به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۲۶۹۷۴۴

انتخابات سوریه؛ دموکراسی یا نمایشی مضحک؟

فاتن نهار امیدوار است بتواند در انتخابات پیش رو با با بشار اسد رقابت کند!
فاتن نهار امیدوار است بتواند در انتخابات پیش رو با با بشار اسد رقابت کند!
گروه بین‌الملل: بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: رسانه‌های دولتی سوریه این روزها برای انتخابات روز ۲۶ مه که به گفته آن‌ها انتخاباتی"چند کاندیدایی" خواهد بود، تبلیغاتی گسترده به راه انداخته‌اند. تاکنون بیش از ۵۰ نفر - که اغلب ناشناس هستند- برای رقابت با بشار اسد، (رییس‌جمهوری که 21 سال است بر این کشور حکمرانی می‌کند) کشور ثبت نام کرده‌اند‌.

بشار اسد چند روز پیش رسما نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کرد؛ انتخاباتی که مخالفان دولت آن را " نمایشی مضحک" در جهت تحکیم قدرت او می‌دانند. مجلس سوریه از روز ۱۸ آوریل که تاریخ برگزاری انتخابات را رسما اعلام کرده، جلساتی برگزار کرده و رئیس آن، فهرستی تازه از اسامی نامزدهای احتمالی را ارائه می‌دهد. هر چند به اطلاعات شخصی این افراد اشاره‌ چندانی نمی‌کند. داوطلبان تا روز ۲۸ آوریل مهلت داشتند برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند. دادگاه عالی قانون اساسی سوریه هفته آینده اسناد تمامی ثبت‌نام‌شدگان را بررسی و افراد واجد شرایط برای نامزدی در رقابت ریاست‌جمهوری را انتخاب خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه که از حامیان دولت است بخشی از زمان خود را به بحث‌های روزانه در رابطه با انتخابات اختصاص داده است و در خلال آن تصاویر رئیس مجلس هنگام اعلام اسامی ثبت‌نام کنندگان جدید را هم پخش می‌کند. هم مجریان و هم کارشناسان این شبکه به طور مرتب بر این موضوع تاکید می‌کنند که شمار "بی‌سابقه" داوطلبان برای رقابت بر سر کسب عالی‌رتبه‌ترین مقام کشور، نشانه‌ای از وجود " دموکراسی" است. "تنوع در پیشینه جغرافیایی" داوطلبان ریاست‌جمهوری و حضور زنان در صحنه انتخابات "برای اولین بار در تاریخ سوریه"، از جمله مواردی است که در این بحث‌ها بارها بر آن تاکید شده است. حاضران در این بحث‌ها به طور مرتب غرب و ترکیه - که مهم‌ترین مخالفان خارجی دولت اسد هستند- را مورد انتقاد قرار داده و این اتهام را مطرح می‌کنند که برخی کشورهای غربی جلوی ثبت‌نام رای‌دهندگان سوری را در سفارتخانه‌ها گرفته‌اند. سازمان ملل متحد گفته در انتخابات پیش‌رو دخالتی ندارد؛ موضوعی‌ که رسانه‌های دولتی با تکیه بر آن بر ملی بودن مساله انتخابات تاکید کرده‌اند. در همین حال، روزنامه حامی دولت الوطن روز ۲۸ آوریل در صفحه فیس‌بوک خود از توافق مجلس سوریه برای دعوت از نمایندگان ۱۴ کشور به گفته آن‌ها "دوست و برادر" به منظور نظارت بر روند انتخابات خبر داد. الجزیره، موریتانی، عمان، روسیه، ایران، چین، کوبا و آفریقای جنوبی از جمله این کشورها هستند.

داوطلبان ناشناخته
در حالی که رسانه‌های سوری اطلاعات چندانی در رابطه با ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ارائه نمی‌دهند، رسانه‌های بین‌المللی عرب‌زبان با برخی از آن‌ها گفت‌و‌گو کرده‌اند. فقط شهروندان سوری که ۱۰ سال گذشته ساکن کشور بوده‌اند می‌توانند برای نامزدی در انتخابات داوطلب شوند و این قانون جلوی کاندیدا شدن شخصیت‌های کلیدی مخالف حکومت که در تبعید به سر می‌برند را می‌گیرد. داوطلبان علاوه بر این باید از حمایت ۳۵ نماینده مجلس هم برخوردار باشند. یکی از این داوطلبان کمتر شناخته‌شده، احمد یوسف عبدالغنی است که به گفته روزنامه الوطن، عضو انجمن نویسندگان عرب و سردبیر چندین مجله است. او علاوه بر این اداره چندین صفحه در شبکه‌های اجتماعی را هم بر عهده دارد که به گفته الوطن در راستای "مبارزه با فساد و انتقاد از بد‌تر شدن شرایط زندگی" در مناطق تحت کنترل دولت فعالیت می‌کنند.

به گزارش شبکه الجزیره، عبدل حنان بدوی یکی دیگر از داوطلبان ناشناخته ریاست‌جمهوری است که حمایت خود از بشار اسد را پنهان نمی‌کند. او در شبکه‌های اجتماعی همیشه برای رییس‌جمهوری فعلی کشور تبلیغ کرده و از شهروندان سوری ‌خواسته به او رای بدهند. وبسایت الحره هم با یکی دیگر از این داوطلبان حرف زده است. محمد فیراس یاسین راجوه، تاجر است و خود را فرزند "خانواده‌ای میهن‌پرست" معرفی می‌کند. پدر او در دوران ریاست‌جمهوری حافظ اسد در سمت فرماندار و وزیر خدمت کرده و یکی از اعضای حزب حاکم بعث بوده است. این وبسایت به نقل از راجوه نوشته: "انتخابات دارد در نهایت شفافیت و بی‌غرضی برگزار می‌شود … بگذاریم صندوق‌های رای‌ تصمیم بگیرند."

او در رابطه با برنامه‌ خود برای ریاست‌جمهوری هم گفته اولویت اصلی‌اش "اصلاح" ارتش و امنیت داخلی از طریق نظارت، آموزش و ارتقاء جنگ‌افزارهاست و علاوه بر آن در جهت انجام اصلاحات اقتصادی و بهبود شرایط زندگی در کشور هم تلاش خواهد کرد. اولین زن فاتن علی نهار اولین زنی بود که برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. تا کنون دست کم چهار زن دیگر هم برای کاندیداتوری اقدام کرده‌اند. سایت عربی شبکه تلویزیونی آر تی با نهار گفت‌و‌گویی انجام داده است. نهار در این مصاحبه گفته این واقعیت که او توانسته داوطلب ریاست‌جمهوری بشود به این معناست که سوریه کشوری دموکراتیک است و زنان سوری هم می‌توانند در صحنه انتخابات حضور داشته باشند!
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها