کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق از نیروگاه بوشهر

19 ارديبهشت 1400 ساعت 11:38


گروه اقتصادی: عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اکنون نیروگاه بوشهر ۱۰۰۰مگاوات تولید برق دارد و ۶ تا ۷ میلیارد دلار هزینه داشته و در فاز دوم و سوم احداث نیز قرارداد با روس‌ها ۱۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
حمیدرضا صالحی درباره تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌‍ای اظهار داشت: تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای یکی از انواع روش‌های تولید برق در دنیا است، کشورهایی که به سوخت‌های فسیلی دسترسی نداشتند به دلایل مختلف از این مسیر جلو رفتند، ایران هم قبل از انقلاب برنامه تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای داشته و گام‌های بزرگی هم برداشت. 

وی افزود: کشور ما برنامه تولید 20 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای را داشته و کار از نیروگاه بوشهر با آلمان‌ها آغاز و قرار بود در دارخوین در خوزستان نیز یک نیروگاه احداث شود، اکنون نیروگاه بوشهر 1000مگاوات تولید برق دارد و 6 تا 7 میلیارد دلار هزینه داشته و در فاز دوم و سوم احداث نیز قرارداد با روس‌ها 10 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. 
این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه خاطرنشان کرد: مطالعات برنامه اتمی ما 20 هزار مگاوات و به قبل از انقلاب برمی‌گردد، در سال 1354 نیروگاه بوشهر با آلمان شروع شد و ما در شرکت فرانسوی سازنده سوخت اتمی هم صاحب سهام بودیم و این نشان‌دهنده برنامه درازمدتی بوده که از قبل در زمینه نیروگاه هسته‌ای داشته ایم، اما در اوایل انقلاب با این موضوع مخالفت شد و منجر به منفک شدن نیروگاه از آلمان شد و بعدها دوباره تصمیم بر این شد که کار را با روس‌ها جلو ببرند.

وی درباره تولید برق از نیروگاه‌های اتمی در کشورهای همسایه گفت: ترکیه یک نیروگاه 4800 مگاواتی بزرگ را از سال‌ها پیش احداث کرده که تا 2023 به بهره‌برداری می‌رسد امارات هم در همین اشل نیروگاهی را با همکاری کره و سرمایه‌گذاری 24 تا 25 میلیارد دلار آغاز کرده که در 4 راکتور تعبیه شده، بخشی از آن بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود که یک‌چهارم برق این کشور از نیروگاه اتمی تامین شود.

صالحی تصریح کرد: نیروگاه هسته‌ای می‌تواند برق بدون کربن تولید کند، اما از طرف دیگر آثار زیست‌محیطی دارند و اتفاقات چرنوبیل و آثار طولانی مدت برای محیط‌زیست و انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، در اروپا شاهدیم که جنبشی برای جمع کردن این نیروگاه‌ها ایجاد شده و در خیلی از کشورها بدنبال این هستند که این نیروگاه‌ها جمع‌آوری شوند، کشوری مثل ما که نیروگاه‌های فسیلی فراوان دارد و همچنین می‌تواند از سوخت ارزان استفاده کند استفاده از نیروگاه اتمی توجیه اقتصادی ندارد. وقتی ما می‌توانیم از سوخت گاز استفاده کنیم چرا باید به سمت هسته‌ای برویم؟ ضمن اینکه هزینه ساخت نیروگاه اتمی به مراتب بیشتر از ساخت نیروگاه‌های دیگر است. 
وی بیان کرد: مثلا نیروگاه شهید رجایی با هزینه کمتر دو برابر نیروگاه بوشهر  تولید برق دارد، امروز ظرفیت تولید برق کشور از نیروگاه اتمی 1000 مگاوات است که نسبت به 83 هزار نیروگاه نصب‌شده سهم بالایی نیست.


کد مطلب: 270903

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/270903/تولید-۱۰۰۰-مگاوات-برق-نیروگاه-بوشهر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir