به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۲۶۹۸۳۵

احمد کبیری‌هندی باستان‌شناس درگذشت

احمد کبیری‌هندی باستان‌شناس درگذشت
گروه فرهنگی: ، احمد کبیری‌هندی، باستان‌شناس پیشکسوت و استاد حفاظت و مرمت روز گذشته (دوازدهم اردیبهشت) در سن ۷۶ سالگی درگذشت.موزه ملی ایران در صفحه رسمی خود در اینستاگرام خبر درگذشت او را تائید کرد و نوشت:«احمد کبیری هندی ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ در روز معلم دیده از جهان بست و به دیدار حضرت حق شتافت. این چهره فرهیخته متولد سال ۱۳۲۴ در تهران و دانش‌آموخته رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تهران بود. کبیری ابتدا به استخدام سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی ایران درآمد و سپس در سازمان میراث فرهنگی کشور در امر پژوهش باستان‌شناسی، حفاظت و مرمتِ محوطه و بناهای تاریخی مشغول به خدمت شد. وی عضو هیأت مدیره و رییس کمیته اسناد و انتشارات ایکوموس ایران بود.»

این استاد برجسته در کارنامه عملکردش بررسی، کاوش و حفاظت و مرمت شهر حریره کیش، معبد آناهیتا کنگاور، بررسی و شناسایی آثار تاریخی شاه زند، بررسی دلازیان سمنان، کاروانسرای قصر بهرام، پژوهش درباره آثار تخت جمشید، اقامتگاه‌های میان‌راهی شاهی اصفهان، فرح‌آباد ساری و ... را به یادگار گذاشت.جبرئیل نوکنده (رییس کل موزه ملی ایران) هم در پیام تسلیتی برای درگذشت احمد کبیری، این واقعه ناگوار را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای عرصه میراث فرهنگی کشور و موجب تألم خاطر فروان همکاران و دوستانش دانست؛ باستان‌شناسی که در پژوهش، رویکرد حفاظت محور داشت. نام و کارهای ارزنده او در حافظه تاریخی این مرز و بوم به نیکی یادگار خواهد ماند.
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه ایکوموس ایران نیز در پیام‌هایی جداگانه‌ درگذشت این باستان‌شناس و استاد حفاظت و مرمت بناهای تاریخی را تسلیت گفتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها