به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۲۷۱۰۹۲

نرم‌افزاری برای یافتن آزمایشگاه پزشکی مناسب

نرم‌افزاری برای یافتن آزمایشگاه پزشکی مناسب
گروه علمی: محققان کشور در یک پژوهش کاربردی، موفق به طراحی نرم‌افزاری شده‌اند که می‌تواند به‌راحتی اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مختلف را ارائه داده و مناسب‌ترین آن‌ها را پیشنهاد دهد.به گزارش ایسنا، از گذشته تاکنون، صحبت از فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر زندگی وجود داشته، تا جایی که امروزه دیگر زندگی بدون فناوری اطلاعات، کیفیت مدنظر را نخواهد داشت. پیشرفت‌ها درزمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر زیادی بر فرهنگ و جوامع بشری گذاشته است، به‌طوری‌که عده‌ای، فناوری اطلاعات را مهم‌ترین عامل در پیشرفت‌های قرن اخیر بیان کرده‌اند. امروزه فناوری اطلاعات، پایه و اساس توسعه انسانی در سازمان‌ها و جامعه است که به‌وسیله مکانیسم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اختیار افراد و سازمان‌ها قرار گرفته و نقش عمده‌ای را در توسعه منابع انسانی ایفا می‌کند.
 
با پیشرفت‌هایی که در چند دهه اخیر به اعتقاد متخصصان در زمینه فناوری اطلاعات رخ داده و نقش مؤثری که این علم در نظام مراقبت سلامت بازی می‌کند، می‌توان گفت باعث افزایش سطح رفاه، امنیت و سرعت انجام کارها شده است. رایج‌ترین فناوری‌های ارتباطی که امروزه به‌صورت گسترده استفاده می‌شوند، فناوری‌های موبایلی و پرکاربردترین آن‌ها تلفن‌های همراه هستند. تلفن‌های همراه وسیله‌هایی هستند که می‌توان با استفاده از برنامه‌های کاربردی مختلف، آن‌ها را متناسب با نیاز کاربر، شخصی‌سازی و استفاده کرد.

توجه ویژه به این موضوعات، گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تربیت مدرس را برانگیخته تا در خصوص آن پژوهشی کاربردی را انجام دهند. در این پژوهش، محققان به طراحی، اجرا و ارزیابی نرم‌افزاری پرداخته‌اند که می‌تواند برای افزایش آگاهی کاربران و تسهیل در شناسایی مناسب‌ترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.محققان برای این کار، ابتدا به انجام مطالعات کتابخانه‌ای، نیازسنجی و جمع‌آوری انواع داده‌های دانشی و شناسنامه‌ای پرداخته و سپس برنامه کاربردی مورد نظر را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا طراحی و اجرا نمودند و سپس به ارزیابی آن پرداختند.

نتایج ارزیابی‌های فوق نشان داد فاکتورهایی که در نیازسنجی از اولویت برخوردار بودند به مقدار قابل‌توجهی موجب افزایش رضایتمندی کاربران شده و همچنین سهولت استفاده از خدمات آزمایشگاهی را مطابق با نیاز کاربران فراهم کرد.در این رابطه، رضا صفدری، استاد و محقق گروه مدیریت اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر همکارانش اظهار داشته‌اند: «در این پژوهش، یک سیستم جامع از اطلاعات آزمایشگاهی و آزمایش‌های قابل‌انجام در کلیه آزمایشگاه‌های تهران ایجاد گردید. همچنین براساس فاکتورهایی نظیر دسترسی مکانی، انواع آزمایشگاه‌ها و انواع آزمایش‌ها سامانه‌ای طراحی شد که با استفاده از آن کاربران می‌توانند با سرعت بالا و جابه‌جایی کمتر، اطلاعات کافی و مطابق با نیازهای خود به مناسب‌ترین مراکز آزمایشگاهی دسترسی داشته باشند».

به گفته آن‌ها، «ارزیابی این نرم‌افزار با استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته و مورد تأیید انجام شد و نتایج بررسی پاسخ ‌۱۱‌ نفر متخصص و ‌۴۰‌ نفر کاربر عادی نشان داد که این نرم‌افزار از قابلیت‌های بسیار مناسبی برای کمک به عموم مردم برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیازشان برخوردار است».

همچنین، نتایج حاصل از پژوهش فوق نشان داد که در صورت آنلاین بودن نرم‌افزار، می‌توان با تعریف سطح دسترسی برای کاربران اعم از متخصصان آزمایشگاهی، پزشکان، کاربران عادی و مدیران از سامانه پیاده‌سازی شده برای دستیابی به اهداف زیر استفاده کرد:
۱) مدیران سیستم می‌توانند با پایش اطلاعات نرم‌افزار ازجمله میزان مراجعه کاربران به مراکز، نحوه پوشش بیمه‌ای نرم‌افزار، پزشکانی که بیماران را به این مراکز ارجاع می‌دهند، نحوه ارائه خدمات توسط مراکز آزمایشگاهی به کاربران و نظرات کاربران در رابطه با مراکز را به‌منظور درجه‌بندی این مراکز و ارائه امکانات و مجوزهای لازم، استخراج و تصمیم‌های مناسب‌تری را اتخاذ کنند.
۲) پزشکان می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار پروفایل سازمانی داشته باشند تا نتایج آزمایش‌های مربوط به بیمارانی که به آن مرکز مراجعه کرده‌اند، علاوه بر ارسال به پروفایل شخصی هر فرد به پزشک معالج وی نیز ارسال شود. همچنین پزشکان و کادر درمانی اعم از پرسنل آزمایشگاه و دانشجویان می‌توانند با استفاده از اطلاعات دانشی موجود در نرم‌افزار، در صورت نیاز، به‌عنوان دانشنامه استفاده کنند.
۳) مدیران آزمایشگاه‌ها نیز می‌توانند با بهره‌گیری از فضای رقابتی ایجادشده در ارائه خدمات بهتر به کاربران توسط نرم‌افزار، در جهت توسعه مراکز خودشان بهتر تصمیم‌گیری کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها