به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۲۷۰۴۱۳

تردید درباره جدیت ایران برای احیای برجام

تردید درباره جدیت ایران برای احیای برجام
گروه سیاسی:  وزیر خارجه آمریکا، گفت:دولت جو بایدن در مذاکرات وین جدیت خود برای احیای توافق هسته‌ای با ایران را نشان داده اما هنوز نمی‌داند که آیا ایران هم حاضر است متقابلا اقدامات لازم را انجام دهد یا نه.
آنتونی بلینکن، که برای شرکت در نشست گروه ۷ به لندن سفر کرده، گفت آمریکا نمی‌داند که ایران تا چه اندازه برای پیشرفت در مسیر احیای برجام جدی است.
او همچنین هشدار داد که با افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران زمان "گریز هسته‌ای" یعنی مدتی که برای تولید اورانیوم لازم برای ساخت بمب هسته‌ای لازم است "به چند ماه کاهش می‌یابد".
 بلینکن در بیانیه پایانی نشست گروه ۷ به همراه دیگر وزیران خارجه ضمن انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران از تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشت به برجام استقبال کردند.
 بلینکن در مصاحبه با رادیو ۴ بی‌بی‌سی  با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: کشورش جدیت و هدف خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای بر مبنای «پایبندی در برابر پایبندی» نشان داده است.بلینکن در ادامه گفت: تیم مذاکره کننده آمریکایی قرار است در روز‌های پیش رو به وین بازگردد و باید ببینیم که چه می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر لندن بخواهد در رابطه با بدهی خود به ایران پولی به این کشور بدهد، آیا واشنگتن مخالف خواهد بود؟ تاکید کرد که این تصمیم مربوط به بریتانیا است.
همچنین  معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بازگشت تیم مذاکره‌کننده این کشور به وین برای دور جدید گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌ای ایران خبر داد.
جالینا پورتر درباره روند گفت‌وگوهای وین توضیح داد: «در یک ماه قبل، هیأت آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی، رویکردهای جدی را درباره گام‌هایی که ایران و آمریکا باید برای بازگشت متقابل [به برجام] بردارند، بررسی کرد. البته، هیأت آمریکایی این هفته برای دور بعدی مذاکرات به وین سفر می‌کند».
 او با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکره بر سر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی هم در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین گنجانده شده، گفت: «من در موقعیتی نیستم که هیچ جزئیات خاصی در این باره کنم. اما باید بگویم که ما از بازگشت متقابل به پایبندی به برجام استقبال می‌کنیم».معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفت‌وگوهای وین چقدر طول خواهد کشید، اظهار داشت: «ما زمان‌بندی خاصی برای آن نداریم».
پورتر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه قطعا تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بعد از بازگشت به وین، گزینه‌هایی از جمله تسهیل تحریم‌های ایران را بررسی خواهد کرد، افزود: «البته که پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است. ما نه در حال وقت تلف کردن هستیم نه تعجیل می‌کنیم».
اما پایگاه خبری اکسیوس  به نقل از یک دیپلمات‌ اروپایی و یک مقام سابق آمریکایی نوشت: اختلاف بزرگی بین مواضع ایران و آمریکا در خصوص اقداماتی که ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود باید انجام دهد وجود دارد و این شکاف‌ باعث توقف مذاکرات وین برای احیای برجام شده است.اکسیوس نوشت دولت جو بایدن اعلام کرده است، هرگونه توافقی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ می‌بایست شامل بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات قبلی خود باشد، اما این موضوع با توجه به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نسبت به شش سال پیش، پیچیده‌ شده است.
یک دیپلمات اروپایی به این پایگاه خبری گفت: آمریكا و سه کشور اروپایی عضو برجام توافق دارند که «زمان گریز هسته‌ای» یعنی فاصله ایران با تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی حداقل به یک سال افزایش یابد. آنها (آمریکا و سه کشور اروپایی) همچنین در خصوص چگونگی رسیدن به این هدف، مواضع مشترکی دارند. اما موضع ایران بسیار متفاوت است. این دیپلمات اروپایی می‌گوید، یک اختلاف اساسی درباره سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته‌تری است که ایران نصب کرده است و به تهران امکان می‌دهد با سرعت بیشتر اورانیوم غنی کند.
این پایگاه خبری اضافه کرد که مذاکرات کارگروه در خصوص لغو تحریم‌ها پیشرفت‌های زیادی داشته است، اما مذاکرات کارگروه بازگشت به تعهدات هسته‌ای تقریبا پیشرفتی نداشته است.


 
برچسب ها: برجام

ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۱۹:۰۹
اگر عزم دارد خوب تحریم ها را لغو کند.اگر تحریم ها را لغو کرد و ایران به برجام بر نگشت اون موقع ثابت می شود که ایران اراده ای برای بازگشت به برجام ندارد.......و اما شما که این اخبار را می زنید آن هم به گونه ای که در خواننده القاء کنید که این ایران است که اراده بازگشت به برجام را ندارد خائن هستید. (372223)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها