به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب : ۲۷۰۳۳۴

آتش زدن دلارقاچاق؛یک طرح عجیب دیگر از مجلس

آتش زدن دلارقاچاق؛یک طرح عجیب دیگر از مجلس
گروه سیاسی:حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان طرحی را برای آتش زدن کالا و ارز قاچاق تهیه کرده‌اند.
 وی افزود: در این طرح که تحت عنوان طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه و تدوین شده، کالا و ارز قاچاق کشف شده توسط ضابطین قضایی باید آتش زده شود.
  متن کامل طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرح زیر است:
طرح اصلاح فصل نهم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
ماده ۱ـ ماده (۵۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح ذیل اصلاح می‌شود: «ماده ۵۳ ـ دستگاه‌های کاشف، ضابطین قضائی و مأمورین اجرائی موظفند پس از کشف کالا یا ارز قاچاق اعم از کالاهای مجاز، مجاز مشروط، یارانه‌ای و ارز و ارجاع مراتب به دادگاه صالح یا سازمان تعزیرات حکومتی و صدور حکم قطعی توسط مرجع صالح، با حضور نماینده دادستان استان و یا نماینده سازمان تعزیرات حکومتی کالاها و ارز مذکور را آتش زده و معدوم نمایند.
تبصره ۱ـ در صورتی که قاچاق کالا یا ارز موضوع این ماده توسط مرتکبین حرفه‌ای و یا مرتکبین با سابقه محکومیت به قاچاق کالا یا ارز انجام شده باشد، پس از صدور حکم قطعی توسط مرجع صالح، دستگاه‌های کاشف، ضابطین قضائی و مأمورین اجرائی با نظارت معاون دادستان و یا سازمان تعزیرات حکومتی در همان محل کشف اقدام به آتش زدن و معدوم نمودن کالا یا ارز قاچاق نموده و مجازات مرتکبین تشدید می‌شود. تبصره ۲ـ آتش زدن و معدوم نمودن کالا یا ارز قاچاق با حضور مرتکبین جرم و با حضور نمایندگان اصناف مختلف و مرتبط با آن کالا انجام می‌شود. عدم حضور اشخاص مذکور مانع اجرای حکم این ماده نیست.»
ماده ۲ـ ماده (۵۴) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:«ماده ۵۴ ـ در صورتی که دستگاه‌های کاشف، ضابطین قضائی و مأمورین اجرائی، کالاهای ممنوع قاچاق را کشف نمایند، پس از اخذ دستور قاضی رسیدگی‌کننده به جرم، با نظارت معاون دادستان و یا سازمان تعزیرات حکومتی در همان محل کشف اقدام به آتش زدن و معدوم نمودن کالای ممنوع قاچاق نموده و مجازات مرتکبین تشدید می‌شود.»
ماده ۳ - ماده (۵۵) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:«ماده ۵۵ - وسیله نقلیه که در قاچاق کالا یا ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط ضابطین قضائی و مأمورین اجرایی توقیف می‌شود و مرجع قضائی و یا سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص ضبط یا  عدم ضبط آن حکم حسب مورد مقتضی صادر می‌نماید. همچنین اماکن و محل‌های نگهداری کالا و ارز قاچاق با دستور مقام قضائی و یا سازمان تعزیرات حکومتی پلمپ و در خصوص آن پس از رسیدگی پرونده حکم مقتضی صادر می‌شود.»
ماده ۴- ماده (۵۶) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود: ماده ۵۶- سازمان‌ها و دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظفند بلافاصله پس از قطعی شدن حکم، نسبت به اجرای حکم مبنی بر آتش زدن و معدوم نمودن کالای قاچاق اقدام نمایند.
تبصره ۱- در صورتی که کالاهای قاچاق مکشوفه شامل مواد و فرآورده‌های سریع‌الفساد باشد، پس از اخذ نظر کارشناسی، چنانچه موارد مذکور فاسد یا مضر به سلامت مردم باشد، در حکم کالای ممنوع محسوب شده و مطابق ماده (۵۴) عمل می‌شود و در صورتی که جزو کالای ممنوع نباشد، با دستور مقام قضائی خارج از نوبت مطابق ماده (۵۳) قانون به پرونده رسیدگی می‌شود.
تبصره ۲- دستگاه‌های کاشف، ضابطین قضائی و مأمورین اجرائی موظفند قبل از آتش زدن و معدوم نمودن کالاهای ممنوع قاچاق، ارزش تقریبی آنها را با اخذ نظر کارشناسی محاسبه و رونوشتی از آن را برای تعیین مجازات به مراجع قضائی و یا سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمایند.
تبصره ۳- آیین‌نامه اجرائی مواد (۵۳) تا (۵۶) این قانون توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ظرف مدت سه ماده پس از لازم‌الاجراء شدن حکم این ماده تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

 
برچسب ها: مجلس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها