به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۲۷۰۵۴۳

خیز اروپا برای تشکیل نیروی واکنش سریع

خیز اروپا برای تشکیل نیروی واکنش سریع
گروه بین الملل:یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت، ۱۴ کشور این بلوک شامل آلمان و فرانسه پیشنهاد تشکیل یک نیروی نظامی واکنش سریع با قابلیت مداخله زودهنگام در بحران‌های بین المللی را داده‌اند؛ اتفاقی که دو دهه بعد از انجام شدن یک تلاش مشابه رخ می‌دهد.
 به گفته این مقام، این کشورها گفتند، اتحادیه اروپا باید در صورت امکان یک تیپ از ۵۰۰۰ سرباز مجهز به کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی را با هدف کمک به دولت‌های دموکراتیک خارجی نیازمند کمک فوری ایجاد کند.
این ایده از سوی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در نشست عادی روز پنجشنبه با ریاست جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه که از این بلوک به خاطر اکراه در مداخله بیشتر در کشورهای خارجی به ویژه در کشورهای بحران زده‌ای چون لیبی انتقاد کرده، مطرح شد.
۱۴ کشور مذکور عبارتند از اتریش، بلژیک، قبرس، جمهوی چک، آلمان، یونان، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند، پرتغل، اسلوونی و اسپانیا.
اتحادیه اروپا نخستین بار درباره این ایده در سال ۱۹۹۹ بحث کرده بود و در سال ۲۰۰۷ اقدام به تشکیل یک سیستم از گروه‌های رزمی آماده نبرد متشکل از ۱۵۰۰ نیرو را با هدف پاسخ به بحرانه تشکیل داد اما از آنها هرگز استفاده نشد.
این گروه‌های رزمی حالا می‌توانند پایه و اساس یک به اصطلاح "نیروهای ورود اولیه"، بخشی از یک طرح جدید تقویت قابلیت‌های دفاعی اتحادیه اروپا را تشکیل دهند.
از امسال این بلوک دارای یک بودجه مشترک برای توسعه تسلیحات به صورت اشتراکی بوده و در حال تهیه یک دکترین نظامی برای سال ۲۰۲۲ است و سال گذشته میلادی نیز برای نخستین بار به شرح ضعف‌های نظامی‌اش پرداخت.
مقام مذکور گفت: بورل همواره گفته که اتحادیه اروپا نیاز دارد زبان قدرت را یاد بگیرد.
اتحادیه اروپا با اتکا به قدرت اقتصادی خود توانسته به "قدرت نرم" برای گسترش نفوذش از طریق تجارت و کمک ها افتخار کند.
این اتحادیه عمدتا متکی به ائتلاف ناتوی تحت رهبری آمریکا برای اقدام نظامی بوده اما روسای جمهور سالهای اخیر آمریکا به ویژه دونالد ترامپ از اتحادیه اروپا خواستند برای امنیتش به ویژه امنیت مرزهایش حتی با وجود تعهد ناتو به دفاع از اروپا، بیشتر تلاش کند.
برچسب ها: اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها