به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۲۶۹۹۵۱

باید از رویارویی آمریکا و چین اجتناب شود

باید از رویارویی آمریکا و چین اجتناب شود
گروه بین الملل:  سیاست دولت جدید آمریکا در قبال چین و همچنین جنگ تجاری با آن کشور هنوز شکل نهایی نیافته است.
به عنوان نمونه روشن نیست که دولت بایدن در ارتباط با جنگ تجاری که دونالد ترامپ با چین آغاز کرده بود، چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت.این در حالی است که دولت جدید آمریکا از تصمیم خود در زمینه گسترش مناسبات این کشور با تایوان سخن گفته است. چین همچنان تایوان را بخشی از اراضی خود می‌داند و مخالف مناسبات کشورهای دیگر با تایوان است. این در حالی است که آمریکا مهم‌ترین شریک جهانی تایوان به شمار می‌آید.
با این حال وزیر امور خارجه آمریکا اقدام به تشریح سیاست و مواضع دولت جدید این کشور در قبال جمهوری خلق چین نمود.آنتونی بلینکن از رفتار تحریک‌آمیز چین ابراز ناخشنودی کرد، اما تاکید نمود که رویارویی نظامی بین دو کشور به سود هیچ یک از آن دو نیست و در حال حاضر موضوعیت ندارد.این در حالی است که تنش در مناسبات دو کشور آمریکا و چین ظرف سالیان گذشته افزایش یافته است. به‌رغم آن، وزیر امور خارجه آمریکا اجتناب از وقوع یک رویارویی نظامی بین دو کشور را همچنان ممکن و ضروری می‌داند.
بلینکن گفت: «وقوع یک رویارویی نظامی یا حتی گام برداشتن به سوی آن، عمیقا با منافع و مصالح چین و همچنین آمریکا ناسازگار است.»
وزیر امور خارجه آمریکا درباره عملکرد چین چنین گفت: «ما اما در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که چین در داخل کشور خود رویکردی سرکوبگرانه در پیش گرفته و در عرصه خارجی نیز رفتاری تهاجمی و خشن داشته است.»بلینکن همچنین از افزایش راهکار کپی‌کاری و سرقت ایده‌های ابتکاری و مالکیت حقوقی در فعالیت‌های تولیدی چین انتقاد کرده و چنین اقداماتی را تلاش آن کشور برای بهره‌گرفتن غیرقانونی و ناعادلانه از امکانات در رقابت‌های اقتصادی دانسته است.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها