کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افت قیمت دلار چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

17 ارديبهشت 1400 ساعت 11:54


گروه اقتصادی: نرخ دلار درحالی بعد از ماه ها وارد کانال ۲۱ هزار تومان شده است که یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که بر اساس معادلات اقتصادی، نرخ دلار بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان خواهد بود اما حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی نیز، سهم های بازار سرمایه ارزشمند بوده و کاهش نرخ دلار، نه تنها باعث کاهش ارزش سهم ها نمیشود، بلکه با توجه به قیمت های جهانی، جذابیت خرید آن ها نیز افزایش میابد.
 

روزبه شریعتی درمورد نرخ دلار در روزهای آینده توضیح داد: بسیاری از اقتصاددانان برآورد میکنند با فروش دو میلیون بشکه نفت که درآمد تقریبا ۴۵ میلیارد دلاری را در پی دارد، با میزان درآمد غیرنفتی و با توجه به اینکه نرخ های فوق العاده جهانی در همین محدوده باقی بماند، درآمد نزدیک به ۷۰ میلیارد دلاری در سال جاری برای کشور رقم بخورد که نسبت به سال های گذشته مخصوصا سال ۹۹ که تقریبا امکان فروش نفت برای ایران وجود نداشت، رقم بسیار بالایی است.وی ادامه داد: بنابراین در بهترین شرایط، یعنی چنانچه بتوانیم دو میلیون بشکه نفت صادر  و ارز حاصل از فروش نفت را دریافت کنیم و صادرات غیرنفتی که ۲۵ میلیارد دلار است باقی بماند، با توجه به اینکه کشور به واردات دارایی های سرمایه ای، قطعه، ماشین، موبایل و... نیاز دارد، برآورد می شود  دلار در محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه جلوی واردات در دو تا سه سال گذشته گرفته شده است، اظهار کرد: میزان واردات در سال ۱۳۹۹، ۴۰ میلیارد دلار بوده که برابر با سال ۱۳۸۳ است. درواقع به قدری جلوی واردات به صورت انقباضی گرفته شده است، میزان واردات برابر با سالی است که جمعیت کشور تقریبا ۱۳ میلیون نفر کمتر بود. قطعا نمیتوان این مسیر را ادامه داد و با این گشایش اقتصادی و فروش نفت باید دوباره واردات برخی از کالاهای را از سر بگیریم. پس قیمت دلار در سال جاری همان ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان است. معاولات اقتصادی نشان میدهد که دلار زیر ۲۰ هزار تومان نمیتواند پایدار باشد.

برخی سهم ها حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی هم جذاب هستند
شریعتی با تاکید بر اینکه اصل مهم برای بازار سرمایه ثبات نرخ دلار است، گفت: عدم شفافیت از طرف رئیس دولت به بازار سرمایه تزریق شد. درحالی که تابستان به مردم اعلام شد که سرمایه خود را به بورس بسپارند، زمانی که بازار ۶۰ درصد اصلاح کرده بود صحبت از دلار ۱۵ هزار تومانی میکردند! اما دلار ۱۵ هزار تومان با کدام مبنای اقتصادی؟ بر اساس گزارش بانک مرکزی در انتهای سال ۱۳۹۹ حجم نقدینگی کل کشور ۳.۵ میلیون میلیارد تومان و حجم کل پول کشور نزدیک ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. با این اعداد احتمالا دلار در محدوده ۲۲ هزار تومان باقی میماند.

وی با بیان اینکه ۶۰ سهم بزرگ بازار سرمایه در شرایط تعادلی قرار دارند، اظهار کرد: بازار جهانی بسیار قوی پیش میرود، مس به محدوده ۱۰ هزار دلار و ورق گرم فولاد در بازار جهانی به محدوده هزار دلار رسیده است و قیمت ها شرایط رویایی را طی میکنند. حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی هم P  به E  برخی سهم ها چهار تا پنج است.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بنابراین شرایط قیمت سهم ها طوری نیست که اگر دلار در قیمت  ۲۰ هزار تومان هم ثابت شود بازار اصلاح کند.  اگر قیمت سهم ها منطقی است دلیل نمیشود با کاهش نرخ دلار، ارزش آن ها کاهش یابد، بلکه فقط جذابیت خرید بالاتر می رود.


کد مطلب: 270475

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/270475/افت-قیمت-دلار-تاثیری-بازار-سرمایه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir