کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بایدن:بن لادن را تا دروازه‌های جهنم دنبال کردیم

ده سال از کشته شدن بنیانگذار القاعده گذشت

14 ارديبهشت 1400 ساعت 10:20


گروه بین الملل: رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در دهمین سالگرد کشته‌شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق شبکه القاعده گفت: ما او را در انتقام از حملات یازدهم سپتامبر تا دروازه‌های جهنم دنبال کردیم و به چنگ آوردیم.
جو بایدن در یک بیانیه به این مناسبت گفت که ما به مردم آمریکا که نزدیکان خود را در آن حملات از دست داده بودند، تعهد کرده بودیم که مرتکبین این حادثه را فراموش نمی‌‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که ایالات متحده بار دیگر مورد حمله قرار بگیرد.در بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید،  بایدن تصریح کرده است که آمریکا متوجه فعالیت‎های تروریست‌ها در سراسر جهان است و افغانستان را نیز با وجود خروج نیروهایمان از این کشور از رصد به دور نخواهیم داشت.در این بیانیه آمده است: در حالیکه ما به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان می‌دهیم و سربازان خود را از افغانستان بیرون می‌کنیم، القاعده در این کشور نابود شده است.
 بایدن گفت: ما همچنان تهدیدهایی را که از سوی افغانستان بوجود بیاید، هوشیارانه نظارت خواهیم کرد و در همکاری با متحدان خود در سراسر جهان با آن مقابله می‌کنیم.
اظهارات رئیس جمهور آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که خروج نیروهای باقیمانده آمریکا و ناتو از افغانستان به عنوان بخشی از طرحی که وی در چهاردهم ماه فوریه اعلام کرد، آغاز شده است. نیروهای آمریکایی در همین راستا  اردوگاه آنتونیک در هلمند را ترک کرده و پایگاه خود را به نیروهای افغان تسلیم کردند.این در حالی است که طرح پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان از سوی برخی از سیاستمداران معروف آمریکایی با انتقاد و نگرانی روبرو شده است.
هیلاری کلینتون و کاندولیزا رایس، وزیران خارجه سابق ایالات متحده با طرح بیرون رفت کامل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان مخالفت کرده‌اند. کلینتون اخیراً در گفتگویی با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گفت که برنامه  بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می تواند عواقب وخیمی داشته باشد.
وی گفت: این تصمیم خطر سقوط دولت افغانستان به دست طالبان را افزایش می‌دهد و ممکن است این کشور بار دیگر به کانون فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی مبدل شود. وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت:ممکن است طولی نکشد که طالبان بتوانند مناطق زیادی از افغانستان را تحت کنترل خود درآورند و جنگ داخلی را در برخی از نقاط این کشور از سر بگیرند.در این مصاحبه، هیلاری کلینتون نسبت به از سرگیری فعالیت‌های تروریستی در افغانستان، به ویژه القاعده و داعش، پس از عقب‌نشینی نیروهای خارجی نیز ابراز نگرانی کرد.او همچنان گفت که با بدتر شدن اوضاع ممکن است موج جدیدی از مهاجرت‌ها از افغانستان آغاز شود و تقاضا کرد که هزاران افغانی که با ایالات متحده و ناتو کار کرده‌اند و خواستار تامین حقوق زنان و حقوق بشر هستند باید، محافظت شوند.
اگرچه ر بایدن به نگرانی‌های هیلاری کلینتون و سایر منتقدین سیاست وی در قبال خروج نیروهای این کشور از افغانستان پاسخ نداده است، اما آنتونی بلنکین، وزیر امور خارجه این کشور در مصاحبه اخیر خود با سی بی اس نیوز گفت که خروج سربازان به معنای ترک افغانستان نیست و ما آماده هر نوع سناریو هستیم. بلنکین در این گفتگو اذعان کرد که سفارت آمریکا در افغانستان حضور خواهد داشت و آمریکا این کشور را در بخش‌های اقتصادی، توسعه و امور بشری با همکاری متحدان خود حمایت خواهد کرد.
ده سالگی کشته شدن بنیانگذار القاعده
اسامه بن لادن در دهم ماه مارچ سال ۱۹۵۷از یک پدر میلیاردر اهل سعودی و مادر سوری چشم به جهان گشود. بن لادن که در دوران دانشجویی در رشته مهندسی یک فرد خجالتی خوانده می‌شد، پس از اتمام تحصیل در سال‌های ۱۹۸۹ میلادی برای شرکت در جهاد افغانستان، به پاکستان رفت.او در دهه نود و پس از حمله آمریکا به عراق مخالف آمریکا شد و جهان اسلام را قربانی تروریسم به رهبری آمریکا خواند.وی پس از آنکه در طرح حملات ویرانگر به برج‌های دوقلوی تجارتی در آمریکا متهم شد، به پاکستان فرار کرد و سالیان زیادی در منطقه ایبت آباد این کشور به طور مخفیانه زندگی می‌کرد.نیروهای ویژه آمریکا در دوم ماه می سال ۲۰۱۱ در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما به این خانه در پاکستان حمله کردند و اسامه بن لادن را در جا به قتل رساندند.
با وجود مرگ اسامه در ده سال قبل، شبکه القاعده را که وی بنیان گذاشته بود، هنوز در برخی از کشورهای جهان از جمله افغانستان فعالیت دارد.


 


کد مطلب: 269955

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269955/ده-سال-کشته-شدن-بنیانگذار-القاعده-گذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir