به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۷۱۱۵۴

افغانستان خطرناک‌ترین مکان برای کودکان

افغانستان خطرناک‌ترین مکان برای کودکان
گروه بین الملل: در ۱۴ سال اخیر روزانه پنج کودک در افغانستان کشته یا مجروح شده‌اند.
 افغانستان خطرناک‌ترین مکان برای کودکان است. سازمان «اقدام علیه خشونت مسلحانه» یا AOAV اعلام کرده است که ۴۰ درصد تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی در سال‌های اخیر کودکان افغان بوده‌اند.این سازمان می‌گوید در پنج سال گذشته ۱۶۰۰ کودک افغان در حملات هوایی نیروهای خارجی و دولت افغانستان کشته شده‌اند.گزارش این سازمان بر مبنای تجزیه و تحلیل داده‌های سازمان ملل متحد درباره جنگ افغانستان تهیه شده است.
آمار نشان می‌دهد که حملات هوایی نیروهای خارجی و دولت افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی ۲۱۲۲ غیرنظامی کشته و ۱۸۵۵ غیرنظامی مجروح برجا گذاشته است. از این میان، ۱۵۹۸ کودک در این حملات کشته و ۸۱۳ کودک دیگر مجروح شده‌اند.بخش عمده تلفات غیرنظامی ناشی از حملات هوایی نیروهای خارجی بوده است که ۶۲ درصد آن را تشکیل داده است.
براساس گزارش‌های تازه که در رسانه‌ها منتشر شده است، تروریست‌های طالبان از خانه‌های مردم سپر انسانی می‌سازند و قوانین جنگی را نقض می‌کنند.دولت افغانستان نیز می‌گوید دلیل افزایش تلفات غیرنظامی در این کشور این است که تروریست‌های طالبان از خانه‌های مردم سوءاستفاده می‌کنند.
کریس نیامندی، رئیس سازمان نجات کودکان در افغانستان می‌گوید: «متاسفانه این آمار تازه نیست. افغانستان مرگبارترین کشور برای کودکان است.»سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای غیردولتی بارها نسبت به تلفات غیرنظامی ناشی از جنگ افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.گذشته از حملات هوایی، بمب‌گذاری‌ها و عملیات‌های نظامی شورشیان نیز باعث تلفات سنگین غیرنظامی و از جمله کودکان می‌شود.گزارش امسال سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که برای هفتمین سال پیاپی، تعداد کشته‌شده‌های غیرنظامیان در افغانستان از مرز ۳ هزار نفر گذشته است. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۰ در سراسر افغانستان ۸۸۲۰ تن در اثر خشونت‌ها کشته و زخمی شده‌اند که ۳۰۳۵ تن کشته و ۵۷۸۵ تن زخمی در میان قربانیان هستند.در این گزارش نیز مسئله نگران‌کننده این است که تلفات زنان و کودکان در سال ۲۰۲۰ در حدود ۴۳ درصد کل تلفات غیرنظامیان بوده است. براساس گزارش یوناما، تعداد تلفات کودکان در حدود ۲۶۱۹ تن است که ۳۰ درصد و تلفات زنان ۱۱۴۶ است که ۱۳ درصد کل تلفات را در بر می‌گیرد.این تلفات عمدتا ناشی از حملات تروریست‌های طالبان بوده است.
سازمان ملل متحد می‌گوید مخالفان دولت افغانستان عامل بیشترین تلفات غیرنظامی در حدود ۶۲ درصد بوده‌اند که از این میان مسئول ۴۶ درصد تلفات، طالبان و ۸ درصد دیگر گروه داعش است.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها