به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۲۷۰۳۸۱

بشکه ایمنی وسیله‌ای برای کانالیزه کردن مسیر و یا محوطه

گروه کسب و کار: بشکه ایمنی وسیله ای کاربردی در میان تجهیزات ترافیکی می باشدکه جهت انسداد راه و محوطه و آگاه سازی افراد استفاده می شود. جنس بشکه ایمنی معمولا" پلی اتیلن است
بشکه ایمنی وسیله‌ای برای کانالیزه کردن مسیر و یا محوطه
با توجه به بالا رفتن ترافیک اتومبیل‌ها در تمامی مسیر‌ها هر روزه شاهد، راه سازی یا تعمیر آسفالت‌ها و مسیر‌ها هستیم. هنگامی که مسیری مسدود می شود برای مطلع کردن رانندگان از بشکه ایمنی استفاده می شود. بشکه‌های ایمنی در رنگ‌های زرد و نارنجی  و اندازه‌های متوسط و بزرگ تولید و عرضه می شوند.

تجهیزات ترافیکی
تجهیزات ترافیکی یعنی علائم و ابزار برای آگاه سازی افراد از شرایط محیط. این علائم می تواند تابلو‌ها، بشکه ایمنی، مخروط و... باشد. هنگامی که رانندگان با هر یکی از این علائم رو به رو می شوند، تشخیص می دهند که راه یا مسیر و یا محوطه در چه حالتی قرار دارد و باید چگونه عمل کنند. یکی از این تجهیزات بشکه ایمنی می باشد. بشکه ایمنی علاوه بر این که نشان دهنده ی انسداد راه یا محوطه می باشد، نوع یک طرفه یا دو طرفه بودن انسداد و یا راه انحرافی را نیز نشان می دهد. در ادامه با بشکه ایمنی بیشتر آشنا می شویم.

بشکه ایمنی چیست
بشکه ترافیکی  یکی از تجهیزات ترافیکی می باشد که در بسیاری از موارد استفاده می شود، این بشکه‌ها که معمولا" سایز زیاد بزرگی هم ندارند، برای مسدود کردن راه و آگاهی رانندگان در مسیر قرار می گیرند.انواع مختلفی از بشکه‌های ترافیکی طراحی و تولید می شود و نوع و سایز آن به کاربرد بشکه بستگی دارد. این بشکه‌ها معمولا" توسط دولت و شهرداری و یا پیمانکارهای ساختمانی تهیه می شود تا در محل‌های لازم جهت ایجاد حفاظ استفاده شوند.برخی از موارد کاربرد این بشکه‌ها به شرح زیر می باشد :
·   بستن خروجی‌های خطرناک
·   مسدود کردن راه و مسیر‌های در حال تعمیر
·   محدود کردن و علامت گذاری محوطه‌های بیمارستانی،کارخانه ای،کارگاهی،انبار، محوطه‌های خطرناک پارک‌ها و...
·       نصب در کنار گاردریل برای جلوگیری از برخورد با آن
·       نصب در محیط‌های ساخت و ساز برای کانالیزه کردن محیط  و حفاظت از سازه و امنیت جانی کارگران و پرسنل
·       و...

تمامی موارد بالا به نوعی به حفاظت و یا اطلاع رسانی ختم می شود که استفاده از بشکه ایمنی بهترین انتخاب می باشد.چرا که بشکه‌های ایمنی هزینه‌های بالا و گزافی  را شامل نمی شوند و همچنین دوام و طول عمر بسیار زیادی دارند و باعث می شود تا با هزینه ای مناسب کار به درست ترین روش ممکن پیش برود.

تاریخچه استفاده از بشکه ی ترافیکی
استفاده از علامت‌های کنار جاده ای مانند بشکه ی پلاستیکی برای بار اول در ایالات متحده ی آمریکا شروع شد. هنگام انجام عملیات اجرایی مانند راهسازی و عملیات کنار جاده ای از موانعی استفاده می شد تا افراد از جدا شدن و مسدود بودن راه پیش روی شان مطلع شوند و آسیبی به پروژه ی در حال ساخت، پرسنل و... وارد نشود به این کار اصطلاحا" کانالیزه کردن می گویند. تا حدود پنجاه سال پیش در ایالات متحده از گالون‌های فلزی نارنجی رنگ استفاده می کردند که این گالون‌ها را با شن یا ماسه پر می کردند، اما کم کم به دلیل کاهش هزینه‌ها  و پیشرفت صنعت پلاستیک سازی، گالون‌های فلزی نارنجی رنگ  جای خود را به بشکه‌های پلاستیکی دادند، که تا به امروز اگرچه این بشکه‌ها دچار تغییرات زیادی از نظر مواد اولیه و ظاهر شده اند، اما همان طرح اولیه و رنگ نارنجی شان حفظ شده و کارآمد می باشند.

انواع بشکه ایمنی
بشکه ایمنی وسیله ای ساده اما کاربردی می باشد. نوع بشکه نیز بیشتر به کاربرد آن بستگی دارد، به طور مثال زمانی که مسیر به صورت دو طرفه یا یک طرفه مسدود شده باشد، طرح روی بشکه نشانگر نوع انسداد می باشد. همچنین یکی دیگر از تفاوت‌ها به نوع ساخت نیز مربوط می شود، بشکه ایمنی در دو نوع کلی درب دار و بدون در توزیع می شود که می توان داخل بشکه‌ها آب یا شن و ماسه و... ریخت که باعث می شود بشکه در اثر باد و یا عوامل دیگر ثبات خود را حفظ کند اما در نوع بدون درب فضای داخل بشکه را فقط هوا تشکیل می دهد.  بشکه ی نیوجرسی و کاشن نیز نوعی از بشکه‌های ترافیکی و تجهیزات ترافیکی می باشد که معمولا" مواد اولیه ی آن‌ها با بشکه ایمنی یکسان می باشد اما گاه از بتن‌های محکم و سنگین نیز ساخته می شوند که در این صورت زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که در جایی ثابت قرار بگیرند زیرا به دلیل وزن بسیار بالا جا به جایی آنها بسیار سخت می شود، همچنین سازه‌های بتنی خاصیت ضربه گیری ندارند و در برخورد با اتومیلی خسارت به بار می آورند و بیشتر جنبه ی خاصیت حصار کشی و اطلاع رسانی دارند.



اهمیت استفاده از بشکه ایمنی
 استفاده از تجهیزات ایمنی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. دلیل استفاده از بشکه ی ایمنی بستن راه یا مسیر و یا حداقل بستن قسمتی از یک مکان می باشد، دلیل این مسدودیت‌ها می تواند تعمیر راه و یا جاده سازی، حفظ کروکی یک حادثه، حفاظ کشی قسمتی از کوه یا ساختمان که ریزش داشته است و... باشد. در هر کدام از این شرایط راننده باید آگاهی داشته باشد تا به مسیر وارد نشود در غیر اینصورت، ممکن است آسیبی به راننده و ماشین وی وارد شود و یا به سازه‌های در دست ساخت و تعمیر خسارت وارد کند، گاه  بالا بودن سرعت اتومبیل و بی دقتی راننده‌ها به علائم ترافیکی باعث برخورد اتومبیل با بشکه‌ها می شود، از آنجا که جنس این بشکه‌ها از پلی اتیلن می باشد و از خاصیت ضد ضربه بودن برخوردار می باشند، باعث می شود تا شدت ضربه کم شده و خسارت تا مقدار زیادی کم شود.

مواد اولیه ی ساخت بشکه‌های ترافیکی
اولین ماده در ساخت  بشکه ی ایمنی پلی اتیلن می باشد، این نوع ماده یکی از مشتقات نفتی و گاز خام می باشد که پس از ترکیبات شیمیایی در ساخت وسایل پلاستیکی از آن استفاده می شود. جنس بشکه‌های پلاستیکی بسیار محکم و مقاوم در برابر شرایط جوی مانند تابش مستقیم نور آفتاب و یا بارندگی و... می باشد و ضد ضربه بودن یکی از ویژگی‌های بارز بشکه ایمنی پلی اتیلنی است.همچنین برای ایجاد علامت‌ها بر روی بشکه‌ها و... از مواد آنتی یو وی استفاده می شود تا در برابر شرایط جوی ذکر شده مقاوم باشد و دچار رنگ پریدگی و پوسیدگی نشود.

انواع بشکه‌های ترافیکی از لحاظ اندازه
 بشکه‌های ترافیکی معمولا" قطر کم و حدود 30 سانتی متر دارند اما ارتفاع آن‌ها متغیر و تا یک متر و بیشتر می باشد.اندازه‌های این بشکه‌ها به نوع کاربرد آنها بستگی دارد به طور مثال برای حفاظت از محوطه ی یک کارخانه و مشخص کردن محدوده نیاز به بشکه‌های خیلی بزرگ نمی باشد، اما برای مسدود کردن یک راه که محل عبور اتومبیل‌ها و امکان سانحه وجود دارد بهتر است از بشکه‌هایی با حداکثر سایز استاندارد استفاده شود.به طور کلی دو سایز استاندارد برای بشکه‌های ترافیکی ارائه شده است یعنی سایز 85 سانتی متر و سایز 105 سانتی متری، که در ادامه کاربرد هر کدام را توضیح می دهیم.وزن این بشکه‌ها معمولا" 7 کیلوگرم است، در حال حاضر بشکه‌ها به صورت یک لایه و دولایه تولید و عرضه می شوند.

بشکه ایمنی 105 سانتی متری
بشکه ترافیکی 105 سانتی متری یکی از تجهیزات ترافیکی بسیار مهم کاربردی می باشد که نقش  ویژه ای در کاهش ترافیک و حوادث دارد. این بشکه را در پروژه‌های عمرانی کنار جاده ای استفاده می کنند که باعث انحراف راننده‌ها از مسیر مسدود شده به مسیر عبور دیگر می باشد. جنس این بشکه‌ها از پلی اتیلن با مقاومت بالا می باشد که دارای حداکثر دوام در برابر شرایط جوی و ضربه می باشد. این نوع بشکه ایمنی دارای درب می باشد که می توان آن را با آب یا شن و ماسه پر کرد  و باعث دوام چند برابر آن شد، به همین دلیل گاه  در پیچ‌ها و مسیر‌های پرتگاهی از بشکه‌ها را جلوی گارد ریل‌ها می گذارند تا در صورت انحراف راننده، ابتدا اتومبیل با بشکه برخورد کند، در چنین شرایطی سرعت و ضربه تا حد زیادی کاهش می یابد و امکان بروز سانحه ای دلخراش و پر خطر را تا مقدار زیادی کم می کند.

تهیه و تولید بشکه  ترافیکی
همانطور که قبلا" اشاره شد برای ساخت بشکه ایمنی از پلی اتیلن استفاده می شود، برای تولید این بشکه‌های خط‌های ویژه حفظ استاندارد و کنترل کیفیت به طور دائم در حال کار و بررسی می باشند، با توجه به این که این بشکه‌ها به طور دائم در فضای باز  قرار می گیرند و حفظ رنگ و عدم تغییر در آن بسیار مهم می باشد به همین دلیل، تمام تلاش بر این است تا از بهترین مواد ضد اشعه برای ایجاد علامت‌ها استفاده کنند تا عمر بشکه‌ها طولانی باشد.
برای تهیه ی بشکه ایمنی  باید با توجه به نیازی که دارید تعدادی از آن را سفارش دهید. معمولا " خرید بشکه ی ترافیکی توسط  دولت و از طریق شهرداری یا راه سازی انجام می گیرد، اما گاه استفاده‌های خصوصی مانند محدود کردن قسمتی از فضای بیمارستان و یا حفاظت از قسمت انبارداری یک کارخانه و... می شود. قیمت این بشکه‌ها بستگی به سایز، نوع مواد اولیه و استفاده یا عدم استفاده از شبرنگ دارد. 
انواع مختلفی از بشکه‌ها به صورت عمده و خرده در دسترس می باشد و تمامی افراد می توانند به صورت حضوری و یا آنلاین سفارش‌های خود را در فروشگاه الوایمنی ثبت نمایند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها