کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفر برجامی مقامات آمریکایی به کشورهای عربی

13 ارديبهشت 1400 ساعت 22:30

گروه بین‌الملل: در میانه مذاکرات هسته‌ای ایران، برخی مقامات آمریکایی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، از متحدین نزدیک دولت جو بایدن، به کشورهای عربی سفر کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریس کونز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در امارات اعلام کرد امیدوار است در این سفر، «نگرانی‌های مشروع و قابل درک» امارات در رابطه با بازگشت آمریکا به برجام را برطرف کرده باشد. وی توضیحی دربارهٔ این موضوع نداد، اما کشورهای عربی، از جمله عربستان و امارات خواهان توافقی فراگیرتر هستند تا نه تنها برنامه هسته‌ای، بلکه موشک‌های بالیستیک و گروه‌های نیابتی ایران در منطقه را نیز مهار کند. کونز می‌گوید رایزنی‌های نزدیک آمریکا با امارات در حالی که گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در جریان است، «مهم، قابل انتظار و در حال انجام است.» این گزارش می‌افزاید چندین مقام رسمی دولت آمریکا در میانه گفت‌وگوهای هسته‌ای، سفرهای خود به کشورهای عربی را آغاز کرده‌اند؛ از جمله برت مک‌گرک، از اعضای ارشد شورای امنیت ملی و دِرِک چولت، از مقامات ارشد وزارت خارجه طی هفته جاری در حال سفر در کشورهای امارات، عربستان، عمان و مصر هستند. پیشتر فرانسه اعلام کرده بود کشورهای عربی نیز باید در گفت‌وگوهای هسته‌ای وارد شوند و نگرانی‌های آنها نیز در توافق «گسترده‌تر» مد نظر قرار بگیرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز ماه گذشته به این نکته اشاره کرده بود. ایران می‌گوید تنها پیرامون لغو تحریم‌ها و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای مذاکره می‌کند.

بلینکن: مصمم هستیم آمریکایی‌های زندانی در ایران را به کشور برگردانیم
 وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه گزارش‌های منتشر شده درباره تبادل زندانیان بین ایران و ایالات متحده را رد کرد ولی گفت که مصمم است همه آمریکایی‌های زندانی را به کشور بازگرداند. آنتونی بلینکن که برای شرکت در نشست گروه هفت به لندن سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری گفت: «اخبار مربوط به تبادل زندانیان درست نیست ولی من مصمم هستم که همه آمریکایی‌های زندانی را به خانه بازگردانم». شبکه تلویزیونی المیادین، رسانه لبنانی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۲ اردیبهشت گفته بود آمریکا قصد دارد «چهار ایرانی» بازداشتی در خاک آن کشور و «هفت میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند. ساعاتی پس از انتشار این خبر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را رد کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه این خبر را تکذیب کرد وگفت مسئله زندانیان همواره در دستور کار ایران بوده و جدا از گفت‌وگوهای برجام، همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح شده است.

بایدن در دیدار با رئیس موساد:
هنوز فاصله زیادی تا بازگشت به برجام باقی مانده است

 رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «یوسی کوهن» رئیس دستگاه جاسوسیاسراییل «موساد» گفت که «هنوز فاصله زیادی تا بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد». «یوسی کوهن» در دیدار با «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا از او خواست تا واشنگتن به برجام بازنگردد. وبگاه خبری «والاه» به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داد: جو بایدن در پاسخ به این درخواست کوهن گفت که هنوز فاصله زیادی تا بازگشت به برجام باقی مانده است. در همین ارتباط، روزنامه جروزالم پست نوشت: جلسه کوهن و بایدن درباره مسائل مربوط به ایران، یک ساعت به طول انجامید و رئیس سازمان سیا نیز در این جلسه حضور داشت. در همین حال، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که رئیس موساد در این دیدار به بایدن گفته که «بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران قبل از اصلاح آن، یک اشتباه است». روزنامه «اسرائیل الیوم» هم اعلام کرد، «یوسی کوهن» رئیس سازمان موساد که به واشنگتن سفر کرده است، روز گذشته در دیدار با بایدن او را در جریان دیدگاه و مواضع تل‌آویو در مخالفت با بازگشت آمریکا به برجام قرار داده است. این روزنامه افزود: «کوهن برخی خواسته‌های اسرائیل در صورت هرگونه بازگشت آمریکا به برجام را هم به بایدن ارائه داده است».
 


کد مطلب: 269941

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269941/سفر-برجامی-مقامات-آمریکایی-کشورهای-عربی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir