کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عوامل چهارگانه موثر بر بازار خودرو در نیمه اول اردیبهشت

اقتصاد نیوز , 17 ارديبهشت 1400 ساعت 11:39


گروه اقتصادی: مذاکرات وین از نیمه فروردین ماه آغاز شد و هر چند در ابتدای امر نتوانست بازار را چندان تحت تاثیر قرار دهد، اما با پیش رفت مذاکرات و به وجود آمدن انتظارات مثبت از مذاکرات به مرور بازار خودرو به نوعی ثبات رسید و پس از آن در برخی از محصولات نیز شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم.از سوی دیگر تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو نیز موجب شد تا بازار با کاهش معاملات همراه شود، روندی که به صورت مستقیم بر بازار خودرو اثرگذاشت و موجب شد تا بازار شکل آرامی به خود گیرد. 

اما اصلی ترین عامل اثرگذار در هفته سپری شده را شاید بتوان به اعلام قیمت های جدید خودرو نسبت داد. طبق مصوبه شورای رقابت مقرر شد قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و خودروهای سایپا به طور میانگین ۸.۹ درصد افزایش یابد. براساس مصوبه این شورا این افزایش قیمت، برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود. هر چند این عامل در روزهای اول چندان نتوانست بر بازار خودرو اثرگذارد با این حال باید منتظر بود و دید در روزهای آینده این مصوبه چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت. فعالان بازار خودرو معتقدند افت قیمت دلار موجب شده تا این مصوبه نتواند در روزهای اول تصویب بازار را تحت تاثیر قرار دهد و باید منتظر بود تا اثرات این مصوبه در بازار نمایان شود.

روند بازار خودرو
براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودروهای پرطرفدار داخلی در نیمه اردیبهشت شکل نزولی به خود گرفت؛ بطوریکه محصولات پرطرفدار در هفته سپری شده اکثر محصولات پرطرفدار افت 1 تا 5 میلیون تومانی قیمت را تجربه کردند. اما دو خودرو (سمند LX  با موتور EF7) و (پژو 206 صندوقدار) با رشد 1 تا 3 میلیونی قیمت هفته را به پایان رساندند.

 
 قیمت کوییک در بازار خودرو
 خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات ساپا افتی 2 تا 2.5 میلیون تومانی را تجربه کردند. براساس ارزیابی بازار، «کوییک معمولی» در هفته سپری شده افتی دو میلیون تومانی قیمت داشت و قیمت آن به  146 میلیون تومان رسیده. «کوییک R» نیز با افتی 2.5 میلیونی در بازار با قیمت 153 میلیون و 500 هزار تومانی این هفته را به پایان رساند.

قیمت «شاهین» در بازار خودرو
از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد و مشخص نیست این خودرو در تحویل رسمی با چه قیمتی به دست خریداران خواهد رسید.

قیمت محصولات پژو در بازار
  براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 این هفته را با افت 3 میلیونی قیمت به پایان  رساند و در بازار با قیمت 199 میلیون تومان معامله شد. ارزیابی صورت گرفته از بازار نشان دهنده آن است که تیپ 5 این خودرو در هفته سپری شده افت یک میلیونی قیمت داشته و با قیمت 257 میلیون تومان در بازار معامله شد. اما با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی 245 میلیون تومان قیمت خورد و رشد 3 میلیون تومانی را تجربه کرد.

قیمت خانواده سمند در بازار
در میان محصولات ایران خودرو نیز «سمند LX» افتی 3 میلیونی نسبت را در هفته سپری شده تجربه کرد و قیمت آن به 192 میلیون تومان در بازار رسید.اما «سمند lx با موتورEF7» این هفته را با افزایش یک میلیونی پشت سرگذاشت و در بازار با قیمت 201 میلیون تومان قیمت خورد.«سمندسورن» هم افتی 5 میلیونی را تجربه کرد و با این شرایط بیشترین افت قیمت را در هفته سپری شده تجربه کرد. این خودرو در هفته گذشته با قیمت 240 میلیون تومان در بازار معامله شد.

قیمت تیبا در بازار
از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته افت قیمت 4 میلیون تومانی قیمت داشت و با قیمت 121 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت «تیبا2» معمولی نیز افتی 4 میلیونی در هفته جاری داشت و در بازار 132میلیون تومان قیمت خورد.
همچنین بخوانیداما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است از دیگرخودروهایی است که در این هفته  ثبات قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده با قیمت 134 میلیون تومان در بازار معامله شد. 


کد مطلب: 270471

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/270471/عوامل-چهارگانه-موثر-بازار-خودرو-نیمه-اول-اردیبهشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir