به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۲۷۰۳۰۰

شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه اسرائیل

شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه اسرائیل
گروه بین الملل: با پایان گرفتن مهلت قانونی ۲۸ روزه بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید در اسرائیل ، شکست او در تحقق این هدف قطعیت یافت.
 نتانیاهو در پایان ضرب‌الاجلی که در اختیار داشت، رسما به رییس جمهوری این کشور خبر داد که در انجام وظیفه‌ای که به دوش او گذاشته بود، موفق نشد.رئووون ریولین، رییس جمهور اسرائیل، ۴ هفته پیش به بنیامین نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود فرصت داده بود که دولت بعدی اسرائیل را در این مهلت تشکیل دهد.
لیکود بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات پارلمانی روز سوم فروردین اسرائیل بدست آورده بود اما  نتانیاهو برای جلب حمایت ۶۱ نماینده از ۱۲۹ عضو مجلس، که حد نصاب تشکیل یک دولت است، ناکام ماند.این چهارمین بار در دو سال اخیر است که پس از چهار انتخابات این کشور، بنیامین نتانیاهو در تشکیل یک ائتلاف پایدار برای دولت، با شکست روبرو می‌شود.
ائتلافی که او سال گذشته بعد از سومین انتخابات، با حزب آبی- سفید به رهبری بنیامین گانتز و چند حزب میانه و راست تشکیل داد، بسیار زود متزلزل شد؛ دولت نتانیاهو- گانتز از چند ماه پیش حالت انتقالی گرفت و آندوبه رقیبان سرسخت یکدیگر مبدل شده‌اند. نتانیاهو در دو روز پایانی از مهلتی که برای تشکیل دولت داشت، چند بار آشکارا از نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «یامینا» خواست با او ائتلاف کرده و به احزاب میانه و چپ پشت کند.بنیامین نتانیاهو حتی برای اولین بار ابراز آمادگی کرد که برای یکسال از نخست وزیری کنار برود و این مقام را به نفتالی بنت در چارچوب دولتی با نخست وزیری چرخشی بسپارد اما  بنت پاسخ داده بود که بنیامین نتانیاهو نتوانسته دولت تشکیل دهد و می‌خواهد گناه آن را به گردن احزاب راست بیندازد.
 حزب لیکود که شکست بنیامین نتانیاهو را در تشکیل دولت قطعی می‌دانست، روز سه‌شنبه و در طول آخرین ساعات باقی‌مانده از مهلتی که  نتانیاهو در اختیار داشت، برای تصویب پیشنهاد‌های مورد نظر این حزب در مجلس، بهره‌برداری کرد.با رای موافق اعضای لیکود و حامیان آن، در این روز طرح‌هایی جدید در حمایت از یهودی‌نشین‌ها تصویب شد.
یکی از این پیشنهادها «قانونی کردن» برخی شهرک‌نشین‌های بسیار کوچک یهودی در قلب مناطق فلسطینی‌نشین کرانه باختری بود.
سیاستمداران اسرائیلی می‌گویند، بنیامین نتانیاهو با این تقلاهای لحظه آخر، در صدد جلب حمایت هر چه بیشتر راستگرایان، شهرک‌نشین‌ها و مذهبیون، به‌ویژه جوانان در میان این گروه‌ها است تا در صورت تکرار انتخابات، حزب لیکود و او تقویت شده و احزاب نوپای راستگرا ضعیف‌تر شده یا اساسا منحل شوند.یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید» که در آخرین انتخابات ۱۷ کرسی بدست آورد و کماکان از حمایت شمار دیگری از احزاب کوچک میانه و چپ نیز برخوردار است، با توجه به شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت، تاکید کرده که این وظیفه باید به او محول شود.
از سوی دیگر، تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند که بخت موفقیت  لاپید در تشکیل دولت، ممکن است چندان زیاد نباشد.رییس جمهور اسرائیل اکنون تنها فردی است که باید تصمیم بگیرد تا وظیفه تشکیل دولت را به  لاپید محول کند یا از مجلس بخواهد که فردی را برای احراز پست نخست وزیری به او معرفی کنند.احتمال سوم، انحلال دوره مجلس و تعیین موعد جدیدی برای پنجمین انتخابات است؛ این در حالی است که تنها یک ماه از آغاز به کار دوره مجلس کنونی سپری شده است.
چشم‌انداز تکرار انتخابات در حالی است که همه سیاستمداران بعد از انتخابات روز سوم فروردین امسال، ظاهرا تاکید داشتند که افتادن کشورشان در گرداب پیاپی انتخابات، عقوبت‌های سخت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد.از پاییز سه سال پیش و در پی جدا شدن آویگدور لیبرمن، رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» از ائتلاف دولت با بنیامین نتانیاهو، قوام دولت در اسرائیل متزلزل شده است. وضعیت سیاسی کنونی در این کشور در دهه‌های اخیر سابقه نداشته است.بسیاری از تحلیلگران رسانه‌های اسرائیل مدعی هستند که شکست این بار بنیامین نتانیاهو ممکن است سرآغاز پایان رهبری ۱۵ ساله او باشد.اما تا هر زمان که دولتی مستحکم در اسرائیل شکل نگرفته باشد، دولت انتقالی کنونی به نخست وزیری او کماکان در راس امور خواهد بود و وی این مسند را در دست خود حفظ خواهد کرد.بنیامین نتانیاهو و حزبش امیدوار بودند نظر به برنامه بسیار موفق واکسیناسیون و بازگشت زندگی در اسرائیل به حالت عادی بعد از کرونا، بتوانند به سهولت بقای حکومت خود را تضمین کنند.همزمان با تلاطم‌های سیاسی، محاکمه بنیامین نتانیاهو در سه پرونده با اتهامات فساد، رشوه‌خواری سیاسی و خیانت در امانت، در دادگاه استان اورشلیم کماکان در جریان است. نتانیاهو اما تمامی اتهامات را رد کرده و به بی‌گناهی خود «اطمینان می‌دهد».


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها