به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۲۷۰۵۱۳

قیمت دلار زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد؟

قیمت  دلار زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد؟
گروه اقتصادی: اخبار مذاکرات وین نرخ دلار را کاهشی کرده است. قیمت دلار ظرف چند روز از محدوده ۲۴ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان هم پایین آمد. مردم می‌خواهند بدانند بالاخره دلار چه می‌شود؟یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین نرخ ارز، مذاکراتی است که در وین جریان دارد و اخبار مختلفی از آن به گوش می‌رسد. بر اساس گفته‌های عباس عراقچی، نماینده ایران در این مذاکرات، رسیدن به یک توافق اولیه نزدیک است و برخی منابع هم می‌گویند در یکی دو روز آینده توافق اولیه حاصل می‌شود.این خبر می‌تواند بر نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد و حداقل در کوتاه‌مدت نرخ ارز را نزولی کند. اگرچه برخی می‌گویند رسیدن به توافق نهایی زمان‌بر است و همین مساله مسیر دلار را صعودی می‌کند.

 
الگوی تغییر قیمت دلار در انتخابات
اما فاکتور تعیین‌کننده دیگر بر قیمت دلار، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. مروری تاریخی بر روند نرخ دلار در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که در سال‌های برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازارها آرام بوده‌اند و نرخ دلار افزایش نداشته است.به عبارت دیگر الگوی تغییر قیمت دلار در سال‌های ۸۴ و ۸۸ نشان می‌دهد که نرخ دلار در این دو سال تنها ۳ درصد بیشتر شده است. در سال ۹۲ قیمت دلار کاهش پیدا کرده و فقط در سال ۹۶ شاهد رشد ۳۰ درصدی نرخ دلار بوده ایم. آن هم احتمالا به دلیل سیگنال‌هایی بوده که آمریکا در خصوص خروج از برجام ارسال می‌کرد و سبب شد در نیمه دوم سال ۹۶، نرخ دلار افزایش یابد.

در غیر این‌صورت، مروری بر سال‌های برگزاری انتخابات نشان می‌دهد قیمت دلار اگر ارزان نشده، حداقل گران هم نشده است. بر این اساس برخی از تحلیلگران معتقدند که نرخ دلار امسال در محدوده ۲۰ هزار تومان می‌ماند.
البته همزمانی مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری، انتظار مردم برای کاهش قیمت دلار را بالا برده است. بسیاری منتظرند نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد. اما کارشناسان معتقدند که کف قیمتی نرخ دلار ۲۰ هزار تومان است و کاهش قیمت دلار به زیر این عدد یا نشدنی است و یا موقت است.

کف و سقف قیمت دلار
اما کارشناسان درباره کف و سقف قیمتی دلار در سال ۱۴۰۰ چه می‌گویند؟داود سوری، اقتصاددان گفت: کسری بودجه شدید سال ۱۴۰۰بیانگر این است که نرخ دلار در سال جاری افزایش یابد. اما با توجه به مذاکرات هسته‌ای و گشایش‌های اقتصادی احتمال دسترسی به منابع ارزی و فروش بیشتر نفت وجود دارد. اما در مجموع امکان کاهش قیمت دلار وجود ندارد و باید به نرخ‌های بالاتر ارز عادت کنیم.

مرتضی ایمانی راد، اقتصاددان گفت: سال ۱۴۰۰ بازار و اقتصاد شرایط کم‌التهاب‌تری خواهند داشت و مردم بیشتر در بازار طلا و رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند. این عزیمت به سمت بازارهای بین‌المللی، تقاضا  برای دلار را بالا می‌برد اما بعید است که تقاضا برای دلار زیاد باشد و قیمت دلار به‌یک‌باره رشد۶ یا ۷ هزار تومان را تجربه کند. کف قیمت دلار سال آینده ۲۰ هزار تومان و سقف آن در سه ماه ابتدایی سال ۲۷ هزار تومان است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران گفت:با توجه به بودجه سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی‌های انجام شده، قیمت ارز در سال آینده جهش دارد. این امکان وجود دارد که در سال آینده با توجه به بودجه‌ای که دولت ارائه داده و مجلس در حال تصویب آن است، تورم بالایی داشته باشیم و مجددا فنر ارز از جا در رود و مجدا شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی گفت: منابع و مصارف ارزی ما مشخص است. شاید طرف عرضه ارز کمی بهبود پیدا کند، اما طرف تقاضا همچنان وجود دارد. احتمالا نرخ تورم ما در سال جاری ۴۰ درصد و تورم آمریکا حدود ۵ درصد است. پس به نظر می‌رسد که در سال جاری قیمت ریال ۳۰ تا ۳۵ درصد تضعیف شود. به عبارتی دلار ۳۰ درصد گران شود.


کمیل طیبی، اقتصاددان گفت: قیمت ارز نمی‌تواند به زیر ۲۰ هزار تومان برسد، زیرا که اقتصاد خودش را با این شرایط تطبیق داده است. همین که ثباتی در بازار ارز به وجود بیاید کانال های اقتصادی نسبت به تطبیق خودشان اقدام می‌کنند و در نتیجه در یک نقطه تعادلی قرار می‌گیرند. هزینه‌های تولید خیلی از صنایع و بنگاه‌ها با ارز بالای بیست هزار تومان تطبیق یافته و بعید است کاهش آن‌چنانی ددر نرخ‌ها رخ دهد.

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی گفت:محدوده مقاومتی دلار ابتدا ۲۲ هزار تومان است که اگر از آن عبور کند به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و محدوده مقاومتی بعدی آن ۱۸ هزار تومان است که امکان دارد قیمت دلار تا این نرخ کاهش پیدا کند. قیمت دلار ممکن است تا ۱۸ هزار تومان هم کاهش یابد.
برچسب ها: قیمت دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها