به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۲۷۰۰۶۳
یافته‌های امنیتی آلمان، سوئد و هلند:

ایران به‌دنبال فناوری هسته‌ای نظامی است

ایران به‌دنبال فناوری هسته‌ای نظامی است
گروه سیاسی: یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی سه کشور آلمان، هلند و سوئد نشان می‌دهند که ایران در سال گذشته نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نکرده که به دنبال فناوری‌ پیشرفته برای سلاح‌های هسته‌ای بوده است.
برپایه گزارشی که فاکس نیوز منتشر کرده است، سازمان‌های اطلاعاتی سه کشور اروپایی هلند، آلمان و سوئد در گزارش‌هایی جداگانه آورده‌اند که ایران در سال ۲۰۲۰ مکررا برای دستیابی به فناوری‌های مرتبط با برنامه سلاح‌های هسته‌ای تلاش کرده است.سرویس اطلاعات و امنیت عمومی هلند در گزارش ماه آوریل خود آورده است که این کشور تلاش‌های متعدد ایران در این راستا را متوقف کرده است.در گزارش نهادهای اطلاعاتی هلند آمده که چندین نهاد امنیتی – اطلاعاتی  این کشور در حال بررسی چگونگی تلاش کشورها برای دستیابی به اطلاعات و فناوری مورد نیاز برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی هستند.این گزارش می‌افزاید، کشورهایی مانند سوریه، پاکستان، ایران و کره شمالی سال گذشته در تلاش برای دستیابی به این فناوری و تسلیحات لازم برای آن در اروپا و در هلند بوده‌اند.سرویس امنیتی سوئد هم در گزارش اطلاعاتی سال ۲۰۲۰ خود به تلاش ایران برای دستیابی به فناوری‌های مرتبط با برنامه سلاح‌های اتمی در این کشور، اشاره کرده است.در این گزارش همچنین آمده است که ایران در سوئد اقدام به جاسوسی صنعتی می‌کند که بیش از همه فناوری پیشرفته سوئد را هدف قرار داده است و محصولاتی که می‌توانند در برنامه تسلیحات هسته‌ای هم به کار گرفته شوند.گزارش می‌افزاید، ایران در حال سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه است که بخشی از آن در سوئد هزینه شده است.
در آلمان نیز سازمان امنیت داخلی ایالت بایرن در گزارش ۲۰۲۰ خود به ایران و پاکستان و کره شمالی و سوریه به عنوان کشورهایی که در پی دستیابی به فناوری‌های مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای هستند، اشاره کرده است. این سازمان در گزارش خود آورده، این کشورها در تلاش برای گسترش زرادخانه‌های جنگ‌افزارهای متعارف خود از طریق تولید یا به روز رسانی پیوسته سلاح‌های کشتار جمعی‌اند.در ادامه گزارش همچنین آمده که به منظور دستیابی به دانش و فناوری لازم، کشورهای نامبرده در تلاش برای برقراری تماس با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری پیشرفته در کشورهای اروپایی مانند آلمان هستند.
تأثیر این گزارش بر مذاکرات برجام
در گزارش فاکس نیوز با اشاره به یافته‌های نگران کننده‌ی منتشرشده از سوی سازمان‌های اطلاعاتی سه کشور اروپایی آمده است که این اطلاعات حالا احتمالا بحث گسترده‌تری را در مورد احتمال بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پیش می‌کشد.منتقدان توافق هسته‌ای با ایران از مدت‌ها پیش بر این مسئله تأکید می‌کردند که این توافق در بهترین حالت، محدودیتی موقت بر سر راه تلاش‌های ایران در پیوستن به جمع کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای است.همچنین جیسون برودسکی، یک تحلیلگر ارشد خاورمیانه از لندن، در گفت‌وگویی با فاکس نیوز، یافته‌های سازمان‌های امنیتی را تأکیدی بر وجود فضای غیرسختگیرانه (سهل‌انگارانه‌ای) دانسته است که اروپایی‌ها برای ایران فراهم کرده‌اند که به نوبه خود به جاسوسی صنعتی و طیف وسیعی از دیگر فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران در اروپا منجر شده است.
ایران و برجام در دستور کار نشست گروه هفت
وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان اولین بار بعد از آغاز همه‌گیری کرونا در لندن گرد هم آمده‌اند. همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این نشست شرکت دارد، اعلام کرد موضوع ایران و توافق هسته‌ای با این کشور از جمله موضوعات مورد بحث در نشست گروه هفت خواهد بود.
انتظار می‌رود اعضای گروه هفت در مورد راه‌های جدید این گروه برای دفاع از قوانین بین المللی در برابر تهدیدات خارجی گفت‌وگو کنند. بحران در میانمار و همچنین روابط با روسیه، چین و ایران از جمله محورهای این گفت‌وگوها خواهد بود. دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا نیز گفته بود روابط با روسیه، چین و ایران از جمله محورهای این گفت‌وگوها خواهد بود.
گفتگوهای سه روزه وزرای خارجه در لندن قرار است بستر اجلاس رهبران را فراهم کند که در ماه آینده در جنوب غرب انگلستان با حضور جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. این اولین سفر خارجی  بایدن از آغاز ریاست‌جمهوری در اواخر ماه ژانویه گذشته خواهد بود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست G۷ بر لزوم اجرایی شدن برجام و بازگشت آمریکا به این توافق تاکید کرد.
 جوزپ بورل  در صفحه توییترش با اشاره به برگزاری نشست G۷ در لندن نوشت: خوشحالم که برای نشست وزرای G۷ انگلیس در لندن حضور داشتم که با موضوعات مهمی از جمله ایران و کره شمالی شروع شد. بورل ادامه داد: به عنوان هماهنگ کننده برجام، بر ضرورت استفاده از فرصت پیش رفتن به سمت بازگشت آمریکا به برجام و  اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای تاکید کردم.
اظهارات بورل در پی این مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر، مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت دو جانبه تهران - واشنگتن به توافق هسته‌ای در وین برقرار بوده است. در این مذاکرات روند لغو تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا و اقدامات ایران برای بازگردانی اقدامات جبرانی هسته ای آن به حالت اولیه مورد بررسی قرار می گیرد.
دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شده و تحریم‌های متعددی را افزون بر بازگردانی تحریم‌های پیشین علیه ایران اعمال کرد.
ایران خواستار لغو تمامی این تحریم ها و راستی آزمایی آن برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای می‌باشد که در واکنش به خروج آمریکا از توافق و متحمل شدن تحریم‌ها آن‌ها را در طی یک سال و نیم گذشته کاهش داده بود.

 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها