به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۲۷۰۴۹۴

خشکسالی‌تهدیدی‌برای تامین آب‌شرب شده است

خشکسالی‌تهدیدی‌برای تامین آب‌شرب شده است
گروه اقتصادی: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خشکسالی تهدیدی برای تامین آب شرب شده است، اظهار کرد: برای تامین آب شرب برخی از مناطق جنوبی کشور، استفاده از خط لوله برای انتقال آب خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است. ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی یکی از بزرگترین مشکلات سالجاری را خشکسالی عنوان کرد و گفت: این تهدید آنقدر جدی است که برخی از مناطق کشور با کمبود آب شرب در تابستان مواجه کرده است. 

وی یادآور شد: میزان بارندگی در برخی مناطق به یک دهم سال گذشته کاهش یافته است که به معنی کمبود شدید آب برای شرب و کشاورزی است. نماینده مردم‌ جیرفت از نمونه این مناطق را شهر کرمان و رفسنجان نام برد که به طور قطع با نبود آب شرب در تابستان مواجه خواهند شد. به گفته اعظمی ساردوئی؛ برای تامین آب شرب و کشاورزی برخی از مناطق استان کرمان، در مجمع نمایندگان تصمیم به استفاده از آب خط  لوله خلیج فارس گرفته شده است و اعتباری معادل یک هزار میلیارد تومان نیز برای آن تخصیص یافته است.

وی از دیگر خطراتی که خشکسالی سالجاری بر آن دامن زده را افزایش فرونشست زمین در سراسر کشور برشمرد.اعظمی ساردوئی اضافه کرد: یکی از عوامل تشدید کننده فرونشست زمین برداشت‌های بیش از حد از منابع آب زیرزمینی است.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس چاه‌های غیر مجاز را از مهمترین عوامل تاثیرگذار در فرونشت‌ها دانست و افزود: آمار نشان می‌دهد تعداد چاه‌های غیر مجاز چندین برابر چاه‌های مجاز است که نشان از کم کاری مسئولان در این بخش دارد.

اعظمی ساردوئی خاطر نشان کرد: کمیسیون کشاورزی بارها در اینباره با وزیر نیرو و معاونانش جلسه برگزار کرده است و آن‌ها قول داده‌اند که چاه‌های غیر مجاز را تعیین تکلیف کنند، اما کار بسیار کند پیش می‌رود.وی با تاکید بر لزوم تجهیر سریع‌تر چاه‌ها به کنتر هوشمند، گفت: کنتر هوشمند امکان کشت محصولات در زمان مناسب با صرفه جویی حداکثری آب را فراهم می‌کند که قدمی بزرگ برای مقابله با خشکسالی است.

 اعظمی ساردوئی با اشاره به تغییرات اقلیمی رخ داده در سراسر جهان اظهار کرد: ایران نیز از این تغییرات مستثنی نبوده و شاهد سیل یا تگرگ‌های بی‌موقع هستیم که محصولات کشاورزی را نابود می‌کنند و خسارت بسیاری بر جای می‌گذارند.وی تصریح کرد: در این ارتباط دانشمندان ایرانی همپای سایر دانشمندان جهان تحقیقات درخور انجام داده‌اند که می‌تواند مرجع مناسبی برای برخورد با شرایط پیش روی کشور با تغییرات بیشتر اقلیمی باشد.

اعظمی ساردوئی از مسئولان خواست که به مطالعه این تحقیقات که در مجله معتبر نیچر منتشر شده است بپردازند و بر اساس واقعیت‌های مطرح شده در آن خود را برای آینده آماده کنند.وی طرح موضوع خشکسالی و راه‌های کاهش تهدید و خطرات آن به اولین جلسه کمیسیون کشاورزی پس از پایان تعطیلات مجلس خبر داد.
اعظمی ساردوئی افزود: در جلسه کمیسیون کشاورزی از وزیر نیرو و معاونین وی دعوت به عمل خواهد آمد چراکه بدون همکاری آن‌ها مقابله با شرایط خشکسالی امکان‌پذیر نخواهد بود.
برچسب ها: خشکسالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها