به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۷۱۱۲۸

سلب امتیاز گاز تولید کنندگان به دلیل بدهی

سلب امتیاز گاز تولید کنندگان به دلیل بدهی
گروه اقتصادی: اگرچه شهرستان سبزوار با برخورداری از ۲۰۰ کوره آجرپزی نقش اساسی در تولید این محصول ایفا می‌کند اما در حال حاضر تعداد ۸۰ کوره به دلیل قطع شدن انشعاب گاز در بلاتکلیفی به سر می‌برند.به گزارش ایلنا ، در شهرستان سبزوار تعداد ۲۰۰ واحد کوره آجرپزی با اشتغال یک هزار نفر فعالیت دارند که به دلیل کمبود سوخت با مشکلات می‌سوزند و می‌سازند.سبزوار با تولید سالانه بیش از یک‌صد میلیون قطعه آجر نیاز غرب استان خراسان رضوی را تأمین می‌کند و کوره‌های آجرپزی در این شهرستان توانسته‌اند تعداد یک هزار شغل را به خود گره بزنند.

این در حالی است که چندی پیش شرکت گاز به دلیل پرداخت نشدن بدهی نسبت به قطع و سپس جمع‌آوری علمک های گاز در واحدهای تولیدی اقدام کرده است و حالا این موضوع به بزرگ‌ترین مانع تولید در سال مانع زدایی تبدیل‌شده است.از آنجا که انشعاب این واحدها سلب شده لذا از صاحبان این کوره‌ها خواسته‌شده تا نسبت به خرید انشعاب جدید اقدام کنند و لذا این موضوع در سال مانع زدایی نان کوره داران سبزوار را آجر کرده است.
کوره داران سبزواری این اقدام را غیرقانونی می‌دانند و از مسئولان درخواست دارند که انشعاب گاز با پرداخت بدهی‌ توسط آن‌ها وصل شود تا بتوانند نانی به کف آورند.

قطع انشعاب گاز به دلیل بدهی
حسین فراهی صاحب یکی از همین کوره‌ها در این رابطه به ایلنا می‌گوید: پیش‌ازاین به شرکت گاز بدهی داشتیم که رقم آن به میزان ۲۴ میلیون تومان بود.وی اظهار می‌کند: به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی نتوانستیم این رقم بدهی را پرداخت کنیم لذا شرکت گاز بدون اطلاع نسبت به جمع‌آوری علمک ها اقدام کرد.وی بابیان اینکه در حال حاضر برای پرداخت این قبض اقدام کردیم و حاضر شدیم تا بدهی این شرکت را پرداخت کنیم اما شرکت گاز از وصل انشعاب خودداری کرده و می‌گوید علاوه بر این مبلغ باید مبلغ ۱۵ میلیون تومان دیگر نیز برای اتصال مجدد پرداخت کنید!

بارش باران کوره های آجرپزی را تخریب می کند
علی صادقی که به قول خودش سه فرزند تحصیل‌کرده بیکار در خانه دارد به ما می‌گوید: با اینکه صاحبان کوره‌های آجرپزی قبول کردند که قبوض و بدهی شرکت گاز را پرداخت کنند اما شرکت گاز می‌گوید باید در این منطقه ایستگاه گاز راه‌اندازی شود و لذا برای این اقدام باید ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت و هزینه شود.وی می‌گوید در حال حاضر چندین تن آجر در کوره‌ها مانده است که به دلیل بارش باران در حال تخریب است.وی بابیان اینکه اگر مسئولان اعتقادی به برداشته شدن موانع دارند باید با وصل انشعاب گاز اشتغال در این منطقه را راه‌اندازی کرده و به آن جان ببخشند می‌گوید: در حال حاضر من ۶۰۰ هزار قطعه خشت خام در کوره خود دارم که میلیون‌ها تومان قیمت دارد اما به دلیل نبود سوخت در حال تخریب است.وی می‌گوید من سال‌هاست که کوره دار بودم اما حالا به دلیل قطع گاز باید کوره‌ام را رها کرده و در سر کوره‌های دیگر کارگری کنم.

حسین یکی از جوانان بیکار نیز در این منطقه که حالا به جمع کوره داران و افراد گلایه‌مند اضافه‌ شده است به ما می‌گوید: تعداد زیادی جوان و کارگر در این منطقه بیکار هستند درحالی‌که اگر گاز وصل شود صدها نفر از آن‌ها بر سرکار خواهند رفت.وی به ما می‌گوید: به دلیل اینکه قبض اداره گاز پرداخت‌نشده حالا اداره گاز اذعان می‌کند که همه کوره داران را سلب امتیاز کرده است.

وی اذعان می‌کند: شرکت گاز مدعی است که هیچ اشتراکی در این منطقه ندارد و اگر کوره داری گاز نیاز دارد باید دوباره امتیاز باقیمت جدید خریداری کند می‌افزاید: به نظرم این موضوع لجبازی با مردم و تولیدکننده است.وی اظهارمی کند: کوره داران قبول دارند که در پرداخت قبوض کوتاهی کردند و حتی حاضر هزینه دیرکرد این قبض‌ها را نیز بپردازند ولی این موضوع درست نیست افرادی که چندی پیش مشترک این اداره بودند حالا بگوییم دیگر مشترک نیستید و باید به نرخ روز آن‌هم ۱۰۰ میلیون تومان اشتراک خریداری کنید!

وی عنوان می‌کند: افرادی که توانایی پرداخت ۶ میلیون قبض گاز خود را نداشتند چگونه حالا انتظار داریم که ۱۰۰ میلیون تومان پول بدهند؟وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۸۰ کوره دار در این منطقه بلاتکلیف هستند می‌افزاید: فقط یک اتصال انشعاب گاز می‌تواند صدها نفر را به سرکار بازگرداند لذا وقتی شعار مانع زدایی و حمایت می‌دهیم لذا این مانع زدایی و حمایت در اینجا می‌تواند خودش را اثبات برساند.

در همین حال حمید سبز علی یکی از کوره داران به ما می‌گوید: شما بپرسید برای آوردن برق به این منطقه چند سال در حال خون‌دل خوردن هستیم؟وی به ما می‌گوید: برای انتقال ۶ کیلومتر برق بارها اعتراض کردیم به دفتر نماینده رفتیم و نامه به اداره برق نوشتیم و صدها استعلام از ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست گرفتیم اما درنهایت اداره برق اعلام کرد ما پول انتقال برق نداریم و کوره داران خودشان ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند.سبز علی اذعان می‌کند: اداره خدمت رسان به چه معناست؟ به معنای اینکه تمام هزینه انتقال برق و آب و گاز را ما بدهیم؟

چشم‌انتظار مانع زدایی مسئولان
رئیس اتحادیه کوره داران سبزوار در این رابطه با بیان اینکه کوره داران سبزوار به دلیل جمع‌آوری علمک های گاز در حال حاضر نیمی از آن‌ها در تعطیلی به سر می‌برند و از این بابت دچار بیکاری و متحمل ضرر و زیان شدند به ایلنا می‌گوید: شرکت گاز کنتورهای کوره‌های تعطیل‌شده را به دلیل بدهی جمع‌آوری می‌کند و پس از پرداخت بدهی نیز کنتورها را نصب نمی‌کند بنابراین کوره‌ها از گاز محروم هستند.

رحمت‌الله رباطی با بیان اینکه اتصال علمک های گاز می‌تواند اشتغال و تولید را به همراه بیاورد افزود: راه‌اندازی این کوره‌ها که در حال حاضر نیاز به سوخت دارد می‌تواند نیاز بازار به آجر را نیز فراهم کند.وی با اشاره به جمع‌آوری کنتورهای گاز کوره داران توسط شرکت گاز ادامه می‌دهد: طی چند سال اخیر که تعدادی از کوره‌های آجرپزی تعطیلش‌اند لذا بدهی‌های خود را پرداخت نکردند و لذا شرکت گاز به‌صورت یک‌طرفه فسخ قرارداد کرده است.
رئیس اتحادیه کوره داران می‌افزاید: چندی پیش به این اقدام شرکت گاز در فرمانداری این شهرستان اعتراض کردیم و با دادن مهلت یک‌ماهه، برخی کوره داران بدهی‌های خود را پرداخت کردند.

رباطی بابیان این‌که به دلیل تعطیلی کوره‌های آجرپزی بیش از ۵۰۰ نفر از جوانان این شهرستان بیکار شده‌اند اذعان می‌کند: کوره‌های آجرپزی ظرفیت اشتغال‌زایی خوبی دارد که در صورت حمایت‌های مسئولان می‌توانیم سهمی در رونق اشتغال‌زایی جوانان سبزواری داشته باشیم.وی عنوان می‌کند: باوجود اینکه تاکنون مراجعه بسیاری به فرمانداری، شرکت گاز سبزوار و سایر مسئولان داشتیم اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و کوره داران بیکار بر سر این کوره‌ها در انتظار حمایت و مانع زدایی مسئولان هستند.
برچسب ها: اشتغال بیکاری گاز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها