کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روایت نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی از سخنان وزیر خارجه در مجلس:

ظریف: به هیچ وجه کاندیدای رییس‌جمهوری نمی‌شوم

19 ارديبهشت 1400 ساعت 18:48


گروه سیاسی: نایب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی  در خصوص جزئیات جلسه این کمیسیون با حضور وزیر امور خارجه، گفت: در این جلسه تحقیق و تفحص از مرکز بررسی تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری که مسئولیت ضبط و نگهداری فایل صوتی ظریف را داشت، به تصویب رسید تا مشخص شود چه کسانی اقدام به پخش این فایل صوتی کرده‌اند.
شهریار حیدری افزود: ۱۳ نفر از نمایندگان از وزیر خارجه در مورد فایل صوتی سوال کردند، که ظریف پاسخ داد این فایل صوتی برای انتقال تجربه بود و من از پخش آن بی اطلاع هستم. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: وزیر امور خارجه اعلام کرد قصد تضعیف سردار سلیمانی را نداشتم، اما پاسخ‌های ظریف برای سوال کنندگان قانع کننده نبود. حیدری اظهار داشت، ظریف همچنین اعلام کرد، به هیچ وجه قصد حضور در انتخابات را ندارد و با این صحبت‌ها قصد دوقطبی کردن فضای انتخابات را نداشته است.

سعید لیلاز برای مصاحبه با من انتخاب دولت بود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون عنوان کرد که لیلاز را من انتخاب نکردم دولت انتخاب کرد.  «فداحسین مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اعضای این کمیسیون با محمدجواد ظریف درباره بررسی فایل صوتی منتشر شده گفت: در ابتدای جلسه سوالات نمایندگان از آقای ظریف مطرح شد. وی افزود: سوالاتی که از سوی نمایندگان طرح شد تند و بسیار صریح بود. مالکی ادامه داد: پس از پایان سوالات نمایندگان ظریف گفت سعید لیلاز را من انتخاب نکردم، دولت انتخاب کرد. به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه بررسی فایل صوتی ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم اکنون در حال برگزاری است.

انتقاد شدید نامزد انتخابات ریاست جمهوری به ظریف از تریبون مجلس
نایب رئیس مجلس گفت: این سوال بزرگ مطرح است کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد چگونه می تواند رئیس تیم مذاکره کننده ایران باشد و از منافع ملی ما دفاع کند و به نتیجه برساند، تازه متوجه می شویم چرا در مذاکرات طولانی برجام خطوط قرمز رعایت نشده است.
در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی سیدغنی نظری در اخطار قانون اساسی طبق اصل ۱۸۴ قانون اساسی، گفت: نمایندگان طبق قانون اساسی می توانند در تمام امور اظهار نظر کنند، اظهارات ظریف دشمن شاد کن و به تعبیر رهبر انقلاب مایه تاسف بود.
وی افزود: این خطا غیرقابل بخشش است و انتظار داشتیم در اولین جلسه مجلس وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان نسبت به اظهاراتش در صحن علنی حاضر شود. نماینده خلخال و کوثر در مجلس در ادامه در تذکر آیین نامه ای، گفت: مجمع تشخیص مصلحت مرجع رسیدگی به اختلافات مجلس و شورای نگهبان است، متاسفانه امروز به مرکزی برای قانون گذاری تبدیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه اختیارات مجمع خلاف قانون است،اظهار داشت: اختلاف نظر شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه مناطق آزاد به مجمع تشخیص ارسال شد. اما مجمع در مصوبات مجلس دست برده است. در مصوبه مجلس در استان اردبیل چهار منطقه به عنوان منطقه آزاد و خلخال به عنوان منطقه ویژه اقتصادی مطرح بود اما مجمع این ماده از مصوبه را حذف کرده و اعلام کرده است که فقط یک منطقه از استان اردبیل منطقه آزاد است. این اقدام موجب اختلافات داخلی در استان شده است.
در ادامه، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: اظهارات تاسف برانگیز ظریف در جلسه غیرعلنی بررسی شده و مقرر شد کمیسیون امنیت با حساسیت موضوع را بررسی کند. وی تصریح کرد: این سوال بزرگ مطرح است کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد چگونه می تواند رئیس تیم مذاکره کننده ایران باشد و از منافع ملی ما دفاع کند و به نتیجه برساند، تازه متوجه می شویم چرا در مذاکرات طولانی برجام خطوط قرمز رعایت نشده است. نایب رئیس مجلس در مورد اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، گفت: مجمع تشخیص در مورد کلیت یک مصوبه می تواند اظهار نظر کند اما اینکه بخشی از مصوبه را تایید و بخشی را رد کند محل سوال است که باید از طرف مجلس بررسی شود. در ادامه جلسه، احد آزادی خواه نماینده ملایر در تذکری گفت: اظهارات ظریف مایه تاسف و تعجب بود. محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس نیز در تذکر دیگری، اظهار داشت: اظهارات ظریف دل مردان روزهای سخت جنگ را به درد آورد. ان شاءالله مجلس انقلابی به موقع پاسخ این اظهارات را خواهد داد.

آذر منصوری: جلسه گفت‌و‌گو و ارائه برنامه کاندیداهای اصلاح‌طلب ادامه دارد
ظریف حضور نیافته است

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: تاکنون آقایان مصطفی تاجزاده، محمود صادقی، مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری، محمد صدر، محسن هاشمی، صادق خرازی، عباس آخوندی و مصطفی کواکبیان و همچنین خانم‌ها شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی برنامه‌های خود را ارائه و به پرسش‌های اعضای مجمع عمومی پاسخ دادند. آذز منصوری گفت: این گفت‌و‌گو‌ها طبق برنامه ادامه دارد و پس از پایان این گفت‌و‌گوها مجمع عمومی تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا خبر حضور محمدجواد ظریف در جلسه امروز جبهه اصلاحات ایران صحت دارد، گفت: خیر چنین خبری صحت ندارد. پیش از این اخباری مبنی بر حضور وزیر امور خارجه در جبهه اصلاحات ایران برای ارائه برنامه مطرح شده بود.


کد مطلب: 271030

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271030/ظریف-هیچ-وجه-کاندیدای-رییس-جمهوری-نمی-شوم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir