به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۲۷۰۳۷۹

سرمایه گذاری و احداث نیروگاه گازی CHP چقدر سود و هزینه دارد؟

گروه کسب و کار: سرمایه گذاری و کسب سود در کسب و کارهایی با ریسک بسیار پایین و سود تضمین شده همیشه یکی از بهترین شیوه های افزایش درآمد و مورد توجه سرمایه داران می‌باشد.
در زمینه احداث نیروگاه گازی CHP ایجاد اشتغال و داشتن سهمی در رونق اقتصادی علاوه بر ایجاد منافع مالی از نظر اخلاقی نیز چون برای پیشرفت، سازندگی و آبادانی میهن عزیزمان انجام می‌شود باعث ایجاد حس خوبی در سرمایه گذاران عزیز می‌شود.

نیروگاه گازی CHP چیست؟
CHP برگرفته از جمله Combined heat and power و به معنای تولید همزمان گرما و قدرت است که در این روش بهره وری به بیشترین حالت و اتلاف انرژی به کمترین خود در مقایسه با روش های دیگر می‌باشد.


در مقاله تولید تولید هم‌زمان ویکی پدیا بیشتر در مورد مزیت های CHP بخوانید.
در سازو کارهایی که در نیروگاه های معمولی انجام می‌شود، مقدار زیادی از حرارات به وسیله سیستم های خنک سازی از طریق کندانسورهای تبخیری و همچنین از طریق رادیاتور ها از طیق سیستم خنک سازی آبی در موتور های دیزل و . . . هدر می‌روند.
این در حالی است که بیشتر این حرارات به راحتی قابل بازیافت است و از آن می‌توان در نیازهای گرمایی در بخش مسکونی و یا کارخانجات که نیاز به آب گرم برای مصارف صنعتی دارند استفاده نمود.

ویژگی‌های سرمایه گذاری در نیروگاهای CHP
1.    خرید تضمینی توسط دولت برای حداقل 5 سال
2.    در این طرح نیازی به بازاریابی فروش نیست
3.    بیشترین سود تضمینی و کمترین ریسک را دارد.
4.    با فروش برق و در کمتر از 3 سال کل مبلغ سرمایه برمی‌گردد.
5.    وضعیت برق در سال های آینده بحرانی تر از قبل خواهد شد.
6.    نیروگاههای گازی دارای کمترین آلودگی و دوست دار محیط زیست هستند.


از آنجا که نیروگاه های بزرگ راندمان های پایینی دارند و مقدار زیادی از برق در خطوط انتقال در شبکه سراسری هدر می‌رود و با توجه به مزیت های تولید پراکنده برق در سطح کشور دولت تسهیلات ویژه های برای سرمایه گذاران محترم دار نظر گرفته است.

اولین قدم در احداث نیروگاه گازی CHP
برای نصب ، راه اندازی و احداث نیروگاه گازی CHP اولین قدم گرفتن مجوز های لازم و همچنین امکان سنجی مکان مورد نظر و نیاز سنجی واحد و منطقه صنعتی و تجاری  می‌باشد که بهتر است قبل از هر کاری نسبت به آن توجه شود.
در این سرمایه گذاری عوامل زیادی از جمله خطوط و فشار گاز  منطقه و امکان دسترسی به شبکه سراسری برق و پست برق و . . . وجود دارند که نیاز است قبل از شروع بکار با دقت و توجه زیادی بررسی شوند.
در مرحله بعد و پس از کسب موافقت نامه های اصولی از مراجع و ادارات برق و گاز نیاز به ساخت سازه و زیرسازی های لازم، که برای ساخت آن نیاز به نظارت مهندسان و مشورت کارشناسان این حوزه باشد.

خدمات الکترونیکی وزارت نیرو در نیروگاههای مقیاس کوچک
خوشبختانه دفتر خصوصی سازی صنعت برق با راه اندازی درگاه خدمات الکترونیک مولد های مقیاس کوچک به صورت غیر حضوری بسیاری از مجوز های مورد نیاز  از جمله درخواست احداث مولد و قرارداد خرید تضمینی برق را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد.
از جمله ویژگی های این سایت سامانه پرسش و پاسخ و دسترسی به فایل و آخرین بخشنامه ها در زمینه احداث نیروگاه های برق می‌باشد.
برای دسترسی به این سامانه می‌توانید به آدرس iranchp مراجعه کنید.

تجهیزات و  موارد کلی  برای راه اندازی نیروگاه:
•    مولد های گازی ( ژنراتور گازی)
•    مجوز های احداث
•    زمین و احداث ساختمان اداری و تاسیسات عمومی
•    نیروی پرسنلی شامل تعمیرات و نگهبانی
•    تجهیزات اندازه گیری

همزمان با شروع ساخت و ساز نیاز به پیش بینی و خرید مولدهای گازی و ژنراتور CHP می‌باشد. که برای کاهش قابل توجه در قیمت ژنراتور گازی سرمایه گذاران و شرکت ها می‌توانند اقدام به خرید ژنراتور گازی دست دوم و استوک نمایند.
پیشنهاد می‌شود در صورت خرید ژنراتور گازی کارکرده از برندهای مطرح و به روز که ساعت کاری کمتری دارند، خرید انجام شود.

خرید و فروش ژنراتور گازی برای نیروگاه CHP
همانطور که اشاره شد خرید ژنراتور گازی از مهم‌ترین بخش های احداث نیروگاه گازی می‌باشد که از بهترین برندهای در بازار می‌توانیم به کاترپیلار ، یانباخر ، دویتس ام وی ام  ، و ام تی یو اشاره کنیم.
کاترپیلار ساخت آمریکا از بهترین‌های مولد برق و در سایر برند ها که بیشتر در آلمان تولید می‌شوند از با کیفیت ترین ژنراتور های گازسوز به شمار می‌روند.

مقدار سرمایه مورد نیاز برای نیروگاه گازی چقدر می‌باشد؟
از آنجا که هزینه های ساخت و احداث نیروگاه به عوامل زیادی بستگی دارد و مقدار آن با توجه به کیفیت ساخت و ساز  و همچنین نوع و برند ژنراتور های گازی مورد نظر می‌تواند بسیار متفاوت باشد به همین دلیل رقم دقیقی را نمی‌شود اعلام کرد.
برای برآورد و مشاوره رایگان در زمینه احداث نیروگاه گازی می‌توانید با شرکت دیزل پارسیا در ارتباط باشید.
 اما برای مقدار بازدهی و سودآوری تولید برق در طرح های توجیهی نیروگاه های کوچک حداقل بین 3 تا 4 برابر سود بانکی در هر سال پیش بینی شده است. همچنین برگشت سرمایه در طرح های نیروگاهی و تولید برق بین دو  تا سه سال می‌باشد.

 نیروگاه CHP در کجاها کاربرد دارد؟


علاوه بر احداث نیروگاه و فروش برق تضمینی از CHP در مقیاس های کوچک در این مکان ها هم کاربرد و بهره وری زیادی دارد:

•    ساختمان های تجاری و مجتمع های مسکونی
در ساختمان های ادارات دولتی و خصوصی بزرگ همچنین هتل ها و خانه های سالمندان ، بیمارستان ها و دانشگاه ها و پایگاه های نظامی
•    شهرداری و سازمان های آب و فاضلاب
•    کارخانجات و مراکز تولیدی


فرآوری و صنایع مواد غذایی ، کارخانجات  و تولید کنندگان مواد شیمیایی تولید شیشه و...
این مقاله در گروه تولید محتوا و آموزش شرکت پیشگامان صنایع دیزلی و نیروگاهی پارسیا  در بهار نیوز  منتشر شده و انتشار دوباره آن در سایر سایت ها با لینک به منبع مجاز می‌باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها