به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۲۷۰۲۹۵

آمادگی لبنان برای گفت‌وگو با اسرائيل

آمادگی لبنان برای گفت‌وگو با اسرائيل
گروه بین الملل: میشل عون، رئيس جمهوری لبنان گفت: برای ادامه مذاکرات با اسرائیل بر سر مناقشه مرزی در آب‌های مدیترانه آمادگی دارد. گفت‌وگوهای دو کشور پس از توقفی شش‌ماهه صورت می‌گیرد. موضوع بر سر منابع گاز در مناطق مرزی است.
اسرائیل بهره‌برداری از منابع گازی موجود در آب‌های مدیترانه و در منطقه مورد مناقشه مرزی با لبنان را آغاز کرده است. اکنون لبنان به آن امید بسته تا با کسب توافقی در رابطه با اختلافات مرزی‌اش با اسرائیل راه‌حلی برای بحران مالی خود پیدا کند.میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در آستانه دور جدید گفت‌وگوهای دو کشور تاکید کرده است که این مذاکرات باید بدون تعیین پیش‌شرط ادامه یابد.باید یادآور شد که لبنان با بدترین بحران مالی خود از زمان جنگ داخلی این کشور (در فاصله زمانی بین ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰) روبه‌رو است.گفت‌وگوهای دو کشور بر سر مناقشه مرزی سال گذشته در ماه اکتبر و با میانجیگری دولت دونالد ترامپ آغاز شده بود. اما پس از آن، این مذاکرات بی آنکه به نتیجه‌ای برسند، متوقف شده بودند.
در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری لبنان منتشر کرده، آمده است که دولت جدید آمریکا در ادامه نقش میانجی‌گرانه خود خواستار ادامه مذاکرات بر پایه مرزهای ثبت شده آبی دو کشور از سوی سازمان ملل شده است.دفتر ریاست جمهوری لبنان تعیین این مرز دریایی را به زیان منافع لبنان دانسته است.در بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان آمده است: «رئیس جمهوری لبنان، میشل عون، راهنمایی‌های لازمه را در اختیار تیم مذاکره‌کننده قرار داده و گفته است که این مذاکرات نمی‌بایست بر بستر هیچ پیش‌شرطی صورت گیرد و باید منطبق بر قوانین بین‌الملل باشد و زمینه را برای دست یافتن به راه‌حلی عادلانه هموار سازد.»دور گذشته گفت‌وگوهای طرفین پس از آنکه هر دو کشور نقشه مورد نظر خود را ارائه کرده بودند، بی‌نتیجه به پایان رسیده بود. موضوع بر سر سهم و اندازه تملک هر یک از دو کشور بر آب‌های مرزی است.
در حالی که اسرائیل کار بهره‌برداری از منابع غنی گاز این منطقه را آغاز کرده است، لبنان برای بهره‌برداری از این منابع نیاز به سرمایه و کمک‌های مالی خارجی دارد.در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری لبنان اشاره‌ای به زمان شروع این دور از گفت‌وگوها نشده است. لبنان مدعی تملک بر حدود ۱۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ساحلی مدیترانه است.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها