به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۲۷۰۹۳۱
میزان مشارکت در تهران ۲۷درصد است

اصولگرایان خیلی با هم رفیق نیستند

اصولگرایان خیلی با هم رفیق نیستند
گروه سیاسی:در مسیر پر خبر انتخابات ۱۴۰۰ اخیرا گفته می‌شود که ممکن است اصولگرایان با دو نامزد وارد انتخابات شوند که یکی از آنها پوششی برای دیگری باشد؛ گزاره‌ای که به تازگی امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مطرح کرده و گفته است: «ممکن است به شکل استراتژیک اقداماتی را برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری انجام دهیم همانطور که اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در سال ۹۶ این کار را کردند».
یك  فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع گفت: تردید نکنید که اصولگرایان با بیش از ۶ و ۷ نامزد وارد انتخابات می‌شوند. به طور کلی اصولگرایان خیلی با هم رفیق نیستند و تصور می‌کنند فقط فرد فرد خودشان می‌توانند در جهت منافع ملی حرکت و اصول انقلاب را پیاده کنند و واقعیت این است که هیچ دو اصولگرایی یکدیگر را قبول ندارند.
محمد مهاجری ادامه داد: صرفا دو اتفاق ممکن است باعث کنار رفتن اصولگرایان به نفع هم شود؛ نخست آنکه آن فردی که کنار می‌رود به این نتیجه برسد که حتما رأی نمی‌آورد و دوم آنکه نیروهای رقیب یعنی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان ظهوری جدی در انتخابات داشته باشند و اصولگرایان از ترس اینکه نکند آش و جایش را به رقبای خود بدهند، به نفع هم کنار بروند. اما اگر این دو شرایط وجود نداشته باشد و اصلاح‌طلبان به هر دلیلی پایگاه رأیی نداشته باشند و از قضا هر کدام از نامزدهای اصولگرا تصور کند که پیروز انتخابات است، تحت هیچ شرایطی به نفع هم کنار نمی‌روند.
او درباره اینکه آیا ممکن است نامزد دیگری در کنار سیدابراهیم رئیسی وارد انتخابات شود، بیان کرد: مطمئن باشید که اگر در کنار آقای رئیسی نامزد دیگری بیاید، هیچ یک به نفع کنار نمی‌روند و آنجا آغاز اختلاف گسترده میان اصولگرایان خواهد بود اما به نظر من باید پیش از اینها صبر کرد و دید که در روزهای آینده تغییری در رغبت مردم به انتخابات ایجاد می‌شود یا نه. در حال حاضر بر اساس نظرسنجی‌ها میزان مشارکت در تهران ۲۵ تا ۲۷درصد است و اگر در این درصد تغییری رخ ندهد، می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که در مراکز استان‌ها هم با میزانی تغییر همین وضعیت رخ می‌دهد؛ گرچه ممکن است انتخابات شوراها قدری به کمک انتخابات ریاست‌جمهوری بیاید اما آن هم نمی‌تواند فضای کلی را تغییر دهد.این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیسی می‌تواند اذن رهبری برای ورود به انتخابات را بگیرد، اظهار کرد: شیوه رهبری این طور نیست که پاسخ صریحی مبنی بر آمدن یا نیامدن مسئولان در انتخابات بدهند. تنها درباره آقای سید حسن خمینی ایشان نظرشان را به صراحت بیان کردند که آن هم یک استثنا بود و آقای خمینی هم جزو مسئولان نیست. البته ممکن است نزدیکان رهبری تحلیل‌های خودشان از نظر ایشان را ارائه دهند اما من تصور می‌کنم آقای رئیسی پاسخ روشنی از رهبری مبنی بر ورود یا عدم ورودش به انتخابات دریافت نمی‌کنند. در مجموع تصور می‌کنم آقای رئیسی تصمیمش نامزد شدن است و صرفا در صورتی نامزد نمی‌شود که یا بداند رأی‌اش پایین است یا آنکه اصلا رأی نمی‌آورد. او به هر یک از دو حالت برسد، نامزد نمی‌شود.
مهاجری در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شرایط انتخاباتی علی لاریجانی در میان اصولگرایان را چگونه می‌بینید، گفت: من هم قبول دارم که شرایط آقای لاریجانی تغییر کرده است اما برخلاف همه می‌گویم که او امروز در نامزد نشدن مستحکم‌تر از گذشته است.


 
مرجع : نامه نیوز
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها