کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقش شتاب دهنده‌ها در کنترل ویروس کرونا

13 ارديبهشت 1400 ساعت 13:29


گروه علمی: رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی گفت: نسل دوم زیست بوم‌های استارتاپی نقش فعالی در کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا داشته اند.اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی  شتاب دهنده‌ها در حقیقت نهاد‌های واسطه برای سرمایه گذاری، هدایت و حمایت از استارتاپ‌ها در قالب‌های مشخص هستند این نهاد‌های واسط که عمدتا زیر مجموعه بخش خصوصی هستند توسط حامیان کسب و کار‌های نوپا ایجاد می‌شوند.
 

او افزود: ماهیت شتاب دهنده‌ها تاثیرگذاری در مسیر نوآوری و فناوری کشور خواهد بود به همین دلیل این نهاد‌های واسط با هدایت، حمایت و سرمایه گذاری بر استارتاپ‌ها سعی در تبدیل ایده‌های آنان به کسب و کار‌های بزرگ و حتی شرکت‌های دانش بنیان دارند. در واقع هدف اصلی شتاب دهنده‌ها تزریق نیروی انسانی متخصص و کاربلد به حوزه‌های استارتاپی است تا از این طریق به جریان نوآوری و فناوری کشور کمک شود.

قادری فر بیان کرد: با روی کار آمدن شتاب دهنده‌های حامی استارتاپ‌های حوزه‌ ict و فناوری اطلاعات نسل اول اکوسیستم استارتاپی کشور با نقش آفرینی شتاب دهنده‌های تخصصی در سال‌ها ۹۵ و ۹۶ شکل گرفته است.
او گفت: نسل اول اکوسیستم استارتاپی فعالیت خود را در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ict در قالب تاکسی‌های اینترنتی، خرید و فروش کالای دیجیتال آغاز کرده است.رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی افزود: شتاب دهنده‌ها با شناسایی، هدایت، حمایت و سرمایه گذاری بر استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات به موفقیت‌های بسیار خوبی در کشور رسیده اند که این کار سبب شده است تا ما در حوزه زیست بوم نوآوری در بخش‌های ict و فناوری اطلاعات یکی از پیشروترین اکوسیستم‌ها و زیست بوم‌های منطقه آسیای جنوب غربی و موسوم به خاورمیانه باشیم.

او گفت: نسل دوم زیست بوم‌های استارتاپی از سال ۹۶ فعالیت خود را در حوزه‌های انرژی، آب، حوزه سلامت زیست فناوری، سلول‌های بنیادی علوم شناختی و سایر حوزه‌های فناوری محور آغاز کرده است. با ظهور و بروز شتاب دهنده‌های تخصصی در حوزه‌های زیست فناوری و بیوتکنولوژی حمایت‌های بسیار زیادی در این دو حوزه انجام شده است. به عنوان مثال با شیوع ویروس کرونا در جهان استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌های تخصصی حوزه زیست فناوری با کمک به جامعه علمی فناوری وحوزه سلامت کشور سعی در پیش گیری و کنترل ویروس کرونا داشته اند.

قادری فر بیان کرد: همچنین ما تا قبل ازشیوع ویروس کرونا در حوزه سلول‌های بنیادی و طب بازشناختی به موفقیت‌های بسیار خوبی دست یافته ایم؛ بنابراین نسل اول شتاب دهنده‌های فناوری (فناوری اطلاعات) و نسل دوم (فناوری‌های تخصصی و یا تکنولوژی پایه) با حمایت از استارتاپ‌های مربوطه به توسعه فناوری در کشور کمک کرده اند.
رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی در نهایت افزود: امروزه نزدیک به ۲۵۰ شتاب دهنده نوآوری در کشور فعال هستند که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن‌ها خارج از تهران قرار دارند. درواقع در تمام نقاط کشور شتاب دهند‌های تخصصی با هدف پرورش و جذب نخبگان قابل مشاهده هستند، به عنوان مثال درمنطقه ویژه عسلویه که از آن به عنوان پایتخت انرژی کشور یاد می‌شود شتاب دهنده‌های تخصصی حوزه انرژی فعال هستند.


کد مطلب: 269880

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269880/نقش-شتاب-دهنده-ها-کنترل-ویروس-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir