به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۲۶۹۹۴۷

برنامه اروپا برای اجازه سفر به مسافران

برنامه اروپا برای اجازه سفر به مسافران
گروه بین الملل: کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد با یک پیش‌شرط به مسافران واکسینه شده اجازه دهد وارد منطقه شنگن شوند. در صورتی که وضعیت شیوع کرونا در کشور مبدا به سرعت بحرانی شود سهل‌گیری برای سفر به این منطقه متوقف می‌شود.
قرار است محدودیت‌های سفر از کشورهای خارج از منطقه شنگن به این منطقه، حتی با هدف گردشگری کاهش یابد. مطابق برنامه کمیسیون اتحادیه اروپا رفع محدودیت‌ها، به خصوص شامل مسافرانی می‌شود که به طور کامل واکسینه شده‌اند. کمیسیون اروپا افزون بر این می‌خواهد بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسیناسیون افراد، سفرهای غیرضروری از کشورهای بیشتری به منطقه شنگن را مجاز کند، مشروط بر این که میزان ابتلا در آنها ناچیز باشد.اغلب کشورهای اروپایی در بسیاری از گذرگاه‌های مرزی خود مقررات سختگیرانه‌ای اعمال می‌کنند و به افراد غیرساکن فقط در موارد ضروری اجازه ورود می‌دهند.کشورهای عضو پیمان شنگن شامل ۲۶ کشور اروپایی می‌شوند و تردد میان آنها جز در موارد استثنایی بدون کنترل گذرنامه انجام می‌شود. با آغاز پاندمی کرونا آزادی رفت و آمد در این منطقه در مواردی قربانی اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با گسترش بیماری کووید۱۹ شد.کمیسیون اتحادیه اروپا در طرح پیشنهادی خود یک مکانیسم ترمز اضطراری پیش‌بینی کرده که مطابق آن کشورهای عضو اتحادیه امکان دارند در صورت شیوع یک گونه جهش یافته خطرناک از ویروس کرونا در یکی از کشورهای خارج از اتحادیه، تسهیل مقررات سفر را متوقف کنند.پیشنهادهای کمیسیون باید در میان کشورهای عضو شورای اروپا بررسی شود و همه اعضا با آن موافقت کنند. انتظار می‌رود این بررسی‌ها تا پایان ماه مه به سرانجام برسد.
 مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در بروکسل با پیشنهادهای خود به تحولات اخیر واکنش نشان می‌دهند؛ یکی از اینها تصمیم یونان و کروواسی است که بدون هماهنگی با دیگر کشورهای اتحادیه برای احیای صنعت گردشگری خود ورود مسافران از آمریکا را مجاز اعلام کردند.کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین در نظر دارد شاخص ابتلای پائین را که اکنون ۲۵ مبتلا به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت طی دو هفته است به ۱۰۰ مبتلا افزایش دهد.همچنین قرار است در شاخص جدید میزان آزمایش تشخیص کرونا و درصد آزمایش‌های مثبت ابتلا نیز مد نظر قرار گیرند.مطابق مقررات کنونی، سفر غیرضروری به منطقه شنگن فقط برای شهروندان هفت کشور از جمله کره‌جنوبی، استرالیا و تایلند مجاز است. مقام اتحادیه اروپا در بروکسل می‌گوید اسرائیل حتما در این فهرست هست، بریتانیا شاید و ایالات متحده آمریکا در آینده نزدیک احتمالا نه.کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر همچنین مشغول رایزنی درباره یک کارت شناسایی برای مبتلایان بهبود یافته، واکسینه شده‌ها و افراد با تست کرونای منفی هستند تا سفر به منطقه شنگن را تسهیل کنند. در این باره نیز قرار است تا آخر ماه جاری تصمیم‌گیری شود.
پیشنهاد دیگری که قرار است تا پایان ماه مه در مورد آن تصمیم‌گیری شود پذیرش کارت شناسایی کشورهای خارج از شنگن در این منطقه است مشروط بر آنکه فردی با یکی از واکسن‌هایی که در اروپا تائید شده واکسینه شده باشد. تا کنون واکسن‌های فایزر- بیون‌تک، مدرنا، آسترازنکا و جانسون و جانسون در اروپا مجوز گرفته‌اند.این فهرست می‌تواند شامل واکسن‌هایی که سازمان بهداشت جهانی برای به کارگیری آنها به منظور ایمنی در برابر ابتلا به بیماری کووید۱۹ مجوز اضطراری صادر کرده هم بشود.واکسن‌های مورد تائید سازمان بهداشت جهانی از جمله یک واکسن هندی و دو واکسن چینی هستند و واکسن روسی اسپوتنیک وی هم مراحل کسب تائیدیه را می‌گذراند.کمیسیون اتحادیه اروپا برای کودکان و نوجوانانی که تا کنون واکسنی برای آنها مجوز نگرفته تدابیر خاصی پیشنهاد می‌کند. آنها می‌توانند همراه والدین واکسینه شده خود به کشورهای منطقه شنگن سفر کنند به شرطی که یک آزمایش منفی PCR ارائه دهند که هنگام ورود سه روز بیشتر از انجامش نگذشته باشد.
در مورد تدبیرهایی که قرار است سفر به کشورهای شنگن را تسهیل کنند هنوز ابهام‌های زیادی وجود دارد. در این میان کشورهایی، مانند یونان، اسپانیا و کروواسی که بخش قابل توجهی از درآمدشان به صنعت گردشگری وابسته است مایلند هر چه سریع‌تر درهای خود را به روی گردشگران باز کنند.گردشگری یکی از حوزه‌های فعالیت‌های اقتصادی است که بیشترین لطمه را از پاندمی کرونا خورده است. یکی از معضلات این پاندمی که در گردشگری تبلور بیشتر پیدا می‌کند در هم تنیدگی سرنوشت کشورهای مختلف با یکدیگر است.

 
برچسب ها: اروپا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها