کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیامدهای ترور سردار سلیمانی تا سال‌ها ادامه دارد

انتشار جزییات تازه از ترور سردار قاسم سلیمانی

19 ارديبهشت 1400 ساعت 10:01


گروه سیاسی: پایگاه خبری یاهو نیوز  در گزارشی تحقیقی به موضوع عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی، «مهم‌ترین فرمانده نظامی» ایران توسط نیروهای ویژه آمریکایی پرداخت.
جک مورفی و زک دورفمن، دو نویسنده این مقاله با ۱۵ نفر از مقا‌م‌های کنونی و سابق آمریکایی مصاحبه کرده‌اند تا جزئیاتی در خصوص چگونگی تصمیم گیری در دولت دونالد ترامپ و همچنین انجام عملیات حمله به سردار قاسم سلیمانی و تعدادی دیگری از مقام‌های ایرانی را روشن کنند.
نویسندگان این مقاله می‌گویند عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی یکی از مهم‌ترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود که پیامدهای آن برای سال‌ها ادامه خواهد داشت و احتمالا فضای استراتژیکی که اکنون جو بایدن با آن در منطقه مواجه است، را شکل خواهد داد.
 موفقیت سوءقصد به سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، از فرماندهان ارشد حشد شعبی عراق  در فرودگاه بغداد، به همکاری آمریکا با نیروهای اطلاعاتی اسراییل و اقلیم کردستان عراق بستگی داشته است.بر این اساس،‌ تک تیراندازان یگان زبده دلتافورس آمریکا و سه پهپاد مسلح به موشک‌های هلفایر درترور سردار قاسم سلیمانی به کار گرفته شدند.هم زمان، اعضای یگان ضدتروریست اقلیم کردستان عراق به عملیات نظامیان آمریکایی در فرودگاه بغداد و گردآوری اطلاعات از کشته شدگان این عملیات کمک کردند.از سوی دیگر، ماموران آمریکایی با کمک واحدهای اطلاعاتی اسراییل در ساعت‌های پیش از عملیات، فعالیت تلفن همراه سردار قاسم سلیمانی را رصد کرده اند.سردار سلیمانی در شش ساعت پیش از سوءقصد، سه بار تلفن همراهش را تغییر داده و اسراییلی‌ها که از شماره این تلفن‌ها مطلع بودند، اطلاعات مربوط به تحرکات او را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده‌اند.
به نوشته این سایت، هواپیمای حامل سردار قاسم سلیمانی با چند ساعت تاخیر در نیمه شب سوم ژانویه در فرودگاه بغداد به زمین نشست.این گزارش تصریح کرده است، شماری از نیروهای واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق نیز کار هدایت هواپیما روی باند را به سمت ساختمان فرودگاه به عهده داشتند و شمار دیگری نیز با لباس کارگران کار جابجایی چمدان‌ها را داشتند. این گروه کار شناسایی قاسم سلیمانی به هنگام پیاده شدن را از نزدیک به عهده داشتند.
نظامیان آمریکایی به اسم برگزاری مانور،‌ بخش‌هایی از جنوب شرقی فرودگاه بغداد را در شب عملیات بستند و سه واحد تک تیرانداز دلتافورس در فاصله‌های ۵۵۰ تا ۸۰۰ متری محل سو قصد مستقر شده بودند.هدایت این هواپیما به سمت توقفگاه و همچنین تخلیه بار همراه آن به وسیله ماموران واحد ضدتروریستی اقلیم کردستان صورت گرفت که با لباس مبدل در فرودگاه حضور داشتند.
سردار قاسم سلیمانی و هیات همراه پس از پیاده شدن از هواپیما با دو خودرو فرودگاه را ترک کردند.
بر این اساس، خودروی حامل سردار سلیمانی به محض نزدیک شدن به محل از پیش تعیین شده برای عملیات، هدف دو موشک هلفایر قرار گرفت و منهدم شد.راننده خودروی دوم که با سرعت قصد فرار از محل حمله را داشت، هدف یکی از تک تیراندازان آمریکایی قرار گرفت و این خودرو هم پس از توقف هدف موشک قرار گرفت.به نوشته یاهونیوز، یک مامور واحد ضدتروریستی اقلیم کردستان که لباس پلیس بغداد را به تن داشت، پس از حمله به خودروهای منهدم شده نزدیک شد و پس از گرفتن چند عکس، به جمع آوری نمونه دن ان ای کشته شدگان برای شناسایی اقدام کرد.این مامور پس از انجام این ماموریت، از محل عملیات گریخت.به نوشته یاهونیوز، این عملیات به طور همزمان به وسیله دن کوتس، مدیر امنیت ملی آمریکا و برایان هوک،‌ فرستاده ویژه در امور ایران در اتاق عملیات کاخ سفید دنبال می‌شد.مایک پمپئو و مارک اسپر، وزرای خارجه و دفاع و ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد ارتش آمریکا، از ساختمان پنتاگون نظاره گر تصاویر این حمله به طور زنده بودند.دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که برای تعطیلات سال نو به فلوریدا رفته بود به همراه رابرت اوبراین، به طور صوتی در جریان جزییات حمله بود.
به نوشته یاهونیوز، آمریکایی‌ها علاوه بر سردار قاسم سلیمانی اهداف دیگری را برای از بین بردن در نظر داشتند.از جمله این افراد،‌ عبدالرضا شهلایی، فرمانده نیروی قدس سپاه در یمن بود که از سوءقصد جان سالم به در برد.دو فرمانده شبه نظامیان حشد شعبی عراق هم از جمله دیگر اهداف آمریکا بودند.
به نوشته یاهونیوز، برنامه ریزی برای ترور سردار قاسم سلیمانی در ابتدای دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در زمانی که مایک پمپئو، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا بود، صورت گرفت.بر این اساس، وزارت دفاع و مدیریت اطلاعات ملی آمریکا در ابتدا با این اقدام مخالف بودند ولی با بالا گرفتن تنش‌ها در سال ۲۰۱۹ طراحی برای از میان برداشتن فرمانده نیروی قدس سپاه جدی تر شد.با کشته شدن یک شهروند آمریکایی در حملات خمپاره به شمال عراق در دسامبر ۲۰۱۹، طرح ترور سردار قاسم سلیمانی به میز دونالد ترامپ فرستاده شد.
با این حال عملیات اطلاعاتی برای رصد فعالیت‌های سردار سلیمانی از مدت‌ها قبل در جریان بود.یاهونیوز در گزارش خود به یکی از عملیات اطلاعاتی برای استراق سمع از سردار قاسم سلیمانی اشاره کرده است.بر این اساس، نیروهای اطلاعاتی اسراییل به آمریکا اطلاع داده بودند که یک مامور خرید ایرانی قصد دارد تعدادی گوشی همراه پیشرفته برای فرماندهان نیروی قدس خریداری کند.
آمریکایی‌ها با شناسایی این مامور خرید متوجه می شوند که او قصد دارد این گوشی‌ها را از یک کشور عرب خلیج فارس خریداری کند.آنها با استفاده از اطلاعات به دست آمده در شبکه فروش نفوذ می‌کنند و تعدادی گوشی آلوده به نرم افزار استراق سمع را به مامور ایرانی می‌فروشند.
به نوشته یاهونیوز، یکی از این گوشی‌ها در اختیار یکی از فرماندهان نزدیک به سردار قاسم سلیمانی قرار گرفته بود که زمان زیادی را در کنار او بود اما موفقیت چندانی در شنود نداشته است.

 


کد مطلب: 270853

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/270853/انتشار-جزییات-تازه-ترور-سردار-قاسم-سلیمانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir