به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۲۷۰۰۴۴

کرونا و فقر؛ بحران انسانی تازه در کمین جهان

کرونا و فقر؛ بحران انسانی تازه در کمین جهان
گروه جامعه: کارشناسان بهداشتی به رهبران جهان هشدار داده اند که اگر بسرعت اقدام نکنند، همه گیری کرونا، سیستم سلامت و بهداشت در بسیاری از کشورهای فقیر آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا را تنها ظرف چند هفته آینده نابود خواهد کرد.

آنها نگران هستند که صحنه های وحشتناک مرگ و میر بیماران در بیمارستان ها، جاده ها، منازل و درون خودروها در هند در بسیاری دیگر از کشورهایی که اقتصاد آنها ضعیف و شکننده  است، تکرار شود.در انگلیس، بوریس جانسون نخست وزیر این کشور به ویژه به دلیل تصمیم اخیر خود برای قطع کمک خارجی در دوران همه گیری مورد انتقاد شدید قرار گرفت. گفته می شود این تصمیم وخامت اوضاع در کشورهایی با درامد پایین و متوسط را به دنبال داشته است.

جانسون به عنوان میزبان نشست آتی گروه هفت در ماه آینده تحت فشار شدید برای اطمینان دادن درباره بسته های نجات اقتصادی، واکسن و دارو از کشورهای غنی به کشورهای در حال توسعه است که هدف از آن توقف افزایش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این کشورهاستروزنامه آبزرور نوشت افزایش مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در هند تغییرات بی سابقه ای را در فشار ناشی از مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در کشورهای فقیر و با درامد پایین ایجاد کرده است که می تواند آغازگر تغییری بلندمدت باشد .

اکنون تقریبا یکی از هر سه مرگ و میر(۳۰.۷ درصد) ناشی ازکرونا در جهان، در کشورهای فقیر و یا با درامد پایین اتفاق می افتد این امار ماه گذشته فقط ۹.۳ درصد از مرگ های ناشی از کرونا در جهان را تشکیل می داد.
همزمان، کارشناسان بهداشت در آفریقا هشدار داده اند که بحران در هند به زودی در سراسراین قاره نیز تکرار خواهدشد.

آمار روزنامه آبزرور که در یک بازه زمانی هفت روزه گرداوری شده نشان می دهد که در ماه های اخیر افزایش کرونا در کشورهایی با درامد پایین به میزان ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.استادیار بیماری های عفونی در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی  گفت: با توجه به سامانه های نظارت بهداشتی توسعه نیافته در برخی از این کشورها این آمار می تواند از آنچه که گزارش شده وخیم تر باشد.

دیوید نابارو استاد بهداشت جهانی در دانشکده امپریال لندن و نماینده سازمان بهداشت جهانی در زمینه کووید-۱۹ درباره  این بحران فزاینده جهانی هشدار داد و در مصاحبه با آبزرور گفت، بسیاری از مردم با مشکلاتی جدی ناشی از کووید در کشورهایی همچون نپال، بنگلادش و هند، کشورهای شرق آسیا مانند  اندونزی و گینه و دیگر کشورها از جمله آمریکای لاتین، کارائیب و خاورمیانه مواجه هستند.کرونا تاکنون ۱۵۳ میلیون و ۸۵۲ هزار و ۵۳۵ نفر را در جهان مبتلا کرده که از این تعداد بیش از ۳ میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.با توجه به آغاز واکسیناسیون گسترده در کشورهای ثروتمند، سازمان بهداشت جهانی در خصوص احتمال بروز شکاف میان کشورهای فقیر و غنی نسبت به در دسترس بودن واکسن کرونا هشدار داده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها