به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۲۷۰۸۳۹

همه چیز درباره شکلات تخته‌ای؛ از فواید تا موارد مصرف

گروه سلامت: شکلات (Chocolate) محصولی است که از درخت کاکائو (Cacao) به‌دست می‌آید. درخت کاکائو بومی مناطق آمازون، مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است.
همه چیز درباره شکلات تخته‌ای؛ از فواید تا موارد مصرف
بومیان آن مناطق نزدیک به 5 هزار سال است که به کشت درخت‌های کاکائو مشغول‌اند و در گذشته از آن به‌عنوان نوشیدنی و دارو استفاده می‌کردند؛ البته شکلات شیرین و لذیذی که امروزه همه ما عاشق آن هستیم، طی فرآیندی از ترکیب کاکائو تلخ مزه با شیر، شکر یا هردو به‌دست می‌آید و محصولاتی مثل شکلات تخته‌ای، شکلات مایع، شکلات پودری، شکلات سفید، شکلات تلخ یا شیرین و... از آن ساخته می‌شود. شکلات با تمام شکل‌ها و طعم‌های خود از جایگاه خاصی بین مردم و حتی دولت‌ها برخوردار است تا جایی‌که در مناطق مختلف دنیا، روزی را به‌نام شکلات نام‌گذاری کرده‌اند؛ از جمله در تقویم آمریکا 28 اکتبر روز شکلات است و در اروپا و تقویم جهانی 7 ژوئیه که روز ورود شکلات به اروپاست را به بزرگداشت شکلات اختصاص داده‌اند.

فواید شکلات چیست؟
شکلات ، خوراکی خوشمزه و پر کاربردی است که از ترکیب پودر یا کره کاکائو با شیر، شکر و طعم‌دهنده‌های مختلف تولید می‌شود و خوردن آن برای طرفدارانش بسیار لذت‌بخش است. امروزه این خوراکی جذاب، جای خود را در دل همه باز کرده به طوری که افراد برای تجربه یک طعم لذت‌بخش و داشتن یک دورهمی بانشاط، شکلات می‌خورند یا در مناسبت‌های مختلف به‌ یکدیگر شکلات هدیه می‌دهند.
از آنجایی که شکلات، فرآورده‌ای گیاهی است پس مطمئنا دارای خواصی نیز می‌باشد. البته خواص این خوراکی دوست‌داشتنی در ترکیب با شکر که ماده‌ای مضر است کم می‌شود و هرچه میزان شکر موجود در شکلات بیشتر باشد، خواص مفید آن نیز کمتر می‌شود؛ اما در کل محققین خواص زیر را برای شکلات و بخصوص با درصد بالای کاکائو و به شکل تلخ، ذکر کرده‌اند:
•    دارای خواص آنتی اکسیدانی؛
•    کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی؛
•    جلوگیری از لخته شدن خون در بدن؛
•    پیشگیری از سکته مغزی؛
•    محافظت از سلول‌های عصبی؛
•    محافظت از پوست؛
•    افزایش جریان خون؛
•    جلوگیری از ابتلا به آلزایمر؛
•    ضد التهاب؛
•    کمک به اکسیژن رسانی حین ورزش؛
•    کمک به کنترل و کاهش وزن.
 


شکلات تخته‌ای؛ دسر و تهیه کننده دسر
شکلات تخته‌ای (Chocolate Bar) نوعی شیرینی حاوی شکلات جامد به شکل مستطیل و معمولا با طرح موزاییکی است که در ورقه‌ فویل پیچیده و عرضه می‌شود و در تهیه انواع شیرینی کاربرد دارد. شکلات تخته‌ای به تنهایی جنبه تزیینی ندارد و شکل ظاهری ساده‌ای دارد. اولین شکلات تخته ای در سال 1847 میلادی، در انگلیس، توسط شخصی به‌ نام Fry به‌همراه پسرانش تولید شد و در سال 1866میلادی تولید انبوه آن آغاز شد. در سال 1912میلادی خط تولید شکلات تخته‌ای ترکیب شده با انواع آجیل، کارامل، بیسکوییت، میوه و... راه‌اندازی شد. بعضی معتقدند عنوان شکلات تخته‌ای فقط به شکل ساده این محصول تعلق می‌گیرد که شامل ترکیب کاکائو با شیر و شکر است. شکلات تخته‌ای می‌تواند به‌صورت ساده و یا در طعم‌های میوه‌ای، شیری، تلخ، شیرین، ملایم و... تولید شود.

با انواع شکلات تخته‌ای آشنا شوید!
شکلات، خوراکی مشهور و محبوبی است که در سراسر دنیا علاوه ‌بر محبوبیت، انواع و اشکال متنوعی دارد. جدای از شکل ظاهری شکلات، که طبق سلیقه شرکت‌ها و برای جلب نظر مشتری تولید می‌شود، شکلات تخته‌ای ظاهری ساده دارد و معمولا طرح موزاییکی و مربع‌مربع روی آن نقش بسته است. از این نوع شکلات برای تزیین انواع کیک و دسر، به‌صورت خرد، رنده‌ و یا ذوب شده، استفاده می‌شود. با تغییر در اندازه مواد تشکیل دهنده آن، این نوع از شکلات، به‌شکل‌های زیر دسته‌بندی می‌شود:

•    شکلات تخته‌ای ساده: که بدون استفاده از شیر و با 35 درصد کاکائو تولید می‌شود و رنگ آن کمی تیره‌تر از انواع شیری آن است.
•    شکلات تخته‌ای تلخ: که به شکلات سیاه (Dark Chocolate) و شکلات شیرینی‌پزی (Baking) نیز معروف است و در آن به‌جای کره شیری، از کره کاکائو استفاده شده و بین 60 تا 99 درصد کاکائو در ترکیب آن استفاده می‌شود، به‌همین دلیل طعم تلخی دارد و به‌خصوص با درصدهای بالای کاکائو در آن، برای مصرف تنها مناسب نیست و بهتر است با ترکیب شیر و شکر در شیرینی‌پزی استفاده شود. البته این نوع از شکلات تخته‌ای، غنی از آنتی اکسیدان است و بین کسانی که طعم تلخ کاکائو را می‌پسندند، طرفداران خود را دارد.
•    شکلات تخته‌ای شیری: در تهیه شکلات شیری، 25 درصد کاکائو به اضافه شیر و مقداری شکر استفاده می‌شود. تلخی این شکلات‌ها به‌خاطر میزان کم‌تر کاکائو در آن، کمتر است و طعم آن بیشتر شیرین است تا تلخ. به‌دلیل وجود شیر در ترکیب این شکلات، رنگ آن روشن‌تر از شکلات تلخ است. شکلات شیری علاوه ‌بر مصارف شیرینی‌پزی، به ‌صورت تنها نیز قابل استفاده است.
•    شکلات تخته‌ای سفید: ترکیب این شکلات، با شکلات‌های معمولی فرق دارد و فرآورده‌ای است که از کره کاکائو تهیه می‌شود؛ به همین دلیل معمولا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و کافئینی که در دانه‌های کاکائو موجود است، نمی‌باشد. شکلات سفید از ترکیب شکر و شیر با کره کاکائو و سایر طعم‌دهنده‌ها مثل وانیل و... تهیه می‌شود و رنگ آن سفید است.



کاربرد و روش مصرف شکلات تخته ای
شکلات تخته‌ای به شکل ساده و با درصد تلخی کم تا زیاد تولید می‌شود، این نوع از شکلات را نمی‌توان به تنهایی برای تزیین استفاده کرد، اما می‌توان از آن برای طعم دادن انواع دسر، کیک، بستنی، بیسکوییت و ... به کار برد. همان‌طور که گفته شد، از شکلات تخته‌ای به‌صورت تکه‌ای، رنده شده و ذوب شده برای تزیین انواع خوراکی ها استفاده می‌شود.
رایج‌ترین و پرکاربردترین روش استفاده از شکلات تخته‌ای، ذوب کردن یا تمپر (Temper) کردن است. در این روش، پس از خردکردن شکلات تخته‌ای دوسوم آن‌را در ظرفی ریخته و بر روی بخار آب در حال جوش قرار می‌دهند تا دمای شکلات به حدود 50 تا 55 درجه سانتی‌گراد برسد و شکلات در ظرف شروع به آب شدن کند، شکلات ذوب شده را از روی حرارت برمی‌دارند و یک‌سوم باقیمانده را در آن می‌ریزند و هم‌میزنند. با این روش شکلات آب شده یک‌دست و براق با حفظ بافت و طعم اصلی به‌دست می‌آید. از این شکلات آب شده برای روکش کیک، بستنی و انواع دسر استفاده می‌شود و مزیت آن این است که مجدد سریع به شکل جامد درمی‌آید. همچنین از شکلات تخته‌ای ذوب شده برای تهیه دسرهای شکلاتی مثل شکلات‌های آجیلی، شکلات‌های میوه‌ای، شکلات ترکیبی با برشتوک و ویفر و... استفاده می‌شود. ضمن اینکه می‌توان شکلات تخته‌ای ذوب شده را در قالب ریخت و از آن شکل‌های جدیدی مانند گل، برگ، پروانه، حروف الفبا و... به دست آورد و در تزیین انواع خوراکی‌ها استفاده کرد.
 
از آنجایی که انواع شکلات ها و به ویژه شکلات تخته ای برای تزیین انواع دسر، بستی و کیک استفاده می‌شود، تشخیص و تهیه بهترین نوع شکلات ها اهمیت بسیاری دارد. مجله اینترنتی شیرینی تا، با معرفی بهترین برندها، محصولات شکلات و شیرینی و آموزش تهیه انواع شکلات ، قصد دارد برای تهیه یک دسر خوشمزه و با کیفیت همراه شما باشد. می توانید با مراجعه به آدرس https://shirinita.com ، بهترین شکلات مورد نظر خودتان را انتخاب کنید، دستور تهیه انواع دسرهای خوشمزه را با این شکلات بیاموزید و حتی با اخبار برندهای بزرگ همراه شوید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها