به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۲۶۹۹۵۳

پیش‌بینی آینده افغانستان آسان نیست

پیش‌بینی آینده افغانستان آسان نیست
گروه بین الملل: آغاز خروج نیروهای آمریکا و همزمان با آن خروج سربازان وابسته به ناتو از افغانستان نگرانی‌های گسترده‌ای در پی داشته است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا آینده افغانستان را پس از خروج نیروهای خارجی ناروشن و نگران کننده می‌داند.
از روز شنبه ۱۱ اردیبهشت خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان آغاز شده است. سربازان سایر کشورهای عضو ناتو نیز قرار است همزمان با آمریکا خاک افغانستان را ترک کنند.ژنرال مارک میلی، نسبت به آینده افغانستان پس از خروج نظامی سربازان این کشور ابراز نگرانی کرد. مارک میلی در سخنرانی خود دو آینده برای افغانستان متصور شده است.به باور او یا فاجعه‌ای در انتظار افغانستان است یا اینکه ارتش و دولت افغانستان می‌توانند در سایه مذاکرات صلح، اداره کشور را برعهده گیرند.
ژنرال مارک میلی گفت که در حال حاضر با صراحت نمی‌توان گفت که کدام یک از این دو امکان در افغانستان متحقق خواهد شد. به‌رغم آن، او بر اهمیت پشتیبانی نظامی آمریکا از ارتش افغانستان تاکید ورزیده است.ژنرال مارک میلی  رسیدن به یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره میان طالبان و دولت کابل را محتمل شمرده است، راه‌حلی که می‌تواند مانع یک جنگ داخلی بزرگ شود.
به باور رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، سربازان این کشور در حال حاضر نقش زیادی در دفاع و حراست از صلح در افغانستان ایفا نمی‌کنند. فعالیت سربازان آمریکایی در افغانستان به آموزش کادر نظامی آن کشور و دادن اطلاعات نظامی و امنیتی خلاصه می‌شود.به‌رغم آن، ارتش افغانستان در عرصه‌های مختلف نیازمند کمک نظامی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو است. این کمک‌ها صرف‌نظر از پشتیبانی اطلاعاتی، آموزش نظامی و همچنین نصب و تعمیر ابزارهای نظامی و جنگی را شامل می‌شود.آمریکا در حال حاضر ۲۵۰۰ سرباز در خاک افغانستان دارد. مجموع سربازان کشورهای عضو ناتو بیش از ۹۰۰۰ نفر است. این در حالی است که ارتش افغانستان ۳۰۰ هزار سرباز و پرسنل نظامی در اختیار دارد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ارتباط با اعلام رسمی آغاز خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان به شبکه خبری سی بی اس گفته است که خروج نیروها به معنای رها کردن افغانستان نیست و آمریکا به همکاری خود در زمینه حفظ و استقرار صلح و ثبات در آن کشور ادامه خواهد داد.روند کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان از سال ۲۰۱۱ آغاز شد. در آن هنگام، ۱۰۰ هزار سرباز آمریکایی در خاک افغانستان حضور داشتند.ژنرال مارک میلی در ارتباط با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان گفته است که آمریکا از ده سال پیش، امر انتقال اداره افغانستان را به ارتش و نیروهای انتظامی آن کشور آغاز کرده بود و آنچه اکنون شاهد آن هستیم، مرحله نهایی خروج نظامی از خاک آن کشور است.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها