به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۲۷۰۱۴۲

چرا قیمت برنچ گران شد؟

چرا  قیمت برنچ گران شد؟
گروه اقتصادی: قیمت انواع برنج در هفته‌های اخیر افزایش داشته است. آن طور که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد یکی از دلایل اصلی این افزایش در بازار، رسوب ۱۰۰ هزار تن از این کالا در بنادر و گمرکات کشور است. این نوسان قیمتی بیشتر متوجه برنج‌های ایرانی شده که این موضوع نتیجه‌ای جز کوچک شدن سفره خانوار در بر ندارد.
بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۳۲ تا ۳۸ هزار تومان، برنج هندی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۶ تا ۲۹ هزار تومان است که در این میان برنج ایرانی به علت کمبود عرضه دستخوش تغییر و تحولاتی شده است که با درآمد خانوار هیچ‌گونه سنخیتی ندارد.

بسیاری از فروشندگان اذعان می‌کنند که با عرضه برنج نو، قیمت برنج ایرانی به سبب افزایش هزینه‌های تولید و کارگری به بالای ۵۰ هزار تومان می‌رسد که در این بین دبیر انجمن برنج معتقد است با عرضه برنج نو و ایجاد شوک به بازار قیمت‌ها کاهش می‌یابد و از طرفی به سبب ۲ بار کشت افزایش قیمتی در بازار رخ نخواهد داد.جمیل علی‌زاده شایق دبیر انجمن برنج با اشاره به دلایل گرانی برنج در بازار گفت: «با توجه به آغاز فصل کشت، شالیکاران مشغول فعالیت هستند و در بحث تجارت حرکت تندی انجام نمی‌شود. همه ساله بعد از ایام عید قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این روند تا زمان عرضه برنج نو در بازار ادامه دارد چرا که تقاضا کماکان وجود دارد، اما عرضه زیاد نیست.»

وی با بیان اینکه گرانی اقلام سبد خانوار در بازار برنج بی‌تاثیر نیست، گفت: «اکثر خانوارها با عرضه برنج نو مایحتاج خود برای طول سال را خریداری می‌کنند و کمتر اتفاق می‌افتد که روزمره برنج را بخرند.»این مقام‌مسوول قیمت هر کیلو برنج باکیفیت و بدون ناخالصی در بازار شمال را ۳۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: «در ابتدای فصل قیمت هر کیلو برنج با کیفیت در شمال ۲۰ هزار تومان بود که در برابر افزایش سایر کالاها همچون مرغ، نوسان کمتری داشته است.»

علی‌زاده شایق با اشاره به راهکار کنترل قیمت در بازار برنج بیان کرد: «راه‌حل کنترل قیمت برنج در بازار، داشتن واحد مسوول است تا وظیفه تنظیم بازار را بر عهده بگیرد. بنابر قانون، وزارت جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار است.»
دبیر انجمن برنج در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون افزایش قیمت برنج به بالای ۵۰ هزار تومان طی ماه‌های آتی در بازار بیان کرد:« با وجود ۲ بار کشت برنج در استان‌ها به‌رغم نظر محققان و انجمن برنج، شالیکاران در اواخر دی و اوایل بهمن اقدام به کاشت برنج کردند که تا اوایل خرداد برداشت انجام می‌شود و مجددا یک‌بار دیگر کشت می‌شود.»
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: افزایش قیمت برنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها