کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چراییِ افزایش هجمه‌های سنگین علیه ظریف

20 ارديبهشت 1400 ساعت 12:05


گروه سیاسی: روزنامه «جهان‌صنعت» نوشت: یک روز پارلمان‌، یک روز مداحان و یک روز هم دیگران؛ همه علیه ظریف. چنان وزیر امور خارجه روحانی را در واپسین ماه‌های کار خود می‌کوبند و تحت فشار گذاشته‌اند که انگار همین فردا برجام احیا شده یا ظریف در قامت ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد! انگار نه انگار که آقای وزیر همین چند ماه را مهمان خیابان کوشک است و دفتر حضورش در انتخابات نیز با آن فایل صوتی جنجالی تقریبا بسته است. یک روز مهدی رسولی- مداح اهل بیت‌(ع) در مراسم عزاداری هیئت ثارالله زنجان- می‌خواند «قسم به خون پاک‌ مرد میدان به سر رسیده عصر سازشگران رسیده وقتِ نبرد آخر الله‌‌اکبر، الله‌‌اکبر» و یک روز مجتبی ذوالنوری – رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نطق میان‌دستور- می‌گوید «شما مدیون میدان هستید.
شما نه اقتصاد درستی داشتید و نه پول زیادی داشتید، منطقه را هم رها کردید و اکنون فقط کشورهایی در منطقه با ما هستند که تحت تاثیر میدان بوده‌اند، اگر اینها را نداشتید با چه چیزی باید سر میز مذاکره به عنوان بضاعت، آورده و پشتیبان سعی می‌کردید امتیاز بگیرید؟»
هجمه‌ها به ظریف اما به همین‌جا ختم نمی‌شود. لشکری از کاربران به اصطلاح ارزشی خواستار محاکمه و برخورد با ظریف می‌شوند و صحن علنی برای موضوعی حول محور ظریف غیرعلنی می‌شود! احضار به کمیسیون امنیت ملی و درخواست برای تحقیق‌ و تفحص درباره فایل صوتی منتشرشده نیز به جای خود.
هدف از هجمه
نام ظریف اما فقط به خاطر این قضایا در صدر اخبار نیست. انتخابات و تلاش اصلاح‌طلبان برای متقاعد کردن او به کاندیداتوری نیز مزید بر علت شده تا ظریف خاری در چشم مخالفان شود. او که قبلا هم شور و ذوقی برای رییسی‌جمهور شدن نداشت، هنوز برنامه‌ای به سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان که با ۳۷ پیشنهاد چشم‌انتظار ظریف است، ارائه نکرده و به نظر هم نمی‌رسد چنین قصدی داشته باشد. بسیاری از سیاسیون در جبهه اصلاح‌طلبی نیز با در نظر گرفتن ماجرای فایل صوتی احتمال ردصلاحیت ظریف را بسیار دیده و این دفتر را بسته‌اند.
مخالفان و منتقدان او اما انگار خیالشان راحت نیست. البته آنها یک نگرانی مضاعف نیز دارند و آن این است که ظریف در همین مدت باقی‌مانده تا پایان دولت بتواند مساله برجام را به سرانجام رسانده و ضمن اینکه بستر افزایش مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان را فراهم می‌کند، خودش نیز وسوسه شده وارد میدان شود.
تخریب ظریف
غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما ریشه این حملات و هجمه‌ها به ظریف را در هر دو موضوع می‌داند. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» ضمن اشاره به عدم تازگی این رویکرد در قبال ظریف می‌گوید: «در این مدتی که ظریف وزیر خارجه و سکاندار اجرای سیاست خارجی کشور بوده است، به اشکال مختلف برای زیر سوال بردن شخصیت او تلاش کرده‌اند. از اتهام خائن و جاسوس بودن گرفته تا بیان اخبار نادرست و عجیب درباره خود او پدر و پدربزرگ او. عدم برخورد با این جریانات رادیکال به خاطر این دروغ‌های آشکار نیز موجب شده که این روند ادامه یابد.» وی افزود: « طبیعتا در مواردی که رهبری با صراحت به شخصیت ظریف و مذاکره‌کنندگان اشاره و دفاع کردند، هجمه‌ها فروکش کرد اما باز به بهانه‌ دیگری از سر گرفته شد.
اکنون نیز این حملات هم هدف انتخاباتی دارد و هم به مذاکرات و سیاست خارجی مربوط است.» ظریفیان ادامه داد: «به هرحال ظریف ظرفیت خوب و قابل توجهی دارد. با توجه به شخصیت و عملکردش در این مدت و بر اساس پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها موقعیت خوبی در جامعه دارد و اگر نامزد باشد مورد اقبال قرار می‌گیرد. این قطعا مورد پسند جریانی که از مدت‌ها قبل خودش را آماده کرده تا در نبود یک چهره موثر، صحنه انتخابات را از آن خود کند، نیست.
حضور فردی مثل ظریف می‌تواند برنامه‌ای که برایش زحمت کشیده‌اند را برهم بزند و حتی حکم یک کابوس را دارد زیرا می‌دانند که او هم می‌تواند مورد اجماع باشد و هم مورد اقبال قرار می‌گیرد. ضمن اینکه می‌دانند ظریف می‌تواند مساله عدم اقبال مردم به انتخابات را تا حدی رفع کند و این درحالی است که بخشی از آن جریان از انتخابات حداکثری استقبال نمی‌کنند و برد خود را در شریط برعکس آن می‌بینند. بر این اساس طبیعی است که با همه امکانات خود وارد میدان شده و برای او با شایعه‌سازی و اخبار دروغ و… بحران ایجاد کنند.»
مانع‌تراشی برای احیای برجام
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «هدف دیگر آنان از این حملات به ظریف مانع‌تراشی در مسیر احیای برجام است. به هرحال غیر از برخی مخالفان دلسوز برجام که فقط نگاه متفاوتی دارند و از مسیر هشدار دادن، نظرات خود را بیان می‌کنند، بخش افراطی در صحنه سیاسی ایران حاضر است که حیات خود را در تداوم این تعارضات و حل نشدن مسائل ایران و با جهان پیرامون می‌بینند. همین گروه هستند که سعی می‌کنند با دادن اطلاعات غلط درباره مسائل مربوط به مذاکره ذهن مردم را نسبت به برجام منحرف کنند. از طرف دیگر می‌خواهند با هجوم به برجام، پشت ظریف را خالی و این تصور را القا کنند که او در این مذاکرات از پشتیبانی لازم برخوردار نیست و تلاش‌هایش نیز غیراصولی و غیرملی است.»
وی در پاسخ به اینکه این هجمه‌ها وقتی ظریف مجری سیاست خارجی است و بعد از فایل صوتی اخیر، شانس تایید صلاحیت در انتخابات را نیز ندارد؛ چه موضوعیتی دارد؟ گفت: «نکته اینجاست که جریان علیه ظریف برخلاف آنچه تظاهر می‌کند، پایبند منویات رهبری نیست و از ادعای خود در این باره صرفا استفاده ابزاری می‌کند. همین نکته مورد اشاره شما که در سخنان رهبری بود و حتی حرف‌های آقای ظریف در آن فایل صوتی که معلوم نشد چه کسی منتشر کرده است، ثابت می‌کند وزارت خارجه فقط مجری است و همانطور که پیشتر نیز گفته شده در قضیه برجام فقط سیاست کلان نظام بر مبنای استراتژی راهبردی اجرا می‌شود. جریان تندرو اما بیش از اینکه مساله رهبری و سیاست کلان برایش مهم باشد، به انگاره‌های خود اهمیت می‌دهد و تلاش می‌کند که از این موضوعات، ابزاری برای از میدان به در کردن رقیب بسازد.»
ظریفیان با تاکید بر اینکه «بیان رهبری بسیار روشن بود» گفت: «حتی در آنچه اکنون در قضیه برجام جاری است نیز کاملا مشخص است که اقدامات انجام شده با شورای امنیت ملی هماهنگ است و حتی در عبارت‌های مورد استفاده نیز سیاست‌های کلی در نظر گرفته می‌شود. نکته کلیدی همین است که جریانی که دیپلماسی و نوع ارتباطات ما با دنیا و منطقه را از اساس قبول ندارد، تلاش می‌کند با مشوش کردن فضا، تهمت زدن و اطلاعات غلط دادن، مانع از احیای برجام شود. به این خاطر که در پی این رخداد مانع از حضور ظریف در انتخابات نیز بشود.»
جمع‌بندی
این طور که به نظر می‌رسد آقایان و خانم‌هایی که در مجلس و خارج از آن این روزها به هر شکل ممکن به ظریف می‌تازند، اهدافی چندگانه دارند. از تخریب وجه او و باقی نگذاشتن شانس حضور در انتخابات گرفته تا مانع‌تراشی در مسیر احیای برجام که می‌تواند در تغییر معادلات انتخاباتی موثر باشد.


کد مطلب: 271147

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271147/چرایی-افزایش-هجمه-های-سنگین-علیه-ظریف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir