به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۷۰۴۸۵

بر تالاب و جنگل حرّای نای بند چه می‌گذرد

بر تالاب و جنگل حرّای نای بند چه می‌گذرد
گروه جامعه: تالاب ها از اکوسیستم های حساس و مهم بوده که کارکردهای مطلوبی برای محیط زیست و انسان ها بویژه ساکنین و جوامع محلی حاشیه تالاب ها دارند. همچنین تالاب ها زیستگاه انواع گونه های جانوری و گیاهی هستند که در حفاظت از تنوع زیستی نقش مهمی دارند، بنابراین حفاظت از تالاب ها بسیار ضروری است.
 
تالاب های پارک ملی نای بند در عسلویه نیز علاوه بر فواید و کارکردهای مطلوب، زیستگاه جنگل حرا بوده و رویشگاه وسیعی از حرا را در استان بوشهر به وجود آورده است. اما روند تغییرات در محدوده های تالاب های نای بند و جنگل های حرّا نشان دهنده کاهش وسعت تالابهای منطقه و کاهش سطح جنگل های حرا در نای بند دارد.فرهاد قلی نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این باره می‌گوید: با بررسی علمی و پژوهشی در سال گذشته روند تغییرات جنگل حرا در نای بند مشخص گردید که مساحت تالاب و جنگل حرا در بیست سال اخیر به دلیل تغییرات محیطی، در حال کاهش است و بخش هایی از جنگل حرا خشک شده است. 

وی افزود: کاهش مساحت تالاب های نای بند به دلایل مختلف از جمله کاهش چشمگیر ورود آب شیرین و سیلاب به تالاب ها به علت تغییرات در منطقه و تغییر کاربری اراضی کوهپایه ای به صنعت بوده که متاسفانه موضوع حق آبه تالاب و جنگل در نظر گرفته نشده و قطع و کاهش ورود آب شیرین موجب تاثیرات سوء بر جنگل حرا گردیده است.
مدیرکل محیط زیست بوشهر تاکید کرد: همچنین رسوب گذاری در تالاب به دلیل تغییرات محیطی به ویژه احداث جاده ها و اسکله ها بدون توجه به فرایندهای رسوب گذاری موجب افزایش حجم رسوب گذاری فراوان در تالاب و خسارت به پوشش گیاهی حرا شده است.

قلی نژاد در خصوص راهکار پیشگیری از خشک شدن جنگل حرای نای بند و احیای اکوسیستم مذکور می‌گوید: احیای تالاب های نای بند و پیشگیری از خشکیدگی جنگل حرا از اولویت های مهم اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در سال جاری است که اقداماتی در این خصوص آغاز گردیده است.به گفته این مسئول مهمترین اقدامات تعیین مسیر آبراهه های طبیعی و تامین حق آبه زیست محیطی تالاب و جنگل حرا، لایروبی تالاب، کشت نهال حرا در محدوده تالابی، اصلاح جاده های موجود، پیشگیری از ورود فاضلاب ها به تالاب و جنگل حرا است که باید در این خصوص دستگاه ها و ارگان های مرتبط همکاری نمایند و اعتبار مورد نیاز تامین گردد.

وی خاطرنشان کرد: البته لایروبی تالاب های نای بند در سال های اخیر آغاز شده و مطالعات تعیین مسیر آبراهه ها نیز در حال انجام است و مسیرهای مسدود شده باید سریعا باز شوند. گفتمی است حیات جنگل های حرا وابسته به آب شیرین است که متاسفانه در سال های گذشته در توسعه صنعتی منطقه موضوع تاثیرات تغییر در اراضی بالادست بر تالاب های نای بند بررسی نشده است.
برچسب ها: محیط زیست
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها