به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۲۶۹۶۹۳

راه حلی جدید برای نوزادان دارای مشکلات روده

راه حلی جدید برای نوزادان دارای مشکلات روده
گروه علمی: اخیرا محققان "دانشگاه هلسینکی" سویه‌ای از پروبیوتیک "Lacticaseibacillus rhamnosus GG" ایجاد کرده‌اند که قادر به استفاده از لاکتوز و کازئین و همچنین تکثیر در فراورده‌های لبنی است.به گزارش ایسنا، در نتیجه این کشف می‌تواند کار افزودن جداگانه این پروبیوتیک به فراورده‌های لبنی را غیرضروری سازد. علاوه بر این می‌تواند در روده بهتر عمل کند و باعث تقویت سلامت روده شود.
 
"Lacticaseibacillus rhamnosus GG" یا "LGG"، بیشترین باکتری پروبیوتیک مورد مطالعه در جهان است. با این حال این باکتری کامل و بی‌نقص نیست زیرا قادر به استفاده از لاکتوز کربوهیدرات شیر ​​یا تجزیه کازئین پروتئین شیر نیست. به همین دلیل است که این باکتری در شیر رشد کمی دارد و به همین دلیل باید به طور جداگانه به محصولات لبنی پروبیوتیک اضافه شود.تاکنون تلاش شده تا L. rhamnosus GG از طریق مهندسی ژنتیک با شیر سازگاری بهتری داشته باشد. با این حال برخی محدودیت‌های شدید درباره استفاده چنین باکتری‌های اصلاح شده در غذای انسان اعمال شده که از استفاده از آن جلوگیری کرده است.

در این مطالعه محققان دانشگاه هلسینکی با کمک محققان موسسه ملی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک پاکستان توانستند برخی ویژگی‌های مفید را با موفقیت و بدون ویرایش ژن به پروبیوتیک LGG وارد کنند که این امر باعث رشد آن در شیر شد.روش استفاده شده در این مطالعه با نام "هم یوغی"(conjugation) شناخته می‌شود و روشی است که توسط گروه‌های خاص باکتری برای انتقال صفات‌شان به سایر باکتری‌ها استفاده می‌شود. در این فرآیند یک باکتری نسخه‌ای از پلاسمید (قطعه حلقه‌ای شکل از دی.ان.ای در باکتری) خود را تولید می‌کند. سپس باکتری، پلاسمید را به یک باکتری مجاور منتقل می‌کند. گسترش پلاسمیدها(صفاتی که برای باکتری‌ها مفید هستند) می‌تواند در میان جوامع باکتری سریع باشد.

در مورد Lacticaseibacillus rhamnosus GG، پلاسمیدی که توانایی استفاده از لاکتوز و کازئین را فراهم می‌کند از یک سویه باکتریایی خاص به نام "لاکتوکوکوس لاکتیس"(Lactococcus lactis) است که در همان مکان رشد کرده است.سویه جدید می‌تواند به عنوان یک نقطه شروع در تولید محصولات لبنی جدید که در آن غلظت پروبیوتیک در مرحله تولید افزایش می‌یابد مورد استفاده قرار گیرد به عبارت دیگر نیازی نیست که پروبیوتیک به طور جداگانه به محصول نهایی اضافه شود. علاوه بر این، سویه جدید LGG می‌تواند برای رشد بهتر باشد.

به عنوان مثال روده نوزاد قادر به استفاده از لاکتوز و کازئین موجود در شیر مادر است و می‌تواند نسبت به سویه اصلی، اسید لاکتیک بیشتری تولید ‌کند.محققان افزودند: اسید لاکتیک pH سطح روده را کاهش می‌دهد و میزان زنده ماندن بسیاری از باکتری‌های بیماری‌زای گرم منفی مانند اشریشیا کلی، سالمونلا و شیگلا(که سلامتی نوزادان را تهدید می‌کند)، کاهش می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها