کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت اولین دانشگاه چینی در اتحادیه اروپا

12 ارديبهشت 1400 ساعت 15:57


گروه بین الملل: مجارستان با امضای توافقنامه‌ای با دانشگاه "فودان" مستقر در شانگهای با احداث نخستین دانشگاه چینی در خاک خود موافقت کرد.
این دانشگاه که قرار است تا سال ۲۰۲۴ افتتاح شود، نخستین دانشگاه چینی در اتحادیه اروپا خواهد بود. مقامات مجارستان امیدوار هستند که احداث این دانشگاه به افزایش سطح آموزش عالی این در این کشور کمک کند. قرار است شش هزار دانشجوی مجارستانی، چینی و خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.نام دانشگاه فودان در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دیده می‌شود. مجارستان با احداث شعبه‌ای از این دانشگاه در بوداپست به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های چین است. در مقابل منتقدان احداث شعبه دانشگاه فودان در بوداپست از اختصاص بودجه عمومی به این طرح و فشار بر مالیات دهندگان مجارستانی سخن می‌گویند. آنها همچنین چنین طرحی را نشانه‌ای از نزدیکی بیش از پیش ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با نظام‌های اقتدارگرا در کشورهایی مانند روسیه و چین ارزیابی می‌کنند. گرگی کوراچون، شهردار بوداپست با اشاره به منشور دانشگاه فودان که در آن بر لزوم پایبندی به جهان بینی حزب کمونیست چین تاکید شده، طرح احداث شعبه این دانشگاه در پایتخت مجارستان را «خطری جدی برای امنیت ملی» ارزیابی کرده است.
دولت مجارستان در نظر دارد ۲۰ درصد از هزینه احداث این دانشگاه را از بودجه عمومی تامین کند. مابقی هزینه احداث این دانشگاه از طریق دریافت وامی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری از یک بانک چینی به دست خواهد آمد.بوداپست که در سالهای گذشته با مقامات اتحادیه اروپا رابطه پرتنشی داشته است سیاستی را که «گشایش به سوی شرق» می‌نامد دنبال می‌کند. دولت ویکتور اوربان در همین راستا همکاری‌های دیپلماتیک و تجاری با کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه را افزایش داده است.


کد مطلب: 269687

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269687/ساخت-اولین-دانشگاه-چینی-اتحادیه-اروپا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir