به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۲۶۹۸۶۲

کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟

کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
گروه اقتصادی: بررسی وضعتی بیکاری جمعیت فعال کشور نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته ۱۳ استان نرخ بیکاری دو رقمی را تحمل می‌کنند و از ۱۰ استان با بیشترین نرخ بیکاری شش استان جزء استان‌های مرزی کشور هستند.بیش از دو میلیون و ۴۷۷ هزار نفر از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر که آماده کار هستند شغل ندارند. براساس گزارش مرکز آمار ایران ۹٫۷ درصد از جمعیت فعال کشور بیکار هستند. در آمارها آمده که بیکاری در زمستان سال ۹۹ نسبت به زمستان سال ۹۸ افت ۰٫۹ درصدی داشته اما این افت به خاطر اشغال‌زایی رخ نداده بلکه در اثر کاهش نرخ مشارکت اقتصادی اتفاق افتاده است.نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان سال ۹۸ معادل ۴۲٫۴ درصد بوده اما در زمستان سال ۹۹ با افت ۱٫۵ درصدی به رقم ۴۰٫۹ درصد رسیده است.

 ۶ استان مرزی با بیشترین بیکاری
در آمارهای مرکز آمار ایران نکته قابل توجه بیکاری مردم در استان‌های مرزی کشور است(نمودار ۱۰ استان کشور با بیشترین نرخ بیکاری در ادامه می‌بینید). در بین ۱۰ استان کشور که بیشترین تعداد بیکاران را دارد، شش استان جزء استان‌های مرزی هستند.چهار استان اول کشور با بیشترین نرخ بیکاری شامل کردستان با ۱۸٫۸، کرمانشاه با ۱۸ درصد، آذربایجان غربی با ۱۴٫۷ و هرمزگان با ۱۴٫۱ درصد هستند. استان کردستان دو برابر متوسط نرخ بیکاری سطح کشور جمعیت بیکار دارد.نرخ بیکاری استان‌های یزد ۱۳٫۵، چهار محال و بختیاری ۱۳٫۵، خوزستان ۱۲٫۹، لرستان ۱۲٫۵، خراسان شمالی ۱۲٫۲ و کرمان ۱۰٫۸ درصد است که به ترتیب در رده پنجم تا دهم لیست بیشترین نرخ بیکاری استانی قرار دارند.
مدیر کل توسعه کسب و کار و تامین مالی معاونت توسعه اشتغال وزارت کار در فروردین امسال گفته بود که با هدف اشتغالزایی روستاها از دی ماه سال ۹۶ تا اسفند اسفند ۹۷ در مجموع ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی واریز شده است و سهم بانک‌ها نیز معادل مبلغ واریزی این صندوق است.اما آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان سال ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ معادل ۸ درصد از جمعیت فعال روستایی بیکار هستند و نرخ مشارکت اقتصادی روستایی ۱٫۱ درصد کاهش داشته است.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: بیکاری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها