به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۲۷۰۶۱۳

ائتلاف نظامی‌های اصولگرا برای فتح پاستور

ائتلاف نظامی‌های اصولگرا برای فتح پاستور
روزنامه همدلی نوشت: نظامی‌های داوطلب انتخابات ریاست جمهوری فعالیت‌های خود را بیشتر کرده‌‌اند و گویا قصد دارند که در هماهنگی بیشتر در این رویداد سیاسی حاضر شوند. شاید بتوان در آینده از ائتلاف آنان برای 1400 سخن گفت، هرچند که هنوز جزئیاتی از برنامه‌های آنان منتشر نشده است.
محسن رضایی، قاسم رستمی و سعید محمد سه چهره نظامی نزدیک به جریان ‌اصول‌گرا چندی پیش به طور جداگانه اعلام کاندیداتوری کردند. محسن رضایی روز پنج‌شنبه با انتشار تصویری از جلسه مشترکشان با حضور محمد و قاسمی خبر داد و در توئیتر خود نوشت:«در نگرش اسلامی ایرانی به مدیریت، داوطلبی برای مسئولیت با تلاش برای کسب قدرت کاملا متفاوت است. در انتخابات 1400 فارغ از هر نتیجه‌‌‌ای قرار است برادرانه و همه با هم ایران را بسازیم.»
این دیدار مشترک داوطلبان نظامی در حالی است که آنان گزینه‌های اصلی جریان‌های ‌اصول‌گرایی یعنی شوراهای وحدت و ائتلاف نیستند و بر اساس شواهد فعالیت‌های خود را برای انتخابات به طور مستقل دنبال‌‌‌ می‌کنند. در عین حال باید توجه داشت که جلسه مشترک رضایی، قاسمی و محمد در حالی برگزار شده که ‌اصول‌گرایان دچار اختلافات زیادی هستند و هنوز درباره نامزد نهایی خود به توافق نرسیده‌اند.
بحث و اظهار نظر همچنان درباره سیدابراهیم رئیسی وجود دارد و بسیاری از ‌اصول‌گرایان بر این باورند که با آمدن او بیشتر نامزدها کنار‌‌‌ می‌کشند؛ اما موضوع این است که فعلا خبر تازه‌‌‌ای از کاندیداتوری رئیسی نیست. فضای مبهمی حداقل در سطح رسانه‌‌‌ای درباره کاندیداتوری او صورت گرفته و ‌اصول‌گرایان هم با تناقض‌گویی از احتمالات در این باره به این مسئله دامن‌‌‌ می‌زنند. دیروز غلامرضا مصباحی مقدم فعال سیاسی ‌اصول‌گرا، در رابطه با حضور رئیس قوه قضائیه در انتخابات ۱۴۰۰ گفت:«با تعداد قابل توجهی از کاندیداها صحبتی صورت گرفته و اکثرا اعلام داشتند در صورتی کاندیدا خواهند شد که رئیسی بنای حضور در انتخابات را نداشته باشد و تا حدی بستری برای اجماع تقریبی پدید آمده است.
اکثر افراد در جریان نیروهای انقلاب اعلام کاندیداتوری خود را منوط به عدم ثبت نام رئیسی کرده اند. رئیسی منتظر اذن رهبری است و اگر از ناحیه رهبری مخالفتی نباشد مانعی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد. بعید است اجماع در حد آقای رئیسی بر روی گزینه‌های دیگر پدید آید و کار سختی است، اما هستند کسانی که با آنها رایزنی شده و از اجماع نسبی برخوردار هستند. تصور‌‌‌ می‌کنم اصل رقابت دراین دوره از انتخابات شرایط سختی را به وجود‌‌‌ می‌آورد. نباید جریان نیروهای انقلاب نوعی خاطر جمعی برای انتخابات خردادماه ۱۴۰۰ تصور کنند و تلقی شان این باشد که برنده انتخابات هستند. اگر جریان رقیب بر روی یک کاندیدا اجماع کند رای بالایی خواهد داشت.
جریان انقلابی باید همه همت اش بر این باشد که یک کاندیدا خروجی مجموعه باشد تا احتمال قابل قبولی برای موفقیت پدید آید.» به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب نیز در این باره گفته:«در روز‌های اخیر درخواست‌های فراوانی حاوی دعوت از حجت‌الاسلام رئیسی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به شورای ائتلاف واصل شده است، با این حال هنوز خبری که بر قطعی شدن حضور ایشان دلالت کند، در دست نیست و آنچه در این باب در فضای مجازی منتشر شده صرفا جنبه گمانه‌زنی دارد.»
بر این اساس احتمالا تکلیف درباره رئیسی زمان ثبت نام انتخابات روشن‌‌‌ می‌شود. ولی این ابهام باعث نشده که دیگر چهره‌های ‌اصول‌گرا دست از کار بکشند و سخنان آنان نشان‌‌‌ می‌دهد چنانچه رئیسی هم بیاید آنان همچنان در صحنه‌‌‌ می‌ماند. از جمله عزت‌الله ضرغامی که تقریبا به طور انفرادی در حال تبلیغات است. او شعار انتخاباتی خود را هم انتخاب کرده و گویا نمی‌خواهد به نفع کسی هم عقب‌نشینی کند. البته همین وضعیت درباره ترکیب سه نفره رضایی، قاسمی و محمد هم وجود دارد.
رستم قاسمی چندی پیش که نشست خبری برگزار کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاران تأکید داشت که به نفع کسی کنار نمی‌رود. محسن رضایی که چند دوره در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده ولی نتوانسته اعتماد مردم را به دست بیاورد، گویا این دوره هم قصد ندارد به نفع کسی عقب‌نشینی کند. اما در ترکیب این سه نفر وضعیت سعید محمد متفاوت است. او هم مخالفان زیادی در ‌اصول‌گرایان دارد و هم این‌که احتمالا با توجه به شرایطی که شورای نگهبان برای ثبت نام کاندیداها اعلام کرده اصلا نتواند در انتخابات ثبت نام کند. به هرحال احتمالا این سه چهره شرایط پیش روی خود را سنجیده و قرار است به طور مشترک عمل کنند.
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها