انجام این دیدار‌ها نیز گفت: «حدود ۲ هفته پیش بود که این دیدار‌ها صورت گرفت.» این اما پایان ماجرا نیست. این چهره نزدیک به مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که «افزون بر این چهره‌ها، رایزنی‌هایی نیز با چهره‌های نزدیک به مولانا در تهران از سوی دیگر کاندیدا‌ها صورت گرفته که همه آن‌ها هم درباره انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است.» او نامی از این افراد به میان نیاورد، ولی برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که «سعید محمد» از جمله افرادی است که تلاش کرده در تهران رایزنی‌هایی با چهره‌های مرتبط با مولوی عبدالحمید انجام دهد.
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها