به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۲۷۰۳۱۲

کشف آنزیمی‌که‌می‌تواندناجی ۷۰۰میلیون نفرباشد

کشف آنزیمی‌که‌می‌تواندناجی ۷۰۰میلیون نفرباشد
گروه علمی: محققان دانشگاه استرالیای جنوبی آنزیمی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به مهار بیماری مزمن کلیوی که ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر خود کرده است، کمک کند. دکتر جانتینا منینگ(Jantina Manning) از مرکز سرطان دانشگاه آفریقای جنوبی در مقاله‌ای که این ماه در مجله‌ی "Cell Death & Disease" منتشر کرده است می‌گوید: آنزیم " NEDD۴-۲" برای سلامت کلیه‌ها ضروری است.همکاران او از جمله پروفسور شاراد کومار(Sharad Kumar) در تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شد ارتباط میان رژیم غذایی با نمک بالا و میزان کم آنزیم "NEDD۴" و بیماری پیشرفته‌ی کلیوی را نشان دادند.یک رژیم غذایی با نمک بالا می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های کلیوی شود اما محققان تاکنون نمی‌دانستند که آنزیم "NEDD۴" می‌تواند در بهبود این آسیب ناشی از نمک نقش داشته باشد.

دکتر منینگ می‌گوید: ما اکنون می‌دانیم که رژیم غذایی با میزان نمک بالا و سطح پایین آنزیم "NEDD۴" باعث پیشرفت بیماری‌های کلیوی می‌شود حتی اگر فرد مبتلا به فشار خون بالا نباشد.آنزیم "NEDD۴" مسیر را برای باز جذب سدیم توسط کلیه هموار می‌کند تا مطمئن شود که سطح نمک در بدن میزان مناسبی دارد. اگر این آنزیم کاهش یابد یا مهار شود افزایش نمک به کلیه‌ها آسیب خواهد زد. حتی آن دسته از افرادی که نمک کمی مصرف می‌کنند نیز در صورت کمبود ژنتیکی این آنزیم می‌توانند دچار مشکلات کلیوی شوند.

پروفسور کومار می‌گوید: هدف بلند مدت محققان تولید دارویی است که بتواند سطح آنزیم "NEDD۴" را در بیماران کلیوی افزایش دهد.او افزود: ما در حال حاضر راه‌های مختلفی را برای حفظ سطح طبیعی این آنزیم در بدن امتحان می‌کنیم.در بیماری نفروپاتی دیابتی که یکی از دلایل رایج مشکلات کلیوی است سطح آنزیم "NEDD۴-۲" به شدت کاهش می‌یابد و در این مورد نمک نقشی ندارد.

در این تحقیقات محققان به کشف جالب توجه دیگری نیز رسیدند: رژیم غذایی با نمک بالا که موجب بیماری‌های کلیوی می‌شود همیشه با فشار خون بالا همراه نیست.بر طبق هفته‌نامه‌ی پزشکی لنست در حدود ۷۰۰ میلیون نفر، برابر با ۱۰ درصد جهان از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند و این بیماری طی ۳۰ سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است. یکی از علت‌های آن افزایش چاقی در دهه‌های اخیر است که منجر به دیابت و در نتیجه بیماری کلیوی مزمن می‌شود.سازمان بهداشت جهانی افزایش ۳۰۰ درصدی دیابت را در بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ اعلام کرده است و این بیماری یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر در جهان است.دانشمندان امیدوارند راهی برای تنظیم آنزیم "NEDD۴-۲" و محافظت افراد در برابر بیماری‌های کلیوی بیابند.
برچسب ها: آنزیم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها