کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اگر امکان اصلاح وجود ندارد، باید از کنارش رد شد

شورای نگهبان خودش را پاسخگو نمی‌داند

20 ارديبهشت 1400 ساعت 11:39


گروه سیاسی:یك فعال سیاسی ، درباره این‌که در جبهه اصلاحات با توجه به این‌که نامزدها برنامه خودشان را ارائه دادند چه کسی شانس بیشتری برای اجماع را دارد، گفت: این مساله  به برنامه، تیم، تشکیلات، سازمان‌دهی سیاسی و جمع‌آوری رأی مردم بستگی دارد، لذا باید ببینیم کدام یک از کاندیداهای موجود در جبهه اصلاحات از تیم، برنامه، سازمان سیاسی و پایگاه رأی قوی‌تر در جامعه برخوردار است و چقدر فرصت دارد در زمان باقی مانده آرای بالقوه را به سمت فعلیت سوق دهد.
  سعید شریعتی با بیان این‌که فردی شانس بیشتری  دارد که برنامه و ابزار دارد، اظهار داشت: اجماع اصلاح‌طلبان بر اساس آئین نامه است و طبق آن عمل می‌کنند. طی چند روز گذشته جلسه استماع کاندیداها را داشتند و طبق آنچه شنیده‌اند، عمل می‌کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مصوبه جدید شورای نگبهان مانع حضور برخی از داوطلبان می‌شود، افرادی که قصد نامزدی دارند چه کاری باید انجام دهند؟ عنوان کرد: در مورد مصوبه شورای نگهبان، حقوق‌دانان صحبت کردند و حتی آقای ابراهیمیان عضو این شورا آن را خلاف قانون اساسی می‌دانند.شریعتی بیان کرد: شورای نگهبان هیچ‌گاه خودش را پاسخگو نمی‌داند، توجه داشته باشید انسان زمانی چیزی را نقد می‌کند که امکان اصلاح وجود داشته باشد اما هنگامی که چنین چیزی نیست، باید لبخند زد و از کنارش رد شد، خیلی نباید وقت خود را برای چیزی که امکان نقد آن وجود ندارد، تلف کنیم.
وی تاکید کرد: اساسا بحث شورای نگهبان مگر بررسی صلاحیت‌ها است؟ همواره این شورا اعلام کرده است ما کسی را رد صلاحیت نمی‌کنیم، بلکه تعدادی را احزار صلاحیت نمی‌کنیم. هنگامی که شما نمی‌‌خواهید کسی را رد صلاحیت کنید، دیگر دنبال سن و قدش نمی‌گردید بلکه بیان می‌کنید من به هر دلیل مشاهده کردم فرد صلاحیت کاندیداتوری دارد یا نه.
وی افزود: شورای نگهبان هنگام بررسی صلاحیت‌ها پرونده نامزدها را روی میز می‌گذارد و از ۱۲ نفر رأی می‌گیرد و از کسی سوال نمی‌کند که چرا به کسی رأی دادید یا ندادید و رأی دادن دلخواهی است.شریعتی یادآور شد: بحث ما با شورای نگهبان در باب نظارت استصوابی نیست بلکه بحث بررسی صلاحیت‌ها است و می‌گوییم شورای نگهبان باید احراز  عدم صلاحیت داشته باشد یعنی اصل بر صلاحیت است اما این شورا می‌گوید خیر اصل بر عدم صلاحیت است مگر این‌که احراز صلاحیت کند و تمام اختلاف بر سر این معنا است.وی تاکید کرد: شورای نگهبان می‌گوید شهروندان صلاحیت کسب کرسی‌ها را ندارند، مگر اینکه ما تائید کنیم و ما می‌گوییم این خلاف حقوق شهروندان و روح قانون اساسی است.: مگر سال ۹۲ که آقای هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کردند به کسی گفتند؟ از آقای کدخدایی جایی پرسیدند که چرا ایشان رد صلاحیت شد، گفت در شورای نگهبان نمی‌پرسند، چرا کسی رأی نیاورده‌ است، شاید به دلیل کهولت سن باشد و به وی رأی ندادند.
وی اظهار داشت: تمام مسئله این است که شورای نگهبان انتخابات را دو مرحله‌ای کرده است.شریعتی خاطر‌نشان کرد: این مصوبه اخیر شامل داوطلبان اصلاح‌طلب نیست و آقایان محمد، دهقان و ضرغامی رد صلاحیت می‌شوند و اصولگرایان هم از این مصوبه متضرر می‌شوند.

 


کد مطلب: 271133

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271133/شورای-نگهبان-خودش-پاسخگو-نمی-داند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir