کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نکات تغذیه‌ای که در دوران بارداری باید رعایت شود

15 ارديبهشت 1400 ساعت 13:53


گروه جامعه: یک متخصص زنان و زایمان گفت: داشتن یک رژیم غذایی سالم و عدم مصرف برخی مواد غذایی در دوران بارداری به حفظ سلامت مادر و جنین کمک خواهد کرد.پریچهر پورانصاری، متخصص جراح زنان، زایمان و نازایی  در خصوص رژیم غذایی در دوران بارداری اظهار کرد: دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوران زندگی است و برای اینکه سلامت مادر و جنین تا تولد نوزاد حفظ شود، لازم است مادران باردار نکاتی را رعایت کنند.
 

او افزود: داشتن یک برنامه غذایی سالم در دروان بارداری به شدت مهم است، زیرا مصرف برخی مواد غذایی در این زمان می‌تواند منجر به سقط جنین شود. اگر در طی دوران بارداری مادر رژیم غذایی سالمی داشته باشد نه تنها بارداری راحت تری خواهد داشت بلکه نوزاد فرایند رشد بهتری را طی خواهد کرد.این متخصص جراح زنان، زایمان و نازایی گفت: در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین، مصرف برخی مواد غذایی منع می‌شود زیرا عدم رعایت رژیم غذایی سالم، سبب بروز برخی بیماری‌ها برای مادر و ایجاد ناهنجاری‌هایی برای جنین خواهد شد.

پورانصاری بیان کرد: بهتر است مادران باردار مصرف غذا‌های تازه را جایگزین مواد غذایی فرآوری شده کنند زیرا ممکن است طی فرایند فرآوری مواد غذایی به برخی میکروب‌ها از قبیل لیستریا آلوده شوند( این میکروب بیشتر در پنیر‌های فرانسوی دیده شده است) بنابراین خانم‌های باردار باید سعی کنند تا از مصرف این نوع از پنیر‌ها اجتناب کنند.

او گفت: یکی از نکات تغذیه‌ای که باید در این دوران به شدت رعایت شود، عدم مصرف گوشت نپخته خواهد بود. وجود برخی از انگل‌ها در مواد غذایی گوشتی که به خوبی پخته نشده اند، می‌تواند عاملی برای به خطر انداختن جان مادر و جنین شود. تخم مرغ از دیگر مواردی است که نباید بصورت خام حتی در برخی مواد خوراکی مانند سس‌های خانگی مصرف شود، زیرا مصرف تخم مرغ خام سبب ابتلا به عفونت سالمونلا خواهد شد که می‌تواند جان مادر را در معرض خطر قرار دهد؛ بنابراین باید تخم مرغ بصورت پخته، به گونه‌ای که زرده تخم مرغ حالت جامد پیدا کرده باشد، مصرف شود.

این متخصص زنان تصریح کرد: مصرف مواد غذایی از جمله جگر و حتی مکمل‌های مولتی ویتامین که حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند در دروان بارداری منع شده است. ویتامین A حاوی مقدار بسیار زیادی تراتوژن است، مصرف این ویتامین در دوران بارداری سبب ایجاد نواقص جنینی خواهد شد.او افزود: هرچند مصرف ماهی در این دوران برای حفظ سلامت مادر و جنین موثر خواهد بود و مصرف حداقل دوبار در هفته ماهی برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود اما اره ماهی و کوسه ماهی به دلیل اینکه حاوی جیوه بسیاری هستند مصرف آن‌ها بر تکامل سیستم عصبی جنین تاثیر مخربی خواهد داشت.

این متخصص زنان وزایمان در نهایت افزود: مصرف کافئین در چای، قهوه و شکلات باید تا حد امکان محدود شود. میزان کافئین دریافتی در دوران بارداری ۲۰۰ میلی گرم در یک روز است. یک فنجان قهوه حدود ۶۰ میلی گرم کافئین دارد و یک فنجان چای حدود ۳۰ میلی گرم کافئین دارد بنابراین با در نظر گرفتن این میزان از کافئین باید به مصرف قهوه و چای پرداخت.


کد مطلب: 270249

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/270249/نکات-تغذیه-ای-دوران-بارداری-باید-رعایت-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir