به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۶۹۸۱۳

اقتصاد فرانسه به مدار رشد برگشت

اقتصاد فرانسه به مدار رشد برگشت
گروه اقتصادی: در سه ماهه نخست امسال، دومین اقتصاد بزرگ اروپا ۰.۴ درصد رشد کرد.به گزارش ایسنا، مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، متوسط رشد اقتصادی این کشور مثبت ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۱.۷ درصد بیشتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به مارس مثبت ۱.۰ درصد اندازه گیری شده است.
 
در بین بخش های مختلف، رشد مخارج مصرف کننده  نسبت به سه ماهه ۱.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. سرمایه گذاری با رشد ۱.۱ درصدی نیز دیگر عامل اثرگذار افزایشی روی نرخ رشد بوده است. از طرف دیگر بدترین عملکرد مربوط به خدمات با رشد منفی ۰.۳ درصدی بوده است. در حوزه تجارت خارجی صادرات ۴.۸ درصد و واردات نیز ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

 به گفته مرکز آمار فرانسه ریسک های ناشی از کرونا باعث شده است تا فعالیت های تجاری و اقتصادی با افت محسوسی مواجه شود و بخش بزرگی از توان مالی دولت به هزینه های درمانی تخصیص یابد.  متوسط نرخ رشد فصلی اقتصادی فرانسه در بازه زمانی ۱۹۴۹ تا ۲۰۲۰ معادل ۰.۵۱ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ با ۱۸.۵ درصد و پایین‌ترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه دوم سال ۱۹۶۸ با منفی ۱۳.۸ درصد بوده است.

طبق اعلام بانک مرکزی فرانسه روند بازگشت سطح تولیدات ناخالص داخلی این کشور به میزان قبل از همه گیری کرونا تا اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی به طول خواهد انجامید. با وجود بازیابی نسبی اقتصاد فرانسه نرخ بیکاری این کشور در سطح بالایی باقی خواهد ماند و نرخ بیکاری این کشور در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۱ درصد پیش بینی شده است اما انتظار می رود روند نرخ بیکاری به تدریج کاهشی شود و به ۹ درصد تا اواسط سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند.
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها