کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بسیاری از مردم توان خرید کله پاچه را ندارند

اقتصاد 24 , 15 ارديبهشت 1400 ساعت 10:02


گروه جامعه: گرانی مواد غذایی به گونه ای است که هیچ یک از محصولات غذایی مورد مصرف مردم از افزایش قیمت‌های عجیب و غریب در امان نمانده‌اند.حسین رواسی، رئیس اتحادیه طباخان (کله، پاچه و سیرابی طبخ شده و خام) تهران گفت: طبق بخشنامه، صنوف این اتحادیه در ماه رمضان تنها مجوز فروش و بیرون بَر غذا را دارند.
رواسی گفت: تعدادی ازاین وحد‌های صنفی در مناطقی به دور از واحد‌های مسکونی قرار دارند. در واقع در حاشیه شهر و حومه ترمینال‌ها در نقاط فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌ها می‌باشند.وی تصریح داشت: متأسفانه به دلیل محدودیت‌های زمانی و مکانی توزیع و فروش، این تعداد از واحد‌های صنفی زیر نظر اتحادیه کله، پاچه و سیرابی درآستانه ورشکستگی و تعطیلی می‌باشند.

رئیس اتحادیه طباخان تهران یادآور شد: موضوع بیرون بَر مشکل دیگر این رسته شغلی است. حدود ۶۰ درصد از مشتریان این غذا‌ها، مشتری خواهان سرو غذا در داخل سالن واحد صنفی طبخی می‌باشند. درواقع جمع کوچکی از این مشتریان ترجیح می‌دهند غذا (کله، پاچه و سیرابی طبخ شده) را خریداری و به منزل ببرند.رواسی با تأکید براینکه حجم فعالیت این رسته صنفی در طی مدت شیوع کرونا و زمان اعمال محدودیت‌های کرونایی بسیار کاهش یافته است، گفت: درتهران و حومه این شهر ۱۰۰۰ واحد صنفی کله، پاچه و سیرابی طبخ شده و خام در حال فعالیت می‌باشند.

به گفته رئیس اتحادیه طباخان تهران؛ ۱۵ درصد از کل این واحد‌های صنفی تعطیل شده‌اند. نبود برنامه حمایتی و همچنین اعمال محدودیت‌های مکرر باعث کاهش درآمد‌ها در این صنف شده است.وی تصریح داشت: از سوی دیگر مابقی واحد‌های فعال تحت پوشش اتحادیه طباخان حدود ۵۰ درصد با مشکلات عدیده‌ای دست برگریبان هستند.

مردم قدرت خرید کله پاچه ندارند 
رواسی ادامه داد:کله پاچه با قدمت ۳۰۰ ساله به عنوان غذای مطلوب مردم است. اگر توزیع و قیمت این محصولات به اندازه کافی و مناسب باشد قطعاً مورد استفاده بیشتر مردم قرار می‌گیرد. در غیر اینصورت به دلیل گران بودن کله پاچه و کاهش قدرت مالی مردم مصرف این غذا نیز کم شده است .به گفته این فعال صنفی؛ یک دست کله و چهارپاچه کوچک برای ۴ نفر درنظر گرفته می‌شود. در حال حاضر قیمت همین کله پاچه به اندازه متوسط حداقل ۲۰۰ هزار تومان است. پرداخت این رقم برای همه مردم امکان پذیر نیست!

رئیس اتحادیه طباخان تهران گفت: قیمت کله پاچه با توجه به هزینه‌های واحد‌های صنفی متفاوت است. اجاره بهای واحد صنفی، کارگر، بیمه، آب و برق و گاز و سایر ملزومات و مواد مورد نیاز در این واحد‌های صنفی با افزایش چشمگیری مواجه شده است. از این رو هر واحد صنفی با توجه به هزینه‌های جاری قیمت متفاوتی را برای کله پاچه در نظر می‌گیرد.وی ادامه داد: هزینه‌های چند برابری واحد‌های صنفی طباخان باعث افزایش نرخ کله پاچه شده است. گرانی دام زنده، لاشه گوشت و سایر هزینه‌ها تأثیر زیادی بر قیمت نهایی کله پاچه داشته است. سال ۱۳۹۶ ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوز صدور قیمت کله پاچه و سیرابی را از این اتحادیه گرفت.

وی تصریح داشت: بنا بر این مصوبه هر واحد صنفی با توجه به شرایط خود ملزم به ارائه قیمت می‌باشند. از این رو کنترل قیمت کله پاچه از دست اتحادیه خارج شد. این اقدام باعث افزایش قیمت این غذا شده است.
به گفته رئیس اتحادیه طباخان تهران؛ قیمت کله پاچه را رقابتی اعلام کردند. زمانی قیمت رقابتی می‌تواند به عنوان یک روش مناسب در بازار باشد که عرضه از تقاضا بیشتر شود. امروز که عرضه به تقاضا نمی‌رسد چگونه بدون رقابت قیمت‌ها اعمال می‌شود؟این فعال صنفی تأکید داشت: زمانی که تعیین قیمت به دست اتحادیه طباخان بود حتی تا دوسال قیمت کله پاچه بدون تغییر باقی می‌ماند و تقاضا نیز هرروز افزایش داشت.

وی ادامه داد: اما امروز با توجه به تصمیم ستاد تنظیم بازار و رقابتی کردن قیمت‌ها مردم به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها توان مصرف این نوع غذا را کمتر دارند.رواسی در پاسخ به این سوال که کله پاچه وارداتی نیز برای تإمین نیاز مصرف مردم طبخ می‌شود؟ گفت: این اتحادیه تا کنون واردات کله پاچه نداشته است. تمام مواد لازم این صنف از داخل تهیه و توزیع می‌شود.به گفته رئیس اتحادیه طباخان تهران؛ دو سه سال گذشته به دلیل کاهش کشتار دام به ویژه گوسفند در کشور واردات کله پاچه از سوی اتحادیه درخواست شد. اما درنهایت مرجع رسمی اجازه واردات را صادر نکرد.وی ادامه داد: البته مقداری پاچه و زبان توسط بخش خصوصی وارد و با قیمت آزاد به فروش رسید که این تنها برای مدت کوتاهی بود.


کد مطلب: 270135

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/270135/بسیاری-مردم-توان-خرید-کله-پاچه-ندارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir