به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۲۷۰۵۴۶

اروپا خواهان توقف شهرک‌‌سازی شد

اروپا خواهان توقف شهرک‌‌سازی شد
گروه بین الملل:اعتراض فلسطینی‌ها به رای دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر تخلیه اجباری ساکنان خانه‌های ناحیه "شیخ جراح" در بیت‌المقدس شرقی ادامه دارد. تظاهرات فلسطینی‌ها با شعارهای تند جوانان افراطی اسرائیلی و درگیری طرفین همراه است. هلال احمر فلسطین می‌گوید در تازه‌ترین تنش دستکم ۱۱ نفر دستگیر و ۲۲ تن مجروح شده‌اند.
ناحیه شیخ جراح که در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ به اشغال در آمد،  سال ۱۹۸۰ جزو اسرائیل محسوب شد اما جامعه بین‌المللی این الحاق را به رسمیت نمی‌شناسد.اوایل سال ۲۰۲۱ دادگاه محلی بیت‌المقدس حکمی صادر کرد مبنی بر آن که خانه‌های مسکونی فلسطینی‌ها در شیخ جراح به خانواده‌های یهودی تعلق دارد. این تصمیم، بیش از ۳۰ فلسطینی را در معرض بی‌خانمانی قرار داد.
طبق قوانین اسرائیل، یهودیان این کشور می‌توانند در صورت اثبات این که زمین‌های محله شیخ جراح قبل از سال ۱۹۴۹ به اجداد آنها تعلق داشته، نسبت به آنها ادعای مالکیت کنند. اما متقابلا برای فلسطینی‌هایی که اراضی خود را در جنگ از دست داده‌اند، هیچ قانونی وجود ندارد.اردن که بیت‌المقدس شرقی را تا سال ۱۹۶۷ تحت کنترل داشت، در ماه آوریل برای احقاق حق خانواده‌های فلسطینی و جلوگیری از رانده شدن آنها، مدارکی قدیمی را ارائه داد. بر اساس این اسناد، خانه‌ها در اصل به مقامات اردنی تعلق داشته و به آوارگان شناخته شده فلسطینی اجاره داده ‌شده است.
دادگاه عالی اسرائیل به هر دو طرف مهلت داده‌ بود که تا روز پنجشنبه به مصالحه برسند، در غیر اینصورت رأسا تصمیم خواهد گرفت که حق با کیست.اینک مشخص نیست که دادگاه چه تصمیمی می‌گیرد و آن را چه زمانی اعلام می‌‌کند.فلسطینی‌ها معتقدند که این موضوع بخشی از یک برنامه گسترده برای راندن آنها از بیت‌المقدس شرقی است. در این قسمت ۲۱۰ هزار یهودی شهرک‌نشین و ۳۰۰هزار فلسطینی زندگی می‌کنند.
دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل بیت‌المقدس شرقی را پایتخت "غیرقابل تقسیم" این کشور نامیده و این در حالی است که فلسطینی‌ها بیت‌المقدس شرقی را پایتخت کشور مستقل خود می‌دانند.
در این میان، آلمان و چهار کشور اروپایی دیگر از اسرائیل خواسته‌اند جلوی گسترش شهرک‌سازی در کرانه غربی را بگیرد. این فراخوان به طور مشخص به ساخت و ساز ۴۵۰ واحد یهودی‌نشین در محدوده‌ای بین بیت‌المقدس شرقی و بیت‌لحم مربوط می‌‌شود.در بیانیه آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا آمده که گسترش آبادی‌های یهودی‌نشین با حقوق ملل مغایرت دارد و به چشم‌انداز صلح در مناقشات طرفین آسیب می‌زند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها